شناسهٔ خبر: 24242608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران مجلس: هواشناسی وضعیت آب‌وهوای منطقه را اطلاع داده بود

چرا آسمان پرواز را لغو نکرد؟

بخشی از اجساد سرنشینان هواپیمای تهران ـ یاسوج به پایین کوه منتقل شد

صاحب‌خبر - گروه اجتماعی: پس از گذشت 4 روز از حادثه سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان، با شناسایی محل برخورد و سقوط، تیم‌‌های امدادرسانی و جست‌وجو به پیکرهای جان‌باختگان این حادثه دست پیدا کردند. این در حالی است که طی روزهای گذشته به دلیل بارش برف و پوشیده شدن بدنه هواپیما و پیکرهای جان‌باختگان عملیات جست‌وجو به کندی پیش می‌رود. به گزارش «وطن‌امروز»، براساس اعلام سازمان هواشناسی در روزهای آینده بارش‌ها ادامه خواهد داشت و به همین دلیل عملیات جست‌وجو به روزهای آینده موکول شد. روز گذشته هم تیم‌‌های جست‌وجو به تعدادی از پیکرهای جان‌باختگان این حادثه دست پیدا کردند. در این‌باره محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفته است: «۳۲ قطعه بسته‌‌‌بندی شده سانحه هوایی به پایین قله انتقال پیدا کرده‌‌ است ضمن اینکه این قطعات الزاما پیکر به حساب نمی‌آید». اسکان تیم‌‌های جست‌وجو در ارتفاعات بر اساس این گزارش از روز گذشته تیم‌های امدادگر برای یافتن اجساد حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج چهارمین روز عملیات جست‌وجو را آغاز کرده‌اند. ۲۴ نفر از تیم‌های تخصصی هلال‌احمر سه‌شنبه‌شب گذشته در محل کشف لاشه هواپیما اسکان یافتند تا بتوانند عملیات را آغاز کنند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به دمای هوای آن منطقه اظهار داشت: کوهنوردان سه‌شنبه‌شب گذشته در دمای منفی ۳۰ درجه حضور داشتند و برودت هوای روز گذشته در ارتفاعات باعث کندی عملیات شده بود. این شرایط ممکن باعث سرمازدگی تیم‌‌های امدادی شود که خطرآفرین است. آخرین اقدامات برای انتقال پیکرها در همین باره کبادی، مسؤول تیم اعزامی هلال احمر نیز درباره آخرین اقدامات برای جست‌وجو و انتقال پیکرهای جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار داشت: از صبح دیروز (چهارشنبه) ۴۰ نفر از نیروهای تخصصی شامل کوهنوردان و هیمالیانوردان و تیم‌‌های واکنش سریع در قالب 8 تیم به محل رفتند چراکه در طول مسیر 2 دره و 2 یخچال خطرناک وجود دارد. وی افزود: تیم دیگری هم که در ارتفاعات مستقر شده است کار جمع‌آوری پیکرها را انجام می‌دهد و قرار است انتقال پیکرها از مسیر سی‌سخت توسط تیمی که بامداد دیروز(سه‌شنبه) اعزام شده انجام شود. مسؤول تیم اعزامی هلال‌احمر ادامه داد: شرایط جوی نامساعد است و تیم‌های عملیاتی شرایط سختی را پشت‌سر گذاشتند و امیدواریم در ادامه عملیات به نحو احسن انجام شود. وی درباره اینکه آیا امکان انتقال پیکرها وجود دارد، گفت: شدت حادثه به حدی است که امکان اعلام دقیق تعداد پیکرها وجود ندارد. این پیکرها در شرایط خاصی داخل کاور گذاشته می‌شود و مشخص نیست که این پیکرها چه تعداد است ولی تیم‌ها با تمام توان از زیر برف و لاشه هواپیما این پیکرها را خارج می‌کنند. انتقال پیکر جان‌باخته‌ها این در حالی است که روز گذشته، امیر سرتیپ نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره جزئیات انتقال پیکرها گفت: پیکرهایی که امکان انتقال آنها به صورت محموله و کوله‌ای وجود دارد توسط تکاوران ویژه امدادی در حال انتقال به سمت منطقه عمومی سی‌سخت است و از آنجا این پیکرها به فرودگاه یاسوج منتقل می‌شود. همچنین محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان با اعلام اینکه پیکرها با کول کردن به سمت سی‌سخت منتقل می‌شود، اظهار کرد: تا این زمان(چهارشنبه) ۳۲ پیکر پیدا شده است و باید این پیکرها از مسیر سی‌سخت یا با کوله یا به صورت کول کردن جابه‌جا شوند. محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان نیز افزود: این قطعات الزاما پیکر محسوب نمی‌شود. انتقال 15 کوله‌پشتی با این حال، تا لحظه تنظیم این گزارش، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد ۱۵ کوله‌پشتی به پایین منتقل شده است و مشخص نیست چه تعداد قطعه در این کوله‌ها موجود است. این قطعات تحویل مراجع قضایی می‌شود تا با DNA‌ها تطبیق داده شود. توقف عملیات جست‌وجو با این حال، اسماعیل نجار درباره شرایط انجام عملیات جست‌وجوی پیکر مسافران سانحه هوایی تهران- یاسوج گفت: با توجه به وضعیت هوا و باد شدید و بارش برف و تراکم ابرها،‌ امکان ادامه عملیات وجود نداشت و جست‌وجو تقریبا متوقف شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: حدود ۴۰ نفر از افراد خبره هم با تجهیزات کامل اعزام شده‌‌‌اند. وی همچنین گفت: افرادی که در حال برگشت هستند پیکرها و بخش‌هایی از هواپیما را که جمع‌آوری شده با کوله به پایین منتقل می‌کنند. رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: تمام تلاش ما این است که خسارت جانی دیگری نداشته باشیم البته خانواده‌های دغدار حق دارند‌ اما این حق را هم به ما می‌دهند که عزیزان دیگری را از دست ندهیم. نجار درباره اینکه چه زمانی عملیات می‌تواند به پایان برسد، اظهار کرد: با این وضعیت جوی اقدامی میسر نیست و نمی‌توانیم زمان پایان عملیات را مشخص کنیم اما تلاش ما این است که در حداقل زمان این اتفاق بیفتد. ادامه بارش‌ها در محل حادثه در همین رابطه، احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی محدوده سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: شاهد بارش خفیف برف و باران در ارتفاعات دنا هستیم. جنوب منطقه بارش نداشته اما از عرض‌های شمالی‌تر بارش‌‌‌هایی گزارش شده است. وی اظهار کرد: در روزهای آینده این منطقه درگیر باران در پایین‌دست می‌شود و به دلیل کاهش دما در بالادست شاهد بارش برف در ارتفاعات خواهیم بود. به گفته وی، در منطقه دنا تا قبل از ظهر امروز (۳ اسفندماه) فعالیت سامانه بارشی افت می‌کند. بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی در همین حال، محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هواپیمای ATR آسمان یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای دنیا به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید، اظهار داشت: سوءمدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان می‌تواند یکی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما باشد. وی در ادامه افزود: سازمان هواشناسی از وضعیت آب‌وهوای منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین احتمال سانحه وجود داشت اما متاسفانه شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد. عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: چند سال قبل همین پرواز دچار نقص فنی شده بود اما خوشبختانه با توانمندی و مهارت خلبان، پرواز سالم به زمین نشست. دامادی با بیان اینکه شکایت‌های بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران ارسال شده بود، گفت: بیش از 30 نفر از خلبانان خوب و توانمند آسمان در ماه‌های قبل به دلیل سوءمدیریت استعفا داده‌اند. وی تاکید کرد: متاسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند این شرکت با دریافت چک از خلبانان‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آنها را مجبور به پرواز می‌کند. به گفته وی، علت حادثه بیش از نقص فنی، مربوط به عامل انسانی است. دامادی در خاتمه گفت: تحریم‌های اقتصادی، موجب فرسودگی ناوگان هوایی ایران شده است، با وجود این امیدوار هستیم در آستانه سفرهای نوروزی، بتوانیم سفری ایمن را برای مسافران مهیا کنیم.

نظر شما