شناسهٔ خبر: 24242695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روزهای سخت و سیاه نتانیاهو از شهادت معاون در دادگاه تا دستگیری سخنگو

اتفاقات تازه در پرونده‌های فساد نتانیاهو، وی را در تنگنای شدیدی قرار داده است. دو تن از معاونان سابق نتانیاهو دستگیر شده‌اند و حالا هم خبر رسیده یکی از آنان موافقت کرده تا علیه وی شهادت دهد.

صاحب‌خبر -

 
  سرویس خارجی-

افشاگری‌های تازه در پرونده فساد بنیامین نتانیاهو موجب شده وی یک گام دیگر به زندان نزدیکتر شود و سرنوشت او با دیگر مقامات اسرائیلی از جمله « ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی «یکی» شود. اولمرت به علت دست داشتن در پرونده‌های فساد مالی به ۶ سال حبس محکوم شده بود که پس از گذراندن16 ماه از زندان آزاد شد. بسیاری سران این رژیم و نزدیکانشان طی سال‌های اخیر پرونده‌های فساد مالی و اخلاقی زیادی داشته و اکثراً به همین دلیل از سمت‌های خود برکنار یا زندانی شده‌اند.
درباره نتانیاهو و فسادهای مالی‌اش، پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده یکی دیگر از معاونان نزدیک نتانیاهو به نام «سلومو فیلبر»، که پیشتر مدیر ارتباطات او بوده با شهادت او موافقت کرده است. وی از نزدیکان نتانیاهو و از مدیران شرکت ارتباطات اسرائیل است که چند روز پیش بازداشت شد و قرار است در دادگاه علیه نخست‌وزیر این رژیم شهادت دهد. نتانیاهو و همسرش متهم به دریافت رشوه و هدایا از چند شرکت‌ و شخصیت و انعقاد قرارداد با آنها هستند.
پرونده 1000 مربوط به هدایایی است که نتانیاهو و خانواده‌اش از بازرگانان خارجی به صورت غیرقانونی دریافت کرده‌اند. این هدایا به ویژه از سوی یک میلیاردر آمریکایی دریافت شده و شامل قوطی‌های سیگار فاخر برای نتانیاهو بوده است. ساره همسر وی نیز بهترین انواع مشروبات الکلی و جواهرات را دریافت کرده است. این هدایا طی سالیان طولانی ادامه داشته و ارزش آنها به صدها هزار شیکل می‌رسد.
پرونده 2000 نیز مربوط به اتهامات مطرح شده در خصوص تبادل رشوه بین نتانیاهو و ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت است که در مجموعه‌ای از دیدارهای ثبت شده بین دو نفر رد و بدل شده است. این رشوه مربوط به نحوه پوشش خبرهای مرتبط با نتانیاهو در این روزنامه بوده و توافقی در این خصوص به دست آمده و قرار شده چهره ای مثبت و خوب از نتانیاهو ارائه شود و در مقابل نتانیاهو نیز از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم»  درمقابل «یدیعوت آحارونوت» که پرتیراژترین روزنامه سرزمین‌های اشغالی است، حمایت کرده یا برای جلوگیری از صدور هفته نامه این روزنامه وارد عمل شود. پرونده جدید فساد مالی بنیامین نتانیاهو  نیزکه موسوم به «پرونده ۴۰۰۰» است و به پلیس این رژیم ارجاع داده شده در مورد رشوه‌گیری نتانیاهو از برخی از مقامات مخابرات است و گفته شده که خطرناک‌ترین پرونده در نوع خود علیه نتانیاهو است. به همین دلیل وکیل ارشد نتانیاهو، که مسئولیت هدایت تیم حقوقی دفاع از او در پرونده‌های فساد مالی را داشت، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «ژاک حین»،  در پی تحقیقات و بازجویی پلیس رژیم صهیونیستی از نتانیاهو در پرونده فساد موسوم به پرونده 4000 استعفا کرد و از این پرونده کنار کشید.
«نیر هفتص» سخنگوی پیشین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام تبانی و فساد دستگیر شد. پلیس رژیم صهونیستی اعلام کرده هفتص به یک قاضی پیشنهاد داده که در صورت مختومه کردن پرونده‌های قضایی علیه همسر نتانیاهو از جمله یک پرونده فساد مالی، به ارتقای او به مقام دادستان کل کمک خواهد کرد. همسر نتانیاهو در این پرونده متهم به استفاده شخصی به مبلغ 100 هزار دلار از اموال دولتی شده است. هفتص به همراه یکی دیگر از نزدیکان نتانیاهو به دلیل یک پرونده فساد مالی دیگر مربوط به بزرگترین شرکت مخابراتی رژیم صهیونیستی در بازداشت است. دستگیری این مقام‌ها کمتر از یک هفته پس از درخواست پلیس این رژیم برای ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو صورت گرفته است.
پلیس رژیم صهیونیستی از سال گذشته تحقیقات دامنه‌داری را نیز در پرونده دیگری با نام 3000 ادامه می‌دهد که به احتمال فساد در معامله کلان نظامی، برای خرید سه زیردریایی و چهار کشتی جنگی برای ارتش این رژیم، از کنسرسیوم عظیم آلمانی «تیسن کروپ» است. نتانیاهو در پرونده «سه هزار» مظنون نیست اما شماری از مقام‌های ارشد نزدیک به او و وکیلش که پسرخاله او نیز هست، مورد تحقیقات گسترده قرار گرفته‌اند.
 هرچند نتانیاهو این اتهامات را رد کرده است لیکن پلیس رژیم صهیونیستی  اذعان کرده که ادله کافی برای اثبات فساد وی جمع‌آوری کرده است.

نظر شما