شناسهٔ خبر: 24240876 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 احتمال قريب به يقين

«بنيادي‌فر» داور دربي

کميته داوران فدراسيون فوتبال در چند سال گذشته رويه‌اش اينطور بوده که براي داور دربي پايتخت از يک هفته قبل قضاوتي نمي گذارد تا او به قرنطينه برود و بتواند با تمرکز بالا مسابقه حساس استقلال و پرسپوليس را سوت بزند. در اين شرايط اسامي داوران هفته بيست و چهارم ليگ برتر فوتبال اعلام شد که در اين بين اکثر داوران رسمي نام‌شان وجود دارد و با توجه به اين فهرست مي‌شود داور دربي 86 را حدس زد.

بر اساس اعلام سازمان ليگ عليرضا فغاني، بيژن حيدري، محمدرضا اکبريان، اشکان خورشيدي و حسين زرگر، 4 داور باتجربه و بين المللي که شانس بالايي براي قضاوت دربي تهران داشتند در هفته بيست و چهارم سوت خواهند زد و همين موضوع عملا شانس آنها را براي داوري در دربي از بين مي‌برد.در هفته بيست و چهارم عليرضا فغاني به عنوان داور ديدار سياه جامگان و سپاهان انتخاب شده و براي قضاوت به مشهد خواهد رفت. اشکان خورشيدي دربي نفتي‌ها ميان نفت تهران و نفت آبادان را سوت مي‌زند. حسين زرگر در رشت جدال حساس ميان سپيدرود و سايپا را داوري مي‌کند و بيژن حيدري داور دربي رفت قضاوت مسابقه فولاد خوزستان و استقلال تهران را برعهده خواهد داشت. همچنين محمدرضا اکبريان داور ذوب آهن و پديده است.با توجه به اينکه اين 5 داور باتجربه در هفته بيست و چهارم قضاوت دارند، به نظر مي‌رسد آنها عملا شانس سوت زدن دربي پايتخت را از دست داده‌اند و قضاوت اين مسابقه در هفته بيست و پنجم به داوري مي رسد که تابه حال دربي را سوت نزده است.از سوي ديگر داوران مطرحي که نام‌شان در بين داوران قضاوت کننده در هفته بيست و چهارم نيست، موعود بنيادي فر، محمدحسين زاهدي فر، حميد حاج ملک و مهدي سيدعلي هستند که از اين جمع شانس موعود بنيادي فر براي قضاوت دربي بسيار بيشتر از سايرين خواهد بود.

بنيادي فر 32 ساله که چند سالي است در فوتبال ايران مشغول قضاوت است و عملکرد خوبي نيز داشته، در ليست اليت نفر دوم ايران در حال حاضر محسوب مي‌شود و به همين خاطر احتمالا براي داوري در مسابقه حساس استقلال و پرسپوليس انتخاب خواهد شد. البته کميته داوران تا يکي، دو روز مانده به مسابقه داور دربي را معرفي نمي‌کند؛ اما با توجه به چيزي که از شواهد بر مي‌آيد، بايد انتخاب بنيادي فر را تا حدودي قطعي بدانيم.

پس از باخت به استقلال؛

سرمربي الهلال اخراج شد

شکست الهلال مقابل استقلال براي باشگاه عربستاني و به خصوص سرمربي اش بسيار گران تمام شد. رامون دياز آرژانتيني که با الهلال نتايج خوبي گرفته بود بعد از باخت به استقلال کارش در اين باشگاه را از دست داد. باشگاه الهلال به صورت موقت از خوان بروان، سرمربي تيم‌ ‌ملي اميد عربستان به عنوان جايگزين دياز ياد کرده است. از کوزمين و اولاريو به عنوان گزينه هاي اصلي هدايت الهلال ياد مي شود.

تهديد فيفا به حذف عربستان از جام جهاني

فيفا عربستان را تهدبد کرد که ايتاليا خواهان حضور در روسيه است و اگر دخالت سياست در رشته فوتبال ثابت شود، از بزرگترين آوردگاه فوتبالي جهان حذف خواهد شد و اين مي تواند براي سعودي ها که پس از 2 دوره غيبت به جام جهاني رسيدند، خطرساز باشد.از سويي ديگر، قطر ميزبان جام جهاني 2022 است و به همين دليل فيفا اجازه دخالت و اذيت کردن اين کشور را به سعودي ها نمي دهد و اگر عربستاني ها بخواهند همين روند را ادامه دهند شايد از جام جهاني اخراج شوند.

طبق ماده هفت اساسنامه فيفا، اين احتمال وجود دارد که فيفا کشوري را با وجود کسب سهميه جام جهاني کنار بگذارد و کشور ديگري را جايگزين کند. اين اتفاق در يورو 1992 رخ داد و يوگسلاوي به دلايل سياسي کنار گذاشته شد و دانمارک جايگزين اين تيم شد و در نهايت هم دانمارک قهرمان مسابقات گرديد و حال اين اتفاق ممکن است براي عربستان هم رخ دهد.

اولين دوئل دايي و کريمي از روي نيمکت

روزجمعه همه نگاه‌ها به شهر رشت و بازي جذاب و ديدني سپيدرود و سايپا است؛ دو تيمي که شرايط متفاوتي در جدول رده بندي دارند اما همه نگاه اه به نيمکت اين دو تيم است. درست است که سايپا اکنون يکي از مدعيان بالانشين جدول است و سپيدرود براي بقا و فرار از سقوط مي‌جنگد اما حضور علي کريمي و علي دايي روي نيمکت هاي دو تيم اين بازي را تبديل به مچ اندازي دو چهره مشهور فوتبال ايران کرده است.

دايي و کريمي تا قبل از بازي روز جمعه شش بار رودرروي هم قرار گرفته‌اند که سه بار دايي و يک بار کريمي برنده شده‌اند و دو بازي هم مساوي شده است. بعد از اولين بازي که در ليگ نهم به نتيجه مساوي بدون گل رسيد در ليگ دهم پرسپوليس دايي استيل‌آذين را با علي کريمي دو برصفر برد. در ليگ يازدهم شرايط اما عوض شده بود. کريمي به پرسپوليس بازگشته و دايي سرمربي تيم راه‌آهن شده بود. يک مساوي يک - يک و برد راه آهن با نتيجه چهار بر سه برابر پرسپوليس حاصل دو جدال رودررو در اين فصل بود. در ليگ سيزدهم دايي بازهم هدايت پرسپوليس را به عهده داشت و کريمي بازهم برخلاف ميلش از اين تيم به تراکتورسازي رفت. پرسپوليس بازي رفت را يک بر صفر برد اما در بازي برگشت يک بر صفر مغلوب تراکتورسازي شد تا اولين برد کريمي مقابل دايي شکل بگيرد.آخرين ديدار علي دايي و علي کريمي مي‌تواند جذاب‌ترين آنها باشد چون هر دو در يک موقعيت قرار دارند هرچند کريمي تيم بحران‌زده سپيدرود را تنها چند هفته‌اي است که تحويل گرفته و دايي تيم پرمهره و جوانش را از ابتداي فصل در اختيار دارد اما هيچ‌کدام از اينها از ارزش و جذابيت اين دوئل کم نمي‌کند. جمعه همه نگاه ها به شهر رشت است تا ببينند برنده مچ اندازي دو غول فوتبال ايران کيست.

نظر شما