شناسهٔ خبر: 24240455 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ارزهای مجازی بدهی ها را تسویه می کنند؟

ونزوئلا بدهی های زیادی به شرکت های نفتی، خطوط هوایی، چین، روسیه و سایر طلبکاران دارد و حدود 141 میلیارد دلار بدهکار است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /رهبران ونزوئلا با یک بحران اقتصادی بی سابقه مواجهند و ارز این کشور تقریبا هیچ ارزشی ندارند. اما حالا آنها راهی جدید پیدا کرده اند.

دولت ونزوئلا روز سه شنبه برای اولین بار ارزرمزنگاری شده ای به نام «پترو» را برای کمک به اقتصاد در حال فروپاشی اش راه اندازی کرد. سی ان ان مانی گزارشی درباره این اقدام دولت ونزوئلا منتشر کرده است. براین اساس از لحاظ نظری «پترو» توسط ذخایر گرانبهای ونزوئلا مانند طلا و نفت خام حمایت می شود. این کشور بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد.

مادورو چندی پیش گفته بود: ارز رمزگذاری شده ونزوئلا توسط ذخایر نفت، طلا، گاز و الماس حمایت می شود. ونزوئلا خانه بزرگترین ذخایر نفت خام جهان است. اما تولید آن به طور پیوسته به پایین ترین حد خود در 13 سال گذشته رسیده است. درست بعد از اینکه شرکت ها به دلیل صورت حساب های پرداخت نشده، عملیات خود را متوقف کردند. دارایی های طلا، گاز و الماس آن هم کم هستند و طبق محاسبه بانک مرکزی 9.7 میلیارد دلار می رسد که مبلغ ناچیزی برای هر کشور محسوب می شود.

برخی از سرمایه گذاران می گویند این نوآورانه است و می تواند سرمایه گذارانی را از خاورمیانه، اروپا و آسیا جذب کند. اما بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که پترو نمی تواند مشکلات زیاد ونزوئلا از جمله کمبود مواغذایی، کاهش تولید نفت و مهاجرت دسته جمعی مردمانش را حل کند.

طبق گزارش های بین المللی، ونزوئلا بدهی های زیادی به شرکت های نفتی، خطوط هوایی، چین، روسیه و سایر طلبکاران دارد و حدود 141 میلیارد دلار بدهکار است.

نیکلاس مادورو، ایالات متحده و نهادهای غربی را به جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا متهم می کند.

هنوز مشخص نیست که تقاضا برای پترو چقدر خواهد بود. وزارت خزانه داری امریکا هم ماه ژانویه هشدار داد که سرمایه گذارانی که ارزرمزنگاری شده خریداری می کنند ممکن است در معرض خطر تحریم امریکا قرار بگیرند.

ترامپ با تحریم های مالی به مادورو ضربه زده و از هرگونه داد و ستد و خرید اوراق قرضه دولتی جدید ونزوئلا در امریکا جلوگیری کرده است.

هنوز مشخص نیست که سرمایه گذاران قادر به فروش پترو خواهند بود یا نه. در حال حاضر، سرمایه گذاران باید آن را با دیگر ارزهای جهان خریداری کنند. آنها نمی تواند این ارزرمزنگاری شده را با بولیوار، ارز رسمی ونزوئلا که تقریبا به دلیل تورم هیچ ارزشی ندارد، خریداری کنند.

ایالات متحده، اروپا و دیگر منتقدان جهانی مادورو ممکن است در آینده فشارهای بیشتری را روی ونزوئلا اعمال کنند. رکس تیلرسون، در سفر اخیر خود به امریکای لاتین گفته بود ایالات متحده در نظر دارد نفت ونزوئلا، تنها منبع درآمد این کشور را تحریم کند.

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما