شناسهٔ خبر: 24241972 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

کیک تولد لایه ای

کیک تولد در هر جشن تولدی مرکز توجه همه است. همه دوستان و آشنایان دور هم جمع شده اند و منتظر هستند شما کیک را بیاورید و با آن تولد را جشن بگیرید. درست است که خیلی راحت میتوانید کیک های تولد بسیار زیبایی را از قنادی محل خریداری کنید اما کیک تولد خانگی چیز دیگری است و شاید دوست داشته باشید کیک را به سلیقه خودتان درست کنید.

صاحب‌خبر -
کیک تولد انواع مختلفی دارد. شما میتوانید از کیک شکلاتی، وانیلی یا حتی میوه ای به عنوان پایه استفاده کنید. اما در اینجا اول طرز تهیه یک کیک وانیلی را آموزش میدهیم. قبلاً طرز تهیه کیک ساده وانیلی را گفته بودیم اما دستوری که در اینجا داریم بافتش کاملاً مناسب کیک لایه ای است که در مرحله خامه کشی به شما کمک خواهد کرد. مواد لازم برای کیک وانیلی نسبتاً ساده هستند و احتمالاً همه آنها را در خانه دارید. مقدار مواد گفته شده برای ۱۶-۲۰ مناسب است پس اگر تعداد مهمانها کمتر است، مواد را ۲/۳ کنید و کیک تولد را به صورت دو لایه تهیه کنید. طرز تهیه باترکرم یا خامه اینجا گفته نخواهد شد. چون قبلاً دستور انها را گفته‌ایم و شما میتوانید آیسینگ دلخواه را از قبل آماده کنید. عموماً خامه با سلیقه ایرانی ها بیشتر جور در می آید اما کار کردن با باتر کرم (که در اینجا استفاده شده) ساده تر از خامه است.

در آخر مراحل کشیدن باتر کرم روی کیک تولد هم به صورت تصویری آموزش داده میشود. برای خامه هم از همین مراحل میتوانید استفاده کنید به جز مرحله آخر که با دستمال و اتوی فوندانت انجام میشود.
 
 
مواد لازم

    کره ۱ و ۱/۲ پیمانه (۳۳۰ گرم)
    شکر ۲ و ۱/۴ پیمانه (۴۶۰ گرم)
    سفیده تخم مرغ ۴ عدد
    اسانس وانیل ۳ قاشق چایخوری
    آرد سفید ۳ پیمانه (۳۹۰ گرم)
    جوش شیرین ۱/۴ قاشق چایخوری
    بیکینگ پودر ۲ و ۳/۴ قاشق چایخوری
    شیر ۱ و ۱/۲ پیمانه
    باتر کرم یا خامه قنادی ۵ پیمانه
 
  کیک تولد لایه ای
 

طرز تهیه کیک تولد لایه ای

 
مرحله اول:

فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. کف سه قالب کیک ۲۰ سانتی  (یا یک قطور) را کاغذ روغنی بکشید و دیواره هایش را چرب کنید.

 
مرحله دوم:

کره و شکر را در کاسه بزرگی بریزید و ۲ دقیقه با سرعت متوسط همزن بزنید تا پوک شود. سپس سفیده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر هم بزنید (نه بیشتر). فرم مایه در این مرحله عوض میشود و کمی غلیظ تر میشود.

 
مرحله سوم:

آرد، جوش شیرین و بیکینگ پودر را در کاسه دیگری با هم مخلوط کنید.

 
مرحله چهارم:

یک سوم از مواد خشک را به مایه اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا مخلوط شود. سپس نصف شیر را اضافه و مخلوط کنید. به ترتیب یک سوم از مواد خشک، باقیمانده شیر و باقیمانده مواد خشک را بریزید و هر بار هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. مایه در آخر غلیظ و براق به نظر خواهد رسید.

 
مرحله پنجم:

مایه را به قالب ها منتقل کنید و سطح آن را با کاردک یا با پشت قاشق صاف کنید. کیک ها را ۳۰-۳۳ دقیقه در فر بگذارید. کیک وقتی آماده است که خلال دندان از آن تمیز بیرون بیاید. اگر روی کیک ها کمی قهوه ای رنگ شد نگران نباشید.

 
مرحله ششم:

کیک ها را بعد از چند دقیقه از قالب خارج کنید و در یخچال بگذارید. تا کیک خنک میشود. آیسینگ (باترکرم یا خامه قنادی) را آماده کنید.

 
سر هم کردن کیک تولد لایه ای:

۱- اگر روی کیک ها پف کرده و گنبدی شکل شده با چاقو آنها را ببرید. (اگر از یک قالب عمیق استفاده کردید با احتیاط کیک را به صورت سه لایه هم اندازه برش بدهید).

۲- یک تکه مقوای ضخیم هم اندازه با کیک یا کمی بزرگتر ببرید و روی سینی گردان (یا دیس) قرار دهید. روی مقوا مقدار خیلی کمی از خامه یا باتر کرم را بریزید و پخش کنید تا کیک به آن بچسبد و در حین کار جابجا نشود. حال لایه اول کیک را وسط مقوا قرار دهید. یک لایه آیسینگ بکشید. سپس دو لایه بعدی را هم به همین ترتیب اضافه کنید. دور تا دور کیک یک لایه نازک آیسینگ بکشید و تا جای ممکن با کاردک صافش کنید. این لایه نازک برای این کیک خیلی هم ضروری نیست. اما برای کیک هایی مثل کیک شکلاتی که بیشتر خرد میشوند باید حتماً این لایه آیسینگ پایه را داشته باشید.

۲- حال ماسوره ساده پهن را به قیف متصل کنید و با آن یک لایه ضخیم آیسینگ را دور تا دور کیک بدهید. سعی کنید فشار یکنواختی به قیف وارد کنید تا ضخامت آیسینگ تغییر نکند.

۳- با یک کاردک بزرگ دور تا دور کیک بکشید تا آیسینگ کاملاً صاف شود (اگر سینی گردان دارید کاردک را ثابت نگه دارید و آن را بچرخانید).

۴- اگر جاهایی در آیسینگ شکاف وجود داشت با پالت کج کمی دیگر آیسینگ بردارید و این فضاهای خالی را پر کنید.

۵- دوباره با کاردک دور کیک را صاف کنید و هر وقت لازم بود آیسنگ اضافه را از روی کاردک پاک کنید. کار را ادامه دهید تا آیسینگ دور کیک کاملاً صاف شود.

۶- حال با استفاده از پالت آیسینگ اضافه که روی لبه کیک باقیمانده است را روی سطح کیک بکشید. این کار را برای دور تا دور کیک انجام دهید و در آخر روی کیک را تا جای ممکن صاف کنید.

۷- این مرحله  فقط برای باتر کرم قابل استفاده است، آن هم باتر کرمی که غلیظ باشد و وقتی با انگشت فشارش میدهید فقط مقدار کمی از آن به دست میچسبد. در غیر این صورت کرم به دستمال میچسبد و کار شما را خراب میکند. دستمال حوله ای ساده (بدون طرح) را روی کیک بیانداید و با اتوی فوندانت روی کیک بکشید تا آیسینگ صاف صاف شود. همین کار را برای دیواره کیک و لبه ها هم انجام دهید.

در آخر روی کیک با ماسوره ستاره ای شکوفه بزنید و در صورت تمایل روی کیک تولد ترافل رنگی بپاشید.

 
نکته ها:

۱- حتماً روی کیک های پف کرده را با چاقو صاف کنید و بخش اضافه را برای خوردن کنار بگذارید.

۲- برای بریدن کیک قطور به سه لایه یکسان، میتوانید از خط کش و خلال دندان استفاده کنید. در دو سه نقطه از دیواره کیک خط کش را قرار دهید و با خلال دندان روی محل مورد نظر علامت بزنید (بگذارید در این مرحله خلال دندان داخل کیک بماند). سپس با چاقوی بزرگ اره ای دور تا دور کیک را روی نقاط مورد نظر ببرید. در آخر هم وسط کیک را برش بزنید.

۳- می توانید از شمع های رنگی برای تزئین کیک تولد استفاده کنید. برای بریدن کیک از یک چاقوی بزرگ و تیز استفاده کنید و پس از هربار برش چاقو را تمیز کنید تا چسبیدن مایه آیسینگ به چاقو باعث نازیبایی برش‌های بعدی نشود.

نظر شما