شناسهٔ خبر: 24241142 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مسوول:

نیمی از مردان یزدی، اضافه وزن دارند/ سلامت مردان در گروی مدیریت زنان

یزد - ایرنا - قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: 50 درصد مردان این این استان اضافه وزن دارند و 28 درصد گروه سنی 15 تا 65 سال آنها هم دخانیات مصرف می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مسعود شریفی روز چهارشنبه در جمع کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان یزد با بیان اینکه 65 درصد این قشر به صورت مناسب میوه و سبزی مصرف نمی کنند اظهار کرد: همچنین فقط هفت درصد آنها در حد مناسب نمک استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: 28 درصد قشر یاد شده در گروه سنی 15 تا 65 به پرفشاری خون مبتلا و 20 درصد هم چربی خون آنها بالاست.
وی افزود: مردان باید به سلامت خود اهمیت دهند همانطور که تهیه خودرو و مسکن را در اولویت قرار می دهند باید به سلامتی هم بیش از هر چیز دیگر توجه داشته باشند.

*** بهره مندی تنها 30 درصد مردان از خدمات پایگاه های سلامت
رئیس مرکز بهداشت شهرستان یزد بر توجه بیشتر مردان به سلامت و پیشگیری از بیماریها تاکید کرد گفت: طبق بررسی انجام شده در شهر یزد 60 درصد زنان از خدمات بخش سلامت بهره مند می شود که این رقم دو برابر مردان است.
محمدرضا اعلائی با اشاره به اینکه سلامت مردان به مدیریت زنان در زندگی وابسته است افزود: زنان نقش موثری در سلامت افراد خانواده دارند.
وی تصریح کرد: امسال نیز با انتخاب شعار 'ورزش کلید طلایی سلامت مردان است' بر نقش تحرک بدنی در این زمینه تاکید شده تا زمینه گرایش بیشتر مردان به فعالیت های فیزیکی فراهم شود.
اعلائی با بیان اینکه مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهند گفت: در هفته سلامت مردان، برنامه های مختلفی جهت ترغیب و تشویق این قشر به اهمیت دادن به سلامتی خود برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: در شهر یزد بیش از 70 پایگاه و خانه بهداشت با 800 پرسنل در حال فعالیت هستند.

** فوتی مردان در تصادفات دو برابر زنان
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه آمار فوتی مردان در تصادفات دو برابر زنان در این استان است گفت: در نیمه نخست امسال از مجموع 138 فوتی تصادفات 108 نفر مرد و 30 نفر زن بودند.
محمدرضا صادقیان افزود: در مجموع 2 هزار و 630 نفر از مصدومان حوادث رانندگی را مردان و 910 را زنان تشکیل می دهند که بر این اساس، آمار مصدومیت مردان سه برابر زنان است.
وی تصریح کرد: برای مردان بالای 50 سال در خانه های بهداشت خدمات غربالگری سرطان روده بزرگ انجام می شود و در صورت مشاعده عامل خطر فرد به مراکز تخصصی برای درمان ارجاع داده می شود.
هفته اول اسفند هفته سلامت مردان نامگذاری شده است.
روز سلامت مردان از سال 1994 در کانادا و آمریکا و از سال 2001 در چین برجسته سازی شد که هدف از آن توجه دادن جامعه به مسئله سلامت و پیامدها و کار ویژه های با ارزش آن برای مردان بود.
در ایران نخستین بار انجمن اورولوژی، موضوع مهم و حیاتی کیفیت زیستی و سلامت مردان را مطرح کرد و در سال 90 به صورت نمادین نخستین پنجشنبه اسفند ماه با عنوان سلامت مردان نامگذاری شد و بر مبنای سیاست های وزارت بهداشت و درمان از سال 91 اول تا هفتم اسفند ماه با روزشمار تهدیدات سلامتی به عنوان هفته سلامت مردان تعیین شده است.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از این تعداد را مردان شامل می شود.
2088/ 6197

انتهای پیام /*

نظر شما