شناسهٔ خبر: 24243142 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اولین همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد برگزار می شود

خبرگزاری شبستان:اولین همایش ملی وقف علم و فناوری ۹ اسفند سال جاری با هدف اشاعه فرهنگ وقف و خیریه در مشهد با چهار محور و با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، جواد عباسی دبیر اولین همایش ملی وقف علم و فناوری امروز(۲ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از اهداف این همایش اشاعه فرهنگ وقف و خیریه در حوزه علم و فناوری است و بنا به ادامه در سالهای متوالی داریم و امیدواریم شاهد فرهنگ سازی آن باشیم، گفت:نقطه سرمایه گذاری و پیشرفت در کشور سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است و اگر سرمایه گذاری کافی انجام شود شاهد رونق در شکوفایی در حوزه های تولید و صادرات خواهیم بود.

 

وی اظهارداشت:سرمایه گذاری در این حوزه بسیار ناچیز است و اگر بودجه های سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری را نگاه کنیم که حتی درصد اندک آن هم تحقق نمی یابد تعجب خواهیم کرد و نتیجه این کار عقب ماندگی از کاوران علم و پژوهش است.

 

عباسی با بیان اینکه باید از سرمایه های مردمی که یکی از عرصه های مهم آن وقف و خیریه است استفاده کنیم، ادامه داد:تا کنون کمترین توجه به حوزه پژوهش و فناوری شده و این همایش برای جلب توجه مدیران، سرمایه گذاران و نخبگان است تا سرمایه های وقف را به سمت علم و فناوری هدایت کنیم.

 

دبیر اولین همایش وقف علم و فناوری با اشاره به اینکه تا کنون ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است، افزود:امیدواریم با حمایت سازمان های دیگر به خصوص اداره کل اوقاف و امور خیریه بتوانیم یک شروع برای فرهنگ سازی حرکتی داشته باشیم که در آینده تاثیرگذاری آن دیده می شود.

 

حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم در این نشست گفت:اهداف سازمان اوقاف فعالیت های قرآنی در عرصه های مختلف، مدیریت بقاع متبرکه و امامزاده ها و موقوفات است.

 

وی افزود:برای اولین مرتبه در کشور مرکز مشاوره وقف و امور خیریه در سال ۹۰ توسط اداره کل اوقاف خراسان رضوی ایجاد شد و بعد از سه سال به تمام استانها ابلاغ گردید که ثمره ایجاد این مرکز این شد که عرصه های وقفی متعدد شود و در موضوعات مختلف ایجاد وقف داشتیم به خصوص ایجاد وقف مشارکتی.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد:وقف در حوزه علم و فناوری رشد کرد و موفقیت آن به جایی رسید که در سازمان اوقاف نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان مشاوری در موضوع وقف علم و فناوری منصوب کردند، در سامانه بیش از ۸۰۰ نیت داریم اما فقط برای یک موضوع مشاور وجود دارد که این اهمیت موضوع را نشان می دهد.

 

حجت الاسلام ایزدی افزود:با برگزاری این همایش امیدواریم بتوانیم خروجی خوبی داشته باشیم و باید تلاش کنیم علاوه بر ترویج فرهنگ وقف در عرصه علم و فناوری که موضوع ارزشمندی است آثار و برکات خوبی را داشته باشیم، برای وقف علم و فناوری باید فربهنگ سازی کنیم چرا که این موضوع آینده خوبی دارد.

 

سید حسن حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست با بیان اینکه این همایش یک کار فرهنگی است، گفت:امروز مردم به اصحاب رسانه بیشتر از گذشته اعتماد پیدا کرده اند چرا که بر این باورند که تعارف با دستگاهها ندارند و مسائل را مطرح می نمایند لذا یکی از ارکان وقف علم و فناوری باید اصحاب رسانه ها باشد.

 

وی با اشاره به بودجه پژوهش در کشور بسیار اندک است، اظهارداشت:یکی از اهدافی که در همایش علم وفناوری به دنبال آن هستیم این است که تلاش کنیم زمینه تجاری سازی طرح های پژوهشی آیندگان را فراهم کنیم، حوزه وقف علم و فناوری جدید است و باید برای فرهنگ سازی آن تلاش کرد.

 

گفتنی است اولین همایش ملی وقف علم و فناوری با محورهای تبیین ضرورت توسعه وقف علم و فناوری، بهبود نظام مدیرین وقف علم و فناوری، راهکارهای اساسی در توسعه وقف علم و فناوری، الگوی توسعه و اجرایی سازی گفتمان وقف علم و فناوری و نقش علم و فناوری در احیاء و ارتقای بهره وری موقوفات ۹ اسفند با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی رئیس سازمان اوقاف کل کشور، قائم مقام وزیر علوم، معاونت فناوری رئیس جمهور و استادان برجسته حوزه و دانشگاه در مشهد برگزار می شود.

نظر شما