شناسهٔ خبر: 24243284 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز خبر

صاحب‌خبر -

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا
هوای پایتخت بهمن امسال آلوده‌تر از ‌سال گذشته بود

 بهمن امسال تنها یک روز هوای پاک، 7 روز هوای سالم، 19روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 3 روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشت
شهروند| براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا تهرانی‌ها در بهمن ماه امسال تنها هشت روز هوای مطلوب تنفس کردند این در حالی است که پایتخت در این ماه ۲۲ روز هوای نامطلوب داشت. بررسی آمار کیفیت‌ هوای تهران در بهمن‌ ماه طی 6 سال گذشته نشان می‌دهد که هوای پایتخت در بهمن‌ ماه امسال اوضاع خوبی نسبت به سال‌های گذشته نداشت و تهرانی‌ها در ماه گذشته ۲۲ روز هوای نامطلوب تنفس کردند. در دومین هفته از دومین ماه زمستان امسال اگر چه بارش برف تهران را سفید‌پوش کرد ولی این برف سنگین بیش از 3 روز (۷، ۸ و ۹بهمن) نتوانست هوای شهر را سالم نگه دارد؛ به طوری ‌که پس از قطع بارش برف و وزش باد، هوای تهران دوباره ناسالم شد. حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این‌باره گفت: «پس از بارش برف، پایداری جوی و اینورژن شدیدتری داریم.»
به‌گزارش ایسنا، پس از این بارش و سالم بودن چند روزه هوای تهران، دوباره آلودگی هوا به پایتخت بازگشت و تهران ۱۴روز مداوم (۱۰ تا ۲۴بهمن‌ماه) هوای نامطلوب داشت و کار به تعطیلی چند روزه مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از در منزل رسید. علت تداوم آلودگی هوا در تهران طی این مدت براساس گزارش سازمان هواشناسی، سکون و پایداری جوی بود. در هفته آخر بهمن‌ماه بارش باران و وزش باد در پایتخت نفس‌کشیدن را برای تهرانی‌ها آسان‌تر کرد و چند روز هوای سالم را برای تهران به ارمغان آورد.براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت طی بهمن ماه امسال يك روز هوای پاک، ۷ روز هوای سالم، ۱۹روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشت. این آمار در مقایسه با آمار بهمن ‌‌ماه‌ سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تهران امسال یکی از آلوده‌ترین بهمن‌‌ماه‌های خود را پشت سر گذاشته است.هوای پایتخت در بهمن‌ سال گذشته ۲۱روز سالم، یک روز پاک و 8 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت. بهمن‌ سال ۹۴ هم هوای تهران 3 روز پاک، ۱۶روز سالم و ۱۱روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.‌ سال ۹۳هم تهرانی‌ها نیمی از روزهای ماه، هوای سالم و نیم دیگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتند، به طوری‌که هوای تهران در بهمن‌ ماه این ‌سال ۱۵روز سالم و ۱۵روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود. دومین ماه از زمستان‌ سال ۹۲ هم تهرانی‌ها تنها ۱۴روز هوای سالم تنفس کردند. همچنین در این ماه هوای پایتخت ۱۴روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 2 روز ناسالم برای همه‌ گروه‌ها بود. بهمن‌ماه ‌سال ۹۱ نیز هوای تهران ۲ روز پاک، ۱۶روز سالم و ۱۱روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود. همچنین یک‌ روز در این ماه پایتخت هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشت.هر چند تهرانی‌ها در بهمن‌ سال ۹۰ نیمی از ماه را ناسالم تنفس کردند ولی با وجود این کیفیت هوای تهران در بهمن ۹۰ نسبت به امسال بهتر بود. در این بازه زمانی تهران ۱۵روز سالم و ۱۵روز ناسالم برای گروه‌های حساس را گذراند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: کاشی‌های مسجد امام اصفهان به دلیل فرسودگی ریخته است
میزان|  «کاشی‌های مسجد امام اصفهان به دلیل فرسودگی ریخته است.» این خبر را مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد و گفت که این مسجد به‌زودی مرمت می‌شود. فریدون الهیاری درباره ریزش کاشی‌های مسجد تاریخی امام اصفهان گفت: «مسجد امام دارای کاشیکاری‌ها گسترده‌ای است که نیازمند رسیدگی و ‌مرمت دایمی هستند. به‌تازگی بخشی از کاشی‌های مسجد به دلیل فرسودگی ریخته است.» او افزود: «این کاشی‌ها مربوط به یک بخش کوچک بوده‌اند و مرمت آنها در دستور کار قرار گرفته است.» او درباره مرمت این بخش هم توضیح‌هایی داد: «امسال ۱۰ کارگاه مرمتی در این مسجد اجرا شده اما کاشی‌ها از بخشی ریزش کرده که پیش از این مرمت نشده بود.»گفتنی است مسجد امام اصفهان که با اسامی مسجد شاه و مسجد جامع عباسی هم شناخته می‌شود، حدود ۴۰۰‌سال قدمت دارد و کاشیکاری‌های آن یکی از نمونه‌های خاص کاشیکاری ایرانی است.

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: 8 اسفند آغاز ثبت‌نام قطعی حج 97
شهروند| سازمان حج و زیارت اعلام کرد که ثبت‌نام قطعی در کاروان‌هاي حج تمتع ‌سال 1397 از روز سه‌شنبه (هشتم اسفندماه ‌سال‌ جاری) آغاز می‌شود. این سازمان از دارندگان فیش‌های تا پایان دی ‌ماه 1385 خواست تا به ترتیب اولویت از روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه 96 با مراجعه به سامانه reserve.haj.ir  نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. مشخصات کاروان‌ها در همین سامانه و سامانه حج و زیارت استان محل سکونت خود به اطلاع متقاضیان رسیده است. براساس اعلام سازمان حج و زیارت، ترتیب اولویت‌های فراخوان‌شده همراه نشانی دفاتر خدمات زیارتی در شهرستان‌های هر یک از استان‌ها در سامانه‌های یادشده قابل مشاهده است. اولویت ثبت نام با کسانی است که از چهارم بهمن‌ ماه نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه حج اقدام کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما