شناسهٔ خبر: 24243542 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نگاه دو نویسنده ایرانی و خارجی به نقش رسانه‌ها در دیپلماسی

فرهنگ > کتاب - دو کتاب جدید در زمینه نقش رسانه‌ها در سیاست خارجی و دیپلماسی در بهمن‌ امسال از سوی نشر میزان و انتشارات آگاه روانه بازار کتاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «رسانه و سیاست خارجی» تالیف مسعود میرزایی، دانش آموخته علوم سیاسی و از خبرنگاران باسابقه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) جدیدترین اثری است که در زمینه نقش رسانه‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و راهبردهای سیاست خارجی از سوی نشر میزان چاپ و منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب پس از بررسی مباحث تئوریک در زمینه اهمیت و نقش رسانه در سیاست خارجی و چگونگی پیوند مفهومی ارتباطات و سیاست خارجی، در مطالعه موردی به موضوع هسته ای ایران و چگونگی نقش آفرینی رسانه های بیگانه در پرونده هسته ای پرداخته است.

آسیب شناسی دیپلماسی رسانه‌ای ایران و شیوه های تحقق دیپلماسی رسانه ای در سیاست خارجی از دیگر مباحث این کتاب است که نویسنده پس از بررسی آنها در بخش پایانی پیشنهاداتی را در عرصه های پژوهشی، کاربردی و عملیات کار رسانه ای ارائه کرده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «رسانه و سیاست خارجی» آمده است: «در این کتاب تلاش شده است ضمن بهره‌گیری از یافته‌های پژوهش های پیشین، چارچوب نظری جدیدی با استفاده از نظریه سازه انگاری در روابط بین الملل و نظریه انگاره‌سازی در علوم ارتباطات ارائه شود و در حد توان چگونگی ارتباط و هم افزایی رسانه‌ها و دستگاه سیاست خارجی، بخصوص نحوه نقش آفرینی رسانه ها در تصمیم سازی ها و راهبردهای سیاست خارجی تبیین گردد.»

این کتاب در 264 صفحه و به قیمت 19 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان حوزه رسانه و سیاست خارجی قرار گرفته است.

کتاب «رسانه های جدید و آینده دیپلماسی» نوشته پروفسور فیلیپ سیب استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دیگر کتابی است که با ترجمه مسعود میرزایی در اواخر بهمن ماه 1396 از سوی انتشارات آگاه منتشر شد.

نویسنده در فصول پنجگانه این کتاب درباره موضوعاتی نظیر دیپلماسی باز، ظهور دیپلماسی عمومی، دولت ها و بازیگران غیردولتی، رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی، دیپلماسی توزیع شده، دیپلماسی دو لایه و شکل گیری آینده دیپلماسی سخن گفته است.

پروفسور سیب با اشاره به تحولات روز جهانی نظیر انقلاب های عربی، مذاکرات هسته ای ایران و موافقت نامه برجام، ظهور داعش در عراق و سوریه، بحران پناهجویان و ... نحوه تاثیرگذاری رسانه ها بویژه رسانه‌های جدید بر این تحولات و همچنین سردرگمی و غافل گیری اکثر دیپلمات ها در جریان وقوع برخی از این رویدادها، بر ضرورت توجه دولت ها و دستگاه های دیپلماسی به فضای جدید رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی تاکید می‌کند.

دیپلماسی نیز هماند بسیاری از رشته‌های دیگر باید تغییر کند و خود را با شرایط جدید سازگار نماید. به عقیده پروفسور سیب، دیپلماسی سنتی منسوخ نخواهد شد ولی چاره‌ای ندارد که صحنه را با دیپلماسی نوینی که مجهز به ابزارهای جدید است، شریک شود. او تغییر را برای این حوزه بسته و نخبه گرا (دیپلماسی)، ضروری می داند ولی در پایان کتاب خود تاکید می کند که برای دیپلماسی آینده ای نویدبخش در انتظار است.

کتاب رسانه‌های جدید و آینده دیپلماسی در 195 صفحه و به قیمت 16 هزار تومان توسط انتشارات آگاه چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

57243

نظر شما