شناسهٔ خبر: 24240008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان کشور:

استخدام نخبه ها بدون آزمون استخدامی/ فناوران به جای پادگان در شرکت های دانش بنیان خدمت سربازی خود را می گذرانند

معاون توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان کشورگفت: با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح به نخبه های که در شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند به جای انجام خدمت سربازی در پادگان در شرکت های دانش بنیان دوران سربازی خود را بگذرانند؛ همچنین طرح استخدام فناوران بدون آزمون ورودی به مجلس ارائه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمزپرس؛ محمد صالح ترکستانی، معاون توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان کشور  ظهر امروز در افتتاحیه جشنواره منطقه ای اختراعات و ابتکارات با عنوان رویش خلیچ فارس دردانشگاه آزاد بندرعباس با اشاره به اینکه مشکلات حوزه اشتغال و تهدیدهای خارجی دو مقوله ای هستند که می تواند به کشور ضربه بزند، اظهار کرد: نخبگان به واسطه علم  خود می توانند این تهدیدها را از کشور دور کنند.

معاون توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: مقام معظم رهبری از سال ها پیش بر جایگاه نخبگان در تاکید داشتند، زیرا وجود نخبگان در ساخت کشور بسیار اهمیت دارد.

ترکستانی با بیان اینکه نفت نمی تواند آینده کشور را بسازد، بیان کرد: منابع انسانی در واقع مهم ترین چیزی است که می تواند آینده یک کشور را رقم بزند و نخبگان یک جامعه در واقع برگزیدگان نیروی انسانی محسوب می شوند.

وی گفت: مشکلات امروز جامعه نه تنها باعث ایجاد مشکل در کار نخبگان نمی شود بلکه زمینه ایجاد طرح هایی متناسب با نیاز جامعه را در ذهن آن ها فراهم می کند، و نخبگان برای حل آن مشکل و پیشرفت جامعه دست به کار می شوند.

معاون توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: نخبگان در واقع منابع محدود انسانی هستند که به واسطه  استعداد خود رشد می کنند و رانت در پیشرفت آن ها نقشی ندارد.

ترکستانی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه به افرادی که رتبه های برتر کنکور را کسب می کنند و معدل بالایی در دانشگاه کسب می کنند را نخبه می دانند در صورتی  که ملاک های دیگری برای نخبه بودن تعریف شده است.

وی افزود: با همکاری آموزش و پرورش در حال اجرای طرح شهاب در مدارس سراسر کشور هستیم که به واسطه این طرح دانش آموزان مستعد بعد از شناسایی، نه تنها در زمینه درسی بلکه در زمینه های هنری و ورزشی نیز تحت آموزش قرار می گیرند.

معاون توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان گفت: توسعه اکوسیستم کارافرینی یکی دیگر از برنامه های در حال اجرای بنیاد ملی نخبگان کشور می باشد که نخبگان به واسطه آن می توانند طرح های خود را در کشور اجرا کنند و قطعا این طرح می تواند مشکلات کشور را حل کند.

ترکستانی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی را برای نخبه ها در نظر گرفته است، بیان کرد: با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح به نخبه های که در شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند می توانند دربه جای اینکه خدمت نظام وظیفه خود رادر پاگان بگذرانند، در شرکت های  دانش بنیان فعالیت کنند.

وی  با اشاره به اینکه طرحی به مجلس در رابطه با استخدام نخبه ها  ارائه شده است، خاطر نشان کرد: طبق این طرح که نماینده ها نیز با آن موافق هستند و به زودی تصویب می شود این امکان برای نخبه ها فراهم می شود تا بدون آزمون استخدام مشغول کار شوند.

  مجلس برای پژوهش و تحقیقات در سال 97 بودجه در نظر گرفته است

حسین هاشمی تختی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: دشمن  به دنبال این است که با جلوه دادن ناکارآمدن بودن کشور هستند تا به واسطه آن پایه های کشور را سست کند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس تصریح کرد: نخبگان به عنوان یکی از اصلی ترین منابع مهم علمی و تاثیر گذار در پیشرفت کشور می توانند، زمینه های توسعه کشور را فراهم کنند و نقشه های دشمنان را با شکست روبرو کنند.

هاشمی تختی افزود: به دلیل نقش مهم علم در پیشرفت جامعه، نمایندگان مجلس برای مباحث تحقیقاتی و پژوهشی و تحقیقاتی در سال آینده بودجه قابل توجهی را در نظر گرفته اند تا جوانان نخبه بتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که هیچ گونه وابستگی به غرب و شرق ندارد، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دشمنان می خواهند ایران در تمام زمینه ها متکی به آن ها باشد، نخبه ها و دغدغه مندان عرصه علوم و پیشرفت باید تلاش های فراوانی در این زمینه انجام دهند.

ایده ها و طرح های نخبگان باید اجرایی شوند

مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد واحد بندرعباس نیزدر این مراسم  با اشاره به اینکه بین 40 تا 50 هزار مقاله علمی در کشور تولید می شود، اظهار کرد:  میزان تولید مقاله علمی در جهان بیش از دو میلیون مقاله در سال ارائه می شود،که می توان گ در کشور بیش از بین 40 تا 50 هزار مقاله علمی داریم که در مقایسه با آمار جهانی، میزان مقاله های ایران بسیار خوب است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد بندرعباس  با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم از مقالات علمی برای تولید ثروت و قدرت بهره کافی را ببریم،تصریح کرد:  زمانی می توانیم به پیشرفت برسیم که این مقالات را به طور عملی به تولید برسانیم.

باقری ادامه داد: در حوزه اختراعات و ابتکارات به کمک های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم پیشرفت کنیم، ایده ها و طرح های نخبه ها برای رفع مشکلات مردم باید اجرایی شوند.

وی با اشاره به اینکه  برگزاری جشنواره های  منطقه ای ابتکارات و اختراعات در کشور بسیار اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: نمایش طرح های مخترعین می تواند زمینه ی ارتباط سرمایه گذاران با مخترعین و ساخت طرح های آن هاو فروش آن را فراهم کند.

بیشترین اختراعات در زمینه پزشکی هستند

داود صمصام پور، رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نخبگان از استان های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد در جشنواره منطقه ای ابتکارات واختراعات رویش خلیج فارس حضور دارد، اظهار کرد: فعالیت دبیرخانه از چند ماه قبل شروع شده و پس از اطلاه رسانی به کل کشور به ویژه استان های جنوبی مخترعین طرح های خود را به دبیرخانه ارسال کردند.
رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان  با بیان اینکه هشتادو یک طرح برگزیده به جشنواره راه یافتند،گفت: بیشترین اختراعات با 40 درصد در زمینه پزشکی بوده است.
صمصام پور افزود: 11 در صد اختراعات در حوزه مهندسی برق، 10 درصد مهندسی مکانیک، 10 درصد  در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی، 8 درصد در زمینه نفت وگاز و 6 در حوزه مواد و پلیمر، 6درصد مهندسی عمران،  5 درصد شیمی و مهندسی شیمی و 4 در حوزه کامپیوتر و آی تی بوده است.
وی بیان کرد: از هرمزگان سی و سه درصد، فارس نوزده درصد، خوزستان 10 درصد ،بوشهر پنج درصد از کهگیلویه و بویر احمد در این جسنواره شرکت کردند. و بیست و یک درصد شرکت کنندگان خانم ها و هفتاد و نه درصد آنان آقایان می باشند.
رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان با بیان اینکه ددو پارک علم وفناوری در استان هرمزگان وجود دارد،  بیان کرد:  9 مرکز رشد، 5مرکز نوآور و بیش از 34  شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد.

علم اندوزی ثروتی بی پایان

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه  در استان هرمزگان نیز در این مراسم با شاره به اینکه علم اندوزی پایانی ندارد، اظهار کرد: علم ثروتی است که  هیچ گاه پایان نمی پذیرد پس همواره باید به دنبال این ثروت عظیم بود زیرا به وسیله آن بسیاری از مشکلات حل می شوند.
نماینده ولی فقیه تصریح کرد: نخبگان باید تاریخ و زندگی دانشمندان نمونه جهان به ویژه دانشمندان ایرانی را مطالعه کنند، و اصولاقدامات آن ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب را یاد بگیرند.
نعیم آبادی افزود: افراد مستعد باید از استعدادخود برای حل مشکلات استفاده کنند و اگر  کسی از استعداد خود در زمینه یاری رساندن به مردم و کشور کوتاهی کند قطعا به تاریخ و آینده ظلم کرده است.
وی خاطر نشان کرد: نخبگان باید از تمام ظرفیت های کشور برای ارتقا و رشد کشور استفاده کنند تا جامعه اسلامی با قدرت بیشتر ماندگار بماند.
 در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد، دانشگاه هرمزگان، شرکت فولاد هرمزگان، سازمان صنعت معدن و تجارت، جهاد دانشگاهی با بنیادملی نخبگان امضا شد و از کتاب آوای دریا رونمایی شد این جشنواره تا 3 اسفند در دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/

نظر شما