شناسهٔ خبر: 24243419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقش شورای امنیت در جهان رو به فوران

نیویورک- ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست بررسی منشور سازمان ملل متحد در حفظ امنیت و صلح بین المللی بر نقش شورای امنیت در جلوگیری از درگیری های در حال فوران جهانی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست به دعوت کویت که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد در سطح وزیران برگزار شد اما تنها وزیران خارجه کویت، لهستان، ساحل عاج و معاون وزیر خارجه قزاقستان در آن شرکت کردند.
همچنین کوفی عنان و بان کی مون دبیران کل پیشین سازمان ملل دعوت شده بودند که فقط بان کی مون خود را به این نشست رساند و به همراه گوترش به بیان نظرات خود پرداخت.

**گوترش
آنتونیو گوترش دبیرکل فعلی سازمان ملل متحد نخستین سخنران این نشست بود و در اظهارات خود گفت: آنچه پس از جنگ جهانی دوم در موسسات بین المللی پیش آمد تنها جلوگیری از جنایت های بین المللی نبود، بلکه ارزش احترام به اعضای جامعه بین الملل نیز در آنها دیده شد.
گوترش اظهار کرد: چالش هایی که ما تا امروز مشاهده کرده ایم رو به پیچیده شدن داشته اند. با اینکه اصول منشور هنوز کاربردی هستند،‌ جای این وجود دارد که تغییرات جدیدی نیز اضافه شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: ما باید تعادل راهبرد خود برای امنیت و صلح را دوباره تنظیم کنیم به نحوی که همگی از پیش آمدن درگیری های خونین جلوگیری کنند.
گوترش یادآور شد: پیشگیری از جنگ از وظایف اصلی این شورا است که برای این کار به آنها ابزار هایی نظیر دیپلماسی، مذاکره، میانجیگری و غیره داده شده است.
وی اظهار کرد: میانجیگری از راه هایی است که پیشنهاد داده شده است و سازمان ملل در موضوعات مختلف در این زمینه فعال بوده است. دفتر شخص من برای همکاری در این زمینه ها آماده است.
پس از او، شیخ صباح خالد الصباح معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت که ریاست جلسه را عهده دار بود از بان کی مون خواست تا بیانیه خود را قرائت کند.

**بان کی مون
دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد اظهار کرد: دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم با 70 سال پیش و زمانی که سازمان ملل تاسیس شد، کاملا متفاوت است.
دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد ادامه داد: در میان تمامی بحران های امروز، برخی در حال زیر سوال بردن نقش و جایگاه سازمان ملل هستند.
بان کی مون تاکید کرد: بدون سازمان ملل دنیا نمی توانست از پیش آمدن یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری کند. بدون سازمان ملل مشروعیت بسیاری از اقدامات بین المللی اساسا ایجاد نمی شد.
وی اضافه کرد: ضعف و شکست برخی رهبران کشورها در حفظ امنیت شهروندان و کشورشان باعث مشکل شده است. لازم است که شورای امنیت نسبت به این موضوع اعلام موضع کند و از درخواست به اقدام فراتر برود.
دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد ادامه داد: ما باید درباره این موضوعات اقدام کنیم. امروز در حالی که امنیت و صلح دچار بحران شده است،‌اقدامات چند جانبه و چندجانبه گری نیز با تهدید مواجه شده است.
بان کی مون اضافه کرد: ما نباید چندجانبه گری در اقدامات بین المللی را رها کنیم و باید در این سازمان در کنار هم فعالیت کنیم.

** کویت
شیخ صباح خالد الصباح وزیر خارجه کویت هم از جایگاه دولتش اظهار نظر کرد و افزود: ما این روزها سالگرد آزادسازی کویت از اشغال عراق در زمان صدام حسین را جشن می گیریم، این نمونه نشان می دهد که چگونه جامعه بین المللی می تواند با استفاده از ظرفیت های سازمان ملل نتایج مطلوب بگیرد.
وزیر خارجه کویت ادامه داد: کویت از هیچ تلاشی برای افزایش تاثیرگذاری سازمان ملل فروگذار نخواهد کرد.
صباح خالد الصباح اضافه کرد: مهم است که ما اقدامات بین المللی را به صورت جمعی و هماهنگ انجام دهیم و به اهداف سازمان ملل احترام بگذاریم.
وی تاکید کرد: مساوات و احترام به حق مردم در تعیین سرنوشتشان از اصولی است که ما به آنها اعتقاد داریم اما در برخی موارد به این ها توجه نمی شود.
معاون نخست وزیر کویت با بیان این که این تصادفی نیست که ما این موضوع را برای جلسه امروز در نظر گرفته ایم، اظهار کرد: مکانیزم منشور و قوانین بین الملل برای همه کشورهای دنیا اهمیت دارند.
خالد الصباح ادامه داد: این مکانیزم ها در حقیقت برای دفاع از کشورهای کوچکتر است، منشور سازمان ملل حاوی ابزار و مطالبی ست که به ما اجازه می دهد با مشکلات بین المللی از طریق صلح آمیز روبرو شویم.
وی اضافه کرد: آنچه تا به امروز اتفاق افتاده است عموما عکس العمل به بحران ها بوده است و نه پیشگیری از بحران.

**لهستان
جک چپوتاویچ وزیر خارجه لهستان هم که خود را به این نشست رسانده بود، اظهار کرد: شورای امنیت باید متوجه نقش پاسبانی خود در حفظ حق حاکمیت کشورها باشد. این تنها راه و کاملترین روش رسیدگی به دغدغه های بین الملل است.
وی ادامه داد: در طول بیش از 70 سال عضویتمان در سازمان ملل، ما تعهد خود را به صلح و امنیت بین الملل نشان داده ایم.
وزیر خارجه لهستان، هدف کشورش را تقویت اعتماد به قانون بین الملل دانست و اضافه کرد: این منشور می گوید که همه اعضا باید مسئولیت های خود را در قبال حقوق و فوایدی که از عضویت در این سازمان پیدا می کنند،انجام دهند.
چپوتاویچ اظهار کرد: در این اصل دو نکته هست؛ اجرای کامل نقشی که به عهده گرفته ایم و عمل کردن با حسن نیت.
وی توضیح داد: حسن نیت از کشورها می خواهد که به قوانین و وظایف بین المللی به نحو قانونی عمل کنند و به حقوق دیگران تجاوز نکنند.
وزیر خارجه لهستان افزود: در این زمینه من می خواهم یک بار دیگر درخواست رسیدگی صلح آمیز به درگیری های بین المللی را بدهم.

**آمریکا
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که یکسال از عمر سیاست خارجی او می گذرد و نشان داده به جای استفاده صلح آمیز از ظرفیت های سازمان ملل به دنبال تحریم و تهدید دیگران برای پیگیری منافع کشورش بوده است، نیز در این نشست اظهار نظر کرد و گفت: همه اینجا ادعا می کنند که منشور سازمان ملل، محل الهام بخش است و این درحالی است که در خیلی موارد نیز از شورای امنیت انتقاد می شود زیرا به وظایف خود عمل نکرده است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در عمل سازمان ملل از ایده الی که در منشورش وجود دارد، اغلب فاصله داشته است.
هیلی تصریح کرد: حق حاکمیت نباید مانع رسیدگی به وضعیت حقوق بشر شود. حقوق بشر برای سازمان ملل است که در موردش اقدام کند.

**انگلیس
جاناتان آلن معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز در این نشست برجام و آزادسازی کویت از دست صدام حسین رئیس جمهوری معدوم عراق را نمونه های موفق شورای امنیت سازمان ملل دانست و گفت: کاملا از اقدامات و پیشنهادات دبیرکل سازمان ملل در پاسخگویی به درگیری ها، جلوگیری از ایجاد آنها و اصلاح روندهای صلحبانی حمایت می کنیم.
وی اظهار کرد: نقش زنان در این اقدامات باید جدی گرفته شود، پیشینیان منشور سازمان ملل را به امید امنیت و صلح نوشتند.
آلن گفت: در برخی موارد ما شکست خوردیم و در برخی موارد موفق بودیم. باید به سمت نوشتن منشورهای خود رفته و در راستای صلح و امنیت اقدام کنیم.

**چین
ما ژائوشو نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد هم در سخنان کوتاهی دنیای امروز را با چالش های جدیدی مواجه دانست و گفت: به کشورها، ‌بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف،‌ ثروتمند یا فقیر باید احترام گذاشته شود.
سفیر چین در سازمان ملل متحد اضافه کرد: چین حاضر است که به مسئولیت هایش توجه کند. منشور سازمان ملل را زنده نگه دارد و با کشورها همکاری داشته باشد.

**سوئد
در ادامه این نشست، اولوف اسکوک نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد با اشاره به ضعف های موجود در ساختار سازمان ملل متحد، گفت: وضعیت اوکراین، عدم موفقیت ما در پایان دادن به بحران سوریه، مساله فلسطین،‌ درگیری های میانمار، وضعیت کنگو و یمن همگی از مواردی است که ما در سازمان ملل در مورد آنها شکست خورده ایم.
وی ادامه داد: ما پنج پیشنهاد برای آینده سازمان ملل و شورای امنیت داریم که معتقدیم می تواند وضعیت صلح و امنیت بین المللی را بهبود بخشد.
اقدام سریع در برابر بحران های بین المللی، حمایت از میانجیگری به صورت متحد و هماهنگ، همکاری با سازمان های منطقه ای در سطح منطقه ای، قانونگرایی در حوزه قضایی مربوط به امور بین الملل و افزایش مکانیزم های قضایی و استفاده از ظرفیت های دبیرکل در پیشنهاد دادن موضوعاتی که سازمان ملل می تواند در مورد آن اقدام کند، پیشنهادهایی بود که نماینده سوئد درباره آن اظهار نظر کرد .

**قزاقستان
مختار تیلوبردی معاون وزیر خارجه قزاقستان که در این نشست حضور یافته بود، اظهار کرد: جهان هنوز در حال جنگ است. در سراسر جهان ما شاهد 40 درگیری مسلحانه با شدت متفاوت هستیم.
وی ادامه داد: بیش از 65 میلیون آواره و جریان های غیرمجاز مهاجرت، یک محیط مطلوب برای قاچاق انسان و احیای رتبه و بودجه جرایم سازمان یافته بین المللی و گروه های تروریستی است.
معاون وزیر خارجه قزاقستان اضافه کرد : همه این ها یک قیمت بسیار گرانبها هستند که توسط رفتار غیر مسئولانه دولت ها در روابط بین الملل و یا خود مردم پرداخت می شود.
تیلوبردی اظهار کرد: این نقض هایی که ما شاهد آن هستیم، نادیده گرفتن و تحریف درک اهداف و اصول منشور سازمان و حقوق بین الملل است که پس از خونین ترین جنگ بشریت که بیش از 60 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند، نگاشته شد.
وی تاکید کرد: امروز، جهان به نقطه ای نزدیک شده است که درگیری های جدی بین المللی آماده فوران هستند. تهدید به استفاده از سلاح های کشتار جمعی، رقابت رو به رشد میان قدرت های منطقه ای، تنش های شدید بلوک های سیاسی- نظامی و بحران اعتماد بین بازیگران اصلی روابط بین الملل باعث نگرانی بسیار جدی ما می شود.
معاون وزیر خارجه قزاقستان اظهار کرد: آنها نیازمند تغییر فوری و چشمگیر تفکر در گفت و گوهای سطح بالا و مشورت های واقعی هستند.
تیلوبردی همچنین از یک راهبرد حل و فصل سه جانبه اختلافات پشتیبانی کرد و توضیح داد: از سرگیری گفت وگوی صلح و امنیت با اهداف توسعه پایدار برای دستیابی به پیشرفت، رویکرد منطقه ای برای حل مشکلات فرامرزی همچون تروریسم و ویرانی های زیست محیطی و فقر، همچنین هماهنگی و تعامل ساختار سازمان ملل متحد برای دستیابی به بهره وری و کارآیی فعالیت های سازمان در این زمینه ها به عنوان 'یک سازمان ملل متحد'.

**هلند
کارل وال استروم نماینده هلند در سازمان ملل متحد هم اظهار کرد: شورای امنیت می تواند پیشگیری، حفظ صلح و پاسخگویی موثرتری را تحت منشور سازمان ملل متحد انجام دهد.
وی با اشاره به وضعیت غوطه شرقی در سوریه اظهار کرد: رنج های مردم سوریه به خصوص در غوطه باید پایان یابد. ما نیازمند پایان خصومت ها هستیم.
این عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: ما به ویژه از فدراسیون روسیه می خواهیم که از نفوذش در این باره استفاده کند واجازه دهد شورای امنیت اقدام موثری داشته باشد.

**روسیه
واسیلی نبنزیا نماینده دائم فدراسیون روسیه، موضوع این جلسه بسیار مهم دانست و گفت: عدم دخالت در امور داخلی کشورها، روابط بر اساس نفع طرفین و کمک به صلح و امنیت تمامی اعضا و جامعه بین الملل از اصول اولیه کار در سازمان ملل است.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: اما متاسفانه ما شاهد روندهای منفی مانند عدم احترام به حاکمیت کشورها، تغییر رژیم در کشورها به واسطه زور و یا وارد کرد ارزش های فرهنگی ناآشنا به کشورها بوده ایم.
نبنزیا تاکید کرد: هیچ کدام از این موارد به صلاح نظم بین المللی نیست. دنیا امروز در حال شکل دادن به یک نظم جدید جند قطبی است و عهد فضای دوقطبی و حتی پسا دوقطبی به سر آمده است.
وی ادامه داد: کشورها می خواهند سرنوشت خود را خود تعیین کنند بدون اینکه کسی در امور آنها دخالت کند یا پیشنهادهای دعوت نشده بدهد.

**فرانسه
فرانسوا دلاتره سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد هم اظهار کرد: ما معتقدیم که حل مشکلات بین المللی خارج از همکاری چند جانبه نمی تواند شکل بگیرد.
وی درباره فعالیت های آتی سازمان ملل متحد هم سه پیشنهاد ارائه کرد و ادامه داد: نخست ما باید در حل معضلات بین المللی عملگراتر باشیم.
دلاتره اضافه کرد: ماده 33 منشور می گوید که مذاکره، جز اولین ابزارهای حل منازعات است. به عنوان مثال برجام یک مثال موفق از کاربرد این ماده از منشور است.
سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در سوریه، یمن و لیبی می توان همین سیستم مذاکرات را پیش گرفت. باید برای این کار بسیج شویم و با آینده نگری اقدام کنیم.
دلاتره درباره دومین پیشنهاد خود هم گفت: ما باید از احترام به قوانین و عدالت بین المللی حمایت کنیم و در راستای تقویت آنها اقدام کنیم. منشور سازمان ملل از ما می خواهد که اجرای قوانین بین المللی را از حد حرف خارج کرده و به عمل برسانیم.
وی سومین پیشنهاد خود را جلوگیری از مصونیت مجرمین در فضای بین الملل و حمایت از حق غیرنظامیان دانست و افزود: ما نباید اجازه دهیم تراژدی های گذشته تکرار شود.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: تعلیق حق وتو در موضوعات مربوط به نقض حقوق بشر از مواردی بود که در موضوع مکزیک مطرح شد و این موضوع جای تعمق بیشتر دارد.
دلاتره خاطرنشان کرد: اعضا باید بدانند که حضورشان در اینجا یک امتیاز نیست بلکه یک وظیفه است.
اروپام*1429

انتهای پیام /*

نظر شما