شناسهٔ خبر: 24240476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر ایران در کویت: حل مسائل منطقه نیازمند گفت‌وگوست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت ضمن تأکید بر گفت‌وگو برای حل اختلافات با عربستان اعلام کرد که مانورهای ایران در خلیج فارس علیه همسایگانش نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علیرضا عنایتی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت روابط 2 کشور را تاریخی خواند.

به گزارش روزنامه الأنباء کویت، عنایتی دیروز (سه‌شنبه) طی نشست خبری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت به سفیر اخیر «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به کویت به منظور مشارکت در کنفرانس بازسازی عراق اشاره کرد و گفت که حضور وی در این کنفرانس به دلیل اهمیت منطقه‌ای عراق و تمایل وی برای دیدار با امیر کویت و معاون نخست وزیر این کشور بوده است.

سفیر ایران در کویت با بیان اینکه تهران از تلاش‌های این کشور برای حل بحران به وجود آمده در بین کشورهای عربی خلیج فارس و میزبانی گفت‌وگوهای یمن حمایت می‌کند، تأکید کرد که ایران همواره از گفت‌وگو به عنوان ابرازی برای حل مشکلات منطقه حمایت می‌کند.

عنایتی در مورد «فالح العازمی»، شهروند کویتی که در ایران زندانی بوده و اخیرا آزاد شد، گفت که العازمی به دلیل ورود به منطقه نظامی‌ای که مانورهای نظامی در آنجا برگزار می‌شد بازداشت شده و از وی بازجویی به عمل آمده است.

تبادل زندانیان

سفیر ایران در مورد تبادل زندانیان با کویت نیز گفت که از یک سال پیش بر اساس توافقی با مقامات کویتی یک سوم زندانیان ایرانی در کویت به ایران منتقل شدند تا بقیه مدت محکومیت خود را در کشور خودشان سپری کنند و این توافق همچنان جاری است.

صدور روادید برای 100 هزار کویتی

سفیر ایران در کویت به تسهیلاتی که ایران برای شهروندان کویتی جهت مسافرت ایجاد کرده اشاره کرد و گفت که سالانه 100 هزار کویتی از ایران دیدن می‌کنند.

وی افزود، سفر کویتی‌ها به ایران محدود به زیارت اماکن مذهبی نبوده و خطوط هوایی کویت هر هفته چهار بار به ایران پرواز دارند.

مانورهای ایران در خلیج فارس علیه همسایگان نیست

عنایتی در خصوص هدف ایران از برگزاری مانورهای نظامی در خلیج فارس گفت که این مانورها در منطقه علیه هیچ یک از همسایگان نبوده و ایران با هدف آزمودن توانایی‌ها و آمادگی نیروهای خود اقدام به برگزاری این مانورها می‌کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در ارتباط با افزایش زمین‌لرزه‌ها و احتمال آسیب زدن آن‌ها به تأسیسات هسته‌ای در بوشهر و نشت مواد رادیو اکتیو در منطقه گفت که ایران طرف کویتی را در این خصوص در جریان گذاشته و اقدامات امنیتی در تأسیسات بوشهر به طور کامل صورت پذیرفته است.

لزوم گفت‌وگو با عربستان

عنایتی در مورد آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان که همواره ایران را به توسعه طلبی در منطقه متهم می‌کند گفت که اظهارات مقامات ایرانی خواه رئیس جمهوری خواه وزیر خارجه به نفع گفت‌وگو با عربستان به عنوان یک ضرورت حتمی جهت حل مشکلات و کنار گذاشتن مشکلات است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود، حل برخی از اختلافات و بحران‌هایی که منطقه با آن‌ها درگیر است بدون گفت‌وگو ممکن نیست و پشت کردن به گفت‌وگوها هیچ نفعی نخواهد داشت.

توافق هسته‌ای توافقی چندجانبه است

عنایتی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت که این توافق دوجانبه نبوده بلکه چندجانبه است و قطعنامه‌ شورای امنیت این توافق را مفید و کارآمد می‌داند.

گفتنی است سفیر ایران در کویت دیروز سه‌شنبه در دیداری که با «ناصر صباح الاحمد الصباح»، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع  کویت داشت، از وی برای سفر به ایران دعوت کرد.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما