شناسهٔ خبر: 24242509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اخبار ویژه

صاحب‌خبر -
آقای وزیر! لاشخور که با تغییر اسم مرغ عشق نمی‌شود!
سخنان نامعقول و به دور از واقعیت وزیر کشور، انتقاد همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب را موجب شد.
داریوش سجادی نوشت: وزیر کشور ضمن وعده برخورد قاطع با «اخلال‌گران» گفته است که دولت جریان دراویش را جریانی «عاقلانه، منطقی و معتدل» می‌داند و خشونت‌های اخیر را «به هیچ‌وجه» به آنها منتسب نمی‌کند.
جناب آقای وزیر! مانور دراویش با قمه و گرز و دشنه و حمله داعشی آنها به مردم و نیروهای انتظامی را در کدام دائرهًْ‌المعارفی جریانی عاقلانه و منطقی و معتدل می‌نامند؟
صدق وفاداری دراویش به عقلانیت و منطق و اعتدال را باید در لقلقه زبانی ایشان کاوید یا جنازه‌هایی را که در کف خیابان پاسداران به جا گذاشتند؟ ملکداری را که نمی‌توان با رودربایستی تمشیت کرد!
اگر مبنا مبتنی بر دواعی و ادعاهای روادارانه دراویش قرار دارد، بودائیان بسیار جلوتر از دراویش قائل به لطافت و محبت‌اند.
آیین بودا بر کردار نیک و پرهیز از کردار بد و ورزیدگی ذهنی تاکید دارد و اخلاقیات بوداگرایانه بر دو اصل بی‌گزندی و رواداری برپا شده است. اما فراموش کردید همین بودائیان حسب ظاهر «ملیح» چگونه در میانمار کرور کرور مسلمانان را مثله کردند و به آتش کشیدند!؟
با تعارف که نمی‌توان لاشخور را مرغ عشق انگاشت و بر مناعت طبع‌شان نازید؟!

دولت اگر می‌خواهد متهم نشود دست دلالان را از بازار ارز کوتاه کند
یک روزنامه حامی دولت با بیان اینکه دولت احتمالا در پی جبران کسری بودجه با تک‌نرخی کردن ارز ازطریق افزایش قیمت آن است نوشت: دولت باید دست دلالان را از بازار ارز کوتاه کند.
روزنامه جهان صنعت با‌اشاره به افزایش نرخ ارز نوشت این شائبه به ذهن متبادر می‌شود که قیمت‌های موجود در بازار را خود دولتمردان دستکاری می‌کنند یا شرایط حاکم بر بازار مسبب صعودی شدن قیمت‌ها بوده است‌ چرا که بیشتر از دو ماه از شرایط حاکم بر بازار گذشته و تاکنون اقدام خاصی از سوی مقامات در بازار دیده نشده است. دلار 4800 تومانی نیز ثمره چند ماه التهابات بازار است که رسیدن دلار به این قیمت هم چندان دور از انتظار نبود. حتی برنامه جدید بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه در بازار نیز در واقع گام جدیدی برای حرکت بر مسیر ریل قیمت‌هاست‌ به طوری که تنها با اعلام این برنامه جدید قیمت‌های ارز در بازار سوار بر موج جدید بازار شده و همچنان می‌تازند.
افزایش عامدانه نرخ ارز تنها می‌تواند با دو هدف دنبال شده باشد: آمادگی برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، تامین کسری بودجه شدید. اگر موضوع تامین کسری بودجه در کار بوده باشد، باید به تدریج شاهد افت قابل توجه نرخ ارز در روزهای باقی مانده از سال باشیم ولی اگر دولت با این افزایش عامدانه به دنبال اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز به صورت پیش‌بینی نشده باشد (که شنیده‌ها حکایت از سطح 4400 تومانی برای اجرای سیاست مزبور دارد) نرخ ارز در بازار آزاد با نوسان حداکثر 5 درصدی در همین محدوده‌های کنونی قرار خواهد گرفت و حداقل در دو ماه آتی دولت به یمن درآمدهای ارزی قابل توجه از محل فروش نفت قادر به کنترل بازار خواهد بود و در صورت حل و فصل مسئله برجام در اوایل سال آتی، به نظر نمی‌رسد دولت برای مدیریت شناور آن مشکلی داشته باشد.
در این شرایط باید گفت که گویی دولتمردان چشم خود را بر شرایط بازار بسته‌اند و برنامه‌ای برای نظارت گسترده در بازار ندارند. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که آرامش به زودی بر بازار حاکم شود. بنابراین به نظر می‌رسد دولتمردان بهتر است به جای آنکه هر چند وقت یک بار برنامه جدیدی برای بازار طراحی کنند، حوزه نظارتی خود را گسترده‌تر کنند و با اجرای یکی از برنامه‌های خود به صورت مستمر بتوانند دست دلالان را از بازار کوتاه و به حاکم شدن آرامش و ثبات در بازار کمک کنند.

نباید صرف امضای تفاهم‌نامه را سرمایه‌گذاری خارجی وانمود کرد
یک اقتصاددان با انتقاد از آمار کاغذی وزارت اقتصاد درباره سرمایه‌گذاری خارجی گفت: به صرف امضای تفاهم‌نامه نمی‌شود گفت سرمایه‌گذاری انجام شده است.
روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: اخیراً آماری از سوی مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد حسن روحانی درباره سرمایه خارجی اعلام شد که تعجب بسیاری از کارشناسان اقتصادی را برانگیخت. او گفت: «در سال جاری حدود 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای کشور تعریف شد که تاکنون
12 میلیارد دلار آن جذب شده است.»
ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی در واکنش به خبر جذب
12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماهه نخست امسال گفت: «دو گونه می‌شود به این آمار نگاه کرد. یک نوع مصوباتی است که هیئت سرمایه‌گذاری خارجی دارد. این هیئت درخواست‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند و در صورت تایید مجوز سرمایه‌گذاری را صادر می‌کند. بحث دیگر ورود سرمایه به کشور است. سرمایه‌گذار خارجی وقتی مجوز را گرفت، سرمایه را بخش بخش می‌آورد. احتمالا چیزی که مسئولان می‌گویند سرمایه‌های مصوبی است که باید وارد ایران شود. منظور این نیست که این سرمایه‌ها وارد کشور شده است.
بهادرانی توجه به انواع سرمایه‌گذاری را نیز مهم می‌داند. وی ادامه داد: «سرمایه خارجی انواع مختلفی دارد. سرمایه مستقیم خارجی بهترین نوع سرمایه‌گذاری است. فاینانس نیز نوعی ورود سرمایه به کشور است. باید آمار ارائه‌شده از این به بعد نیز بررسی شود. با فرانسه برای ایرباس‌ها نیز قرارداد بسته‌اند که خود نوعی سرمایه‌گذاری اسـت، ولـی سـرمایه‌گــذاری مـــستقیم خارجی بیشترین منافع را برای کشور دارد. ممکن است انواع سرمایه را سرجمع گفته‌ باشند یا منظورشان سرمایه‌گذاری مصوب باشد یا این عدد میزان سرمایه واردشده به کشور است. به هر حال به نظر من بعید است که 12 میلیارد سرمایه خارجی وارد کشور شده باشد.»

بیگاری مزدوران اجاره‌ای آمریکا و صدام برای اسرائیل
رئیس سابق موساد می‌گوید رژیم صهیونیستی می‌تواند روی کمک سازمان تروریستی منافقین حساب کند.
سازمان مجاهدین خلق، قبل از انقلاب اسلامی ادعای انقلابیگری داشت و حتی انقلابیون را مرتجع می‌خواند و این در حالی بود که برخی سران آن در زندان جذب ساواک شاه شده بودند. این گروهک پس از انتخاب بنی‌صدر به ریاست‌جمهوری، به دور او حلقه زدند اما هنگامی که بنی‌صدر رأی عدم کفایت سیاسی از مجلس گرفت و توسط حضرت امام(ره) عزل شد، منافقین دست به ترور و بمبگذاری زدند و سپس به فرانسه و عراق گریختند، سران این سازمان با دریافت پول و امکانات و تجهیزات، در خدمت استخبارات صدام درآمدند اما در سال 67 با حماقت تمام، اقدام به عملیات موسوم به فروغ جاویدان کردند که به شکست سنگین و کشته شدن چند هزار نفر از اعضای آنها شد. پس از آن نیز منافقین به شکل مزدور اجاره‌ای، به آمریکا و اسرائیل و عربستان سرویس داده‌اند.
اکنون روزنامه‌ هاآرتص از رفی یاتوم رئیس سابق موساد می‌نویسد اسرائیل می‌تواند برخی برنامه‌های ضدایرانی خود را از طریق سازمان مجاهدین خلق
]منافقین[ به اجرا بگذارد. اسرائیل باید تمام احتمالات از جمله درگیری نظامی با ایران را در نظر بگیرد اما نباید ظرفیت واسطه‌هایی مانند سازمان مجاهدین که در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط اسرائیل همکاری داشتند، استثنا کرد. اسرائیل این گروه را آموزش می‌دهد و تأمین می‌کند. آنها مدتی مخفیانه در عراق زندگی می‌کردند. در ناآرامی اخیر در ایران این سازمان ایفای نقش می‌کرد. آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده است.
رئیس سابق موساد می‌افزاید: سازمان ظاهرا با عربستان هم در ارتباط است و می‌تواند به شکل دو سویه از سوی ملت یهود(!)  و ریاض به کار گرفته شود. آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران به عنوان منبع اطلاعاتی عمل می‌کردند. اسرائیل می‌تواند به شکل غیرمستقیم از این سازمان در شبکه‌های اجتماعی برای نفوذ در میان مردم ایران استفاده کند.

سوژه انحرافی مشاوران باید بر کدام ناکارآمدی سرپوش بگذارد؟
جنجال بر سر رفراندوم را برخی مشاوران روحانی برای سرپوش گذاشتن به ناکارآمدی اقتصادی دولت و عدم موفقیت برجام پیشنهاد کرده‌اند.
روزنامه صبح‌نو نوشت: محدودیت‌های مختلف از قبیل محدودیت فرصت و زمان، محدودیت منابع مالی و محدودیت منابع انسانی، نقش و اهمیت تشخیص اولویت‌ها را صدچندان می‌کند تا جایی که از نظر برخی صاحب‌نظران، تشخیص اولویت، ممیزه افراد موفق از ناموفق است.
رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور که از اختیارات و امکانات بسیاری برخوردار است، در این زمینه مسئولیت سنگینی دارد و خطای عمدی یا سهوی وی در این تشخیص، خسارات بعضاً غیرقابل جبرانی را برکل کشور و مردم تحمیل می‌کند.
تشخیص این اولویت‌ها از راه‌های مختلف امکان‌پذیر است که مهم‌ترین آنها در حوزه رسمی و قانونی، سیاست‌های کلان نظام و برنامه‌های مصوب کشور اعم از پنج ساله یا بودجه سالانه است. در حوزه غیر رسمی نیز نظرسنجی‌های عالمانه و مطالباتی که مردم در تجمعات بزرگ سالانه مانند مراسم باشکوه ۲۲ بهمن مطرح می‌کنند، می‌تواند روشنگر این موضوع باشد. در شرایط کنونی، هم اولویت‌های تعیین شده در حوزه رسمی و قانونی و هم اولویت‌های مطرح شده از سوی مردم در تمام نظرسنجی‌ها و اجتماعات باشکوه ملی از اولویت‌های اقتصادی و معیشتی حکایت دارد و کوچکترین نشانه‌ای از اولویت که هیچ، حتی توجه به برخی اصول قانون اساسی مانند اصل ۵۹ به چشم نمی‌خورد!
 جناب آقای روحانی! امروز کدام مسئله بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که تعیین تکلیف آن نیازمند همه‌پرسی باشد؟
جناب آقای روحانی! اگر چه ما منکر زحمات دولت نیستیم و برخی دستاوردها را نیز قبول داریم اما آیا برای مسئله بسیار مهم اقتصادی و معیشتی و ‌اشتغال که مردم به صد زبان از شما مطالبه کرده‌اند، پاسخ درخوری دریافت کرده‌اند؟
عموم مردم و به ویژه نیروهای باورمند به انقلاب همچنین مراقب هستند که در دو قطبی‌های ساختگی و هدفدار مانند موافق و مخالف همه‌پرسی قرار نگیرند و در زمین دیگران بازی نکنند.
لذا اینکه چرا جناب روحانی، در مراسم جشن بزرگ انقلاب و پس از تاکید درست و به جای ایشان بر وحدت و همدلی چنین موضوع بی‌ربطی را مطرح کردند، جای سؤال جدی دارد!
 شواهد و قرائن از سناریویی حکایت دارد که برخی مشاوران رئیس‌جمهور اولاً به‌منظور سر‌پوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌های دولت در حوزه اقتصاد و معیشت و ثانیاً‌ به فراموشی سپردن عدم موفقیت برجام (به‌دلیل بد عهدی آمریکا و برخی نقطه ضعف‌های داخلی) و همچنین زمینه‌سازی برای شکل دادن دوقطبی‌های جدید در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی و سرانجام معرفی جریانی به عنوان کارشکن و مانع‌تراش، چنین نسخه‌ای را برای رئیس‌جمهور تجویز کرده‌اند.
 بر اساس شواهد و قرائن مورد ‌اشاره، برخی مخالفت‌ها از سوی معدود چهره‌های اصلاح‌طلب نیز می‌تواند جزو سناریوی مذکور باشد و در آینده و در صورت ادامه این خط از سوی رئیس‌دولت، آنها نیز همراه خواهند شد!
 
تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل با وحشت به موشک‌های نقطه‌زن ایران می‌نگرد
یک تحلیلگر نظامی صهیونیست تصریح کرد موشک‌های ایران می‌تواند مراکز مهم اسرائیل را با دقت مورد هدف قرار دهد.
الکس فیشمن تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: منظور از «تهدید جدید» که آویگدور لیبرمن وزیر اطلاعات اسرائیل از آن سخن می‌گوید، توان «موشک‌های دقیق» ایران است که می‌تواند مراکز اسرائیلی را با دقت هدف قرار دهد.
به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، فیشمن افزود: منظور از موشک‌های ایرانی که «تهدید جدید» به شمار می‌روند، موشک‌های «شهاب» هستند که برد آنها به یک هزار و 650 و یک هزار و 950 کیلومتر می‌رسند. این موشک‌ها به سمت اسرائیل هدف‌گیری شده‌اند.
وی اظهار داشت: «ایرانیان در حال بهینه‌سازی و مدرنیزه کردن موشک‌های مدل «عماد» هستند. قرار داشتن تعداد بسیاری از این موشک‌ها در اختیار ایرانیان تغییری در موازنه قوا در منطقه ایجاد خواهد کرد زیرا این موشک‌ها را می‌توان از ایران شلیک کرده و نهادهای حکومت اسرائیل همچون کنست (پارلمان) و مقر وزارت اطلاعات در تل‌آویو و نهادهای نظامی و فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های تولید برق را با دقت هدف قرار داد.فیشمن افزود: این موشک‌ها می‌توانند یک تغییر در وضعیت راهبردی اسرائیل ایجاد کنند. این پیشرفت ایران قلمرو آزادی عمل اسرائیل در جبهه نظامی را محدود خواهد کرد.
اسرائیل در عمق سرزمین لبنان حملاتی انجام نمی‌دهد زیرا بیم آن دارد که موشکباران شده و اوضاع به سمت یک جنگ‌ فراگیر رو به وخامت بگذارد.
فیشمن ادامه داد: «ایرانیان موشک از نوع خرمشهر با برد 2 هزار کیلومتر را مورد آزمایش قرار داده‌اند.
ایرانیان همچنین سعی دارند تا موشک‌های میان‌برد دقیق در سوریه و لبنان مستقر کنند و ظرف پنج سال آینده تعداد موشک‌های دقیقی که می‌توانند اسرائیل را مورد تهدید قرار دهند، بسیار خواهد شد و ارتش اسرائیل برای مقابله با آنها دچار مشکل خواهد شد.»
وی به نقل از منابعی که از آنها به عنوان بلندپایه نام برد، افزود: «موشک ایرانی مورد آزمایش قرار گرفته خرمشهر در‌بر دارنده یک پیام روشن برای واشنگتن و تل‌آویو بود.
اکنون از یک موشک جدید و بسیار خطرناک سخن به میان می‌آید زیرا این موشک می‌تواند تمامی نقاط اسرائیل را هدف قرار دهد. اسرائیل هم‌اکنون به طور بسیار جدی و با ترس و وحشت این موشک را مورد توجه خود قرار داده است.»

توضیح و تصحیح
در خبر ویژه یکشنبه 29 بهمن درباره نحوه پرداخت روزنامه‌های اصلاح‌طلب به حکم انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی، تیتر روزنامه «هفت صبح» به اشتباه «روحانی منتقد» درج شده بود که «روحانی متنفذ» صحیح است. بابت این اشتباه پوزش می‌طلبیم.


نظر شما