شناسهٔ خبر: 24243109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

واکنش ها به حوادث خیابان گلستان هفتم ادامه دارد

ماجرای گلستان هفتم در ایستگاه دولت و مجلس

رئیس‌جمهوری: اهانت به پلیس را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم وزیر کشور: به هیچ وجه حوادث دوشنبه شب خیابان پاسداران را به جریان دراویش منتسب نمی‌کنیم

صاحب‌خبر -

شهروند| حساسیت‌های مربوط به درگیری‌های خیابانی پاسداران که در آن به درگیری میان نیروهای انتظامی و دراویش گنابادی انجامید، دیروز به جلسه هیأت دولت و بررسی ابعاد آن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید؛ رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت از تحمل‌نکردن برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس انتقاد کرد و درعین حال به ضرورت احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی نیز اشاره کرد. وزیر کشور نیز با اعلام این‌که حوادث دوشنبه‌شب خیابان پاسداران را به دراویش منتسب نمی‌کنیم، اظهار کرد: مردم کسانی را که نظم عمومی را بر هم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نمی‌بخشند. رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری نیز ازجمله افرادی بود که در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به اتفاقات چند روز گذشته گفت که در اتفاقات خیابان پاسداران با مدارا برخورد شد.
فارغ از اظهارنظرهای انجام‌شده در جلسه هیأت دولت در مورد اتفاقات خیابان پاسداران، این موضوع و بررسی ابعاد آن به صحن غیرعلنی مجلس نیز رفت که در آن نمایندگان عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی به بررسی آن پرداختند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این نکته که نظام جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با دراویش ندارد، به این مسأله تأکید داشت که برخورد با عوامل مخل امنیت از هر قشر و جناحی ضروری است. سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز با بیان این‌که بازداشت درویش سارق علت درگیری‌های پاسداران بود، در مورد نحوه برخورد با دراویش معتقد بوده که دراویش در این قضیه از حلم نظام سوءاستفاده کردند، اما جنجالی‌ترین سخنان دیروز در صحن علنی مربوط به نماینده ارومیه بود که در آن از وزیر کشور خواست در مورد حادثه خیابان پاسداران استعفا دهد که این اظهارات به واکنش رئیس مجلس مواجهه شد. لاریجانی در پاسخ به اخطار نادر قاضی‌پور بیان کرد که پیگیریی‌هایی انجام شده است. اما واکنش‌ها به موضوع درگیری‌های خیابان پاسداران تنها محدود به جلسه هیأت دولت و مجلس نبود؛ همزمان معاون اول قوه‌قضائیه نیز از ورود دادستانی تهران به این موضوع خبر داد و بیان کرد که دادستان تهران با تمام توان و امکانات وارد شده و تا به امروز هم این مسائل را دنبال کردند. جانشین قرارگاه ثارالله سپاه تهران نیز با تأکید بر این‌که اکنون نیروی انتظامی امنیت منطقه پاسداران را برقرار کرده است، اذعان داشت که قطعا به کسی اجازه داده نخواهد شد که در منطقه یا مناطقی ناامنی ایجاد کنند.
رفتارهای خشونت‌آمیز
 از طرف هر گروهی محکوم است
رئیس‌جمهوری روزگذشته وزیر کشور را مامور بررسی دقیق این موضوع و ارایه گزارش به افکار عمومی کرد. در پیام حسن روحانی آمده است که «شهادت سه تن از سربازان رشید نیروی انتظامی و دو تن از بسیجیان سرافراز مایه تاثر و تالم فراوان شد. این سربازان غیور کشور که در راه ایجاد نظم و آرامش جان خود را ایثارگرانه در طبق اخلاص گذاشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند، قطعا به‌عنوان شهیدان نظم و آرامش در یاد مردم جاودانه خواهند ماند. رئیس‌جمهوری در ادامه نوشته است که «درعین حال از وزیر محترم کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور می‌خواهم به صورت دقیق این حادثه را بررسی و تمامی عوامل ایجاد اختلال در نظم جامعه را شناسایی کرده و گزارش شفاف و دقیقی را در اسرع‌وقت به افکار عمومی و ملت شریف ایران ارایه کند. همچنین لازم است مسئولین ذیربط ضمن دیدار با خانواده معظم شهدا، به مجروحین نیروی انتظامی و بسیج در این حادثه رسیدگی جدی کنند.»  روحانی همچنین با اشاره به اتفاقات خیابان پاسداران و برخوردهایی که با نیروهای انتظامی شد، در جلسه هیأت دولت گفت: برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنیم.
در جلسه دیروز هیأت دولت به ریاست رئیس‌جمهوری، گزارش وزرای کشور و اطلاعات از حوادث روزهای اخیر و اغتشاشاتی که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیج گردید، به هیأت‌وزیران ارایه شد. رئیس‌جمهوری ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای عزیز و اظهار همدردی با آنان، از مدیریت سنجیده و مدارای حداکثری نیروهای عملیاتی به‌ویژه نیروی انتظامی قدردانی کرد. وی ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را بشدت محکوم کرد. رئیس‌جمهوری در ادامه دستگاه‌های مسئول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی، به بررسی و کندوکاو در ریشه‌های شکل‌گیری این‌گونه حوادث مامور کرد.
رئیس‌جمهوری همچنین در تماس تلفنی با سردار سرتیپ پاسدار «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تسلیت شهادت تعدادی از ماموران فداکار و خدوم نیروی انتظامی در اغتشاشات و حوادث روزهای اخیر، از مدیریت سنجیده و درعین‌ حال مقتدرانه نیروهای عملیاتی به‌ویژه نیروی انتظامی قدردانی و تأکید کرد که دولت با تمام توان از حافظان امنیت کشور پشتیبانی می‌کند.
حوادث خیابان پاسداران را
به دراویش منتسب نمی‌کنیم
وزیر کشور با بیان این‌که جریان دراویش را جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم، اظهار کرد: به هیچ‌وجه حوادث دوشنبه‌شب خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به حادثه دوشنبه‌شب خیابان پاسداران تهران با بیان این‌که این اتفاق واقعا ناگوار و متأثرکننده بود، اظهار کرد: مردم عزیز ما حتما کسانی را که نظم عمومی را بر هم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید. وی تصریح کرد: دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ‌وجه در مقابل خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد و از قوه‌قضائیه انتظار می‌رود تا با همه مسببین این ماجرا برخوردی قانونی و صریح انجام دهند. وزیر کشور اظهار کرد: افرادی که به دنبال قانون‌شکنی هستند، گمان نکنند که مدارا، خویشتنداری و هوشمندی ناجا ناشی از انفعال این مجموعه است بلکه با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بود، تلاش شد تا با مذاکره و صحبت مسأله حل شود اما متاسفانه افرادی که اغتشاشگر بودند، به دنبال رعایت شئون قانونی و همکاری با ناجا نبودند و به هیچ‌وجه حاضر به مذاکره نشدند و اقدام به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خشونت‌طلبانه کردند. نهایتا نیز ظرف مدت 15دقیقه نیروی انتظامی توانست افرادی که در آن محل بودند را بازداشت کند و به مراجع قضائی بسپارد.
در اتفاقات خیابان پاسداران با مدارا برخورد شد
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز با اشاره به درگیری‌های دوشنبه‌شب خیابان پاسداران تهران اظهار کرد: هیأت دولت از وزراتخانه‌های اطلاعات و کشور و نیروی انتظامی و بسیج درخصوص مدارا و خویشتنداری با معترضان تشکر کرد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به این جلسه اظهار کرد: در جلسه دیروز دولت به دو موضوع به‌طور جدی پرداخت، نخستین موضوع تقدیر و تشکر رئیس‌جمهوری و اعضای دولت از وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و همچنین نیروی انتظامی و بسیج و به‌ویژه فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برای اقداماتشان در جریان اتفاقات خیابان پاسداران بود. وی با بیان این‌که وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و همچنین ناجا و بسیج با مدارا با حادثه خیابان پاسداران برخورد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در جریان این حادثه که سه‌نفر از ماموران ناجا و دونفر از بسیجیان به شهادت رسیدند و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی نیز زخمی شدند، با خویشتنداری برخورد شد. واعظی با اشاره به ابراز همدردی اعضای دولت با خانواده‌های شهدای ماجرای خیابان پاسداران ادامه داد: رئیس‌جمهوری دستور دادند که در اسرع‌وقت به وضع زخمی‌شدگان این حادثه رسیدگی شود.
بررسی جزییات حوادث
 در کمیسیون امنیت ملی مجلس
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی جزییات حوادث خیابان پاسداران در جلسه صبح دیروز این کمیسیون خبر داد. علیرضا رحیمی در تشریح جزییات جلسه صبح دیروز کمیسیون امنیت ملی درباره حوادث خیابان پاسداران در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز قبل از جلسه صحن، حوادث خیابان پاسداران با حضور فرماندهی نیروی انتظامی و نیز سپاه پاسداران تهران و مسئولانی از وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی بررسی و مورد بحث قرار گرفت. گزارش عمومی از حوادث نیز قبل از جلسه علنی توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان ارایه شد.
بازداشت درویش سارق علت درگیری‌ها بود
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با بیان این‌که بازداشت درویش سارق علت درگیری‌های پاسداران بود، گفت: کسی که ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفته است، برادر سارق بازداشت شده بود. بهروز نعمتی در حاشیه نشست علنی مجلس به بیان توضیحاتی در مورد نشست غیرعلنی کوتاه صبح دیروز پرداخت و گفت: آقای لاریجانی در این جلسه گزارشی درباره اغتشاشات شب‌های اخیر و درگیری دراویش گنابادی ارایه کرد و درباره اقدامات انجام‌شده از سوی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی توضیح داد. نماینده اصولگرای تهران در مجلس در ادامه با اشاره به جلسه صبح دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون امنیت مسئولان انتظامی و اطلاعاتی استان تهران حضور داشتند و قرار شد جمع‌بندی نهایی کمیسیون امنیت به صحن علنی مجلس ارایه شود. نعمتی در پاسخ به ایلنا در مورد نحوه برخورد با دراویش گفت: من فکر می‌کنم دستگاه‌های امنیتی و قضائی تکلیف خود را می‌دانند و معتقدم دراویش در این قضیه از حلم نظام سوءاستفاده کردند.
در دعوا حلوا پخش نمی‌کنند
اما نماینده مردم گناباد در مجلس دیروز اظهارنظر متفاوتی کرد و گفت: افراد آشوبگر هیچ نسبتی چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ کیشی، آیینی و فرقه‌ای با مردم گناباد ندارند. مردم گناباد به نظام و انقلاب و رهبری وفادار هستند. حمید بنایی در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی صبح دیروز بیان کرد: مردم گناباد در طول تاریخ نشان دادند که بسیار نجیب بوده و به نظام و انقلاب و امام و مقام معظم رهبری وفادار بوده و هستند و اکنون نیز در کنار یکدیگر در کمال آرامش و آسایش زندگی می‌کنند و در طول چهاردهه از انقلاب حتی یک مورد اغتشاش و آشوب و اعتراض در هیچ موضوعی نداشته‌اند. نماینده مردم گناباد اظهار کرد: افراد آشوبگر چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ کیش، آیین و فرقه‌ای هیچ نسبتی با مردم گناباد ندارند.
درخواست استعفا
نماینده ارومیه هم با اشاره به حوادث اخیر در خیابان پاسداران گفت: وزیر کشور باید استعفا دهد یا این‌که از مردم عذرخواهی کند. نادر قاضی‌پور در جلسه علنی نوبت صبح دیروز با استناد به اصل ۴۰ قانون اساسی گفت: براساس این اصل، هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. وی با قدردانی از لاریجانی برای برگزاری جلسه غیرعلنی برای پرداخت به این موضوع اظهار کرد: سوال ما این است که آیا جامعه نیروی انتظامی و بسیجیان تا این اندازه بی‌ارزش شده‌اند که برخی در مورد حادثه خیابان پاسداران حرفی نمی‌زنند. آن‌هم در شرایطی که برای فردی در شورای شهر یزد یا برای منتخب اصفهان آسمان را به زمین می‌دوزند و کلی وقت می‌گیرند. علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: پیگیریی‌هایی انجام شده است، این پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم.
عده‌ای قلدرمابانه می‌خواستند
 خواسته خود را به کرسی بنشانند
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در واکنش به حوادث اخیر خیابان پاسداران گفت: اگر کسانی از طریق قانون‌شکنی مخل نظم و امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشارهای داخل و بیرون برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به‌طور جدی در مقابل آن ایستاد. وی افزود: یک فردی به اتهام سرقت یا احیانا داشتن ماشین سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته و می‌خواهند از او تحقیق کنند. عده‌ای به صورت قلدرمابانه و برخلاف قانون می‌خواهند خواسته خود را به کرسی نشانده و در مقابل پلیس ایستادگی کنند. معاون اول قوه‌قضائیه از ورود دادستانی تهران به موضوع حوادث خیابان پاسداران خبر داد و گفت: دادستان تهران با تمام توان و امکانات وارد شده و تا به امروز هم این مسائل را دنبال کردند. به دادسرای تهران تأکید شده که با سرعت، جدیت و کمک سیستم انتظامی و اطلاعاتی در مورد همه عوامل مخل آرامش و امنیت مردم و کسانی که تخریب داشته و برای به شهادت‌رساندن عزیزان ما اقداماتی مشابه جریانات تکفیری و داعشی داشتند، با تمام توان وارد شده و هرچه سریع‌تر پرونده آنها را تکمیل کنند. محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: کسانی که در این راستا مجرم هستند، هرچه زودتر باید به مجازات متناسب قانونی برسند.

نظر شما