شناسهٔ خبر: 24239952 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته خبری اجتماعی ایسنا در دومین روز از اسفندماه

توقف عملیات انتقال پیکرهای مسافران هواپیمای تهران-یاسوج، راهکارهای بودجه‌ای برای توسعه متروی تهران، نجات خلیج گرگان با لایروبی و وضعیت مطلوب جمعیت ایران سرخط خبرهای سرویس اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه دوم اسفندماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرویس اجتماعی ایسنا امروز (چهارشنبه دوم اسفندماه) حدود 50 خبر منتشر کرده که از این تعداد گزیده‌ای از مهمترین اخبار به همراه تیتر و لینک آن در زیر می‌آید:

انتقال اولین گروه از پیکرهای حادثه سقوط هواپیما/ عملیات انتقال پیکرها موقتا متوقف شد

امروز مهمترین گزارش سرویس حوادث ایسنا، مربوط به عملیات جستجوی پیکرهای مسافران هواپیمای تهران-یاسوج بود. امروز چهار روز از حادثه سقوط ATR۷۲ می‌گذرد و عملیات تجسس و انتقال پیکرهای مسافران هواپیمای تهران‌ - یاسوج در حالی از صبح امروز آغاز شده بود که همچنان شرایط جوی مانع از انتقال پیکرها توسط بالگرد به پایین کوه می‌شد. جمعیت هلال احمر ساعت ۱۳:۵۷ اعلام کرد که عملیات انتقال پیکر مسافران هواپیمای تهران - یاسوج موقتا متوقف شده است.
از آنجایی که به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در انتقال اجساد وجود دارد، موقتا عملیات انتقال پیکرها متوقف شده است.

چهار راهکار بودجه‌ای برای توسعه متروی پایتخت

سرویس شهری نیز امروز به راهکارهای شورای شهر تهران برای توسعه مترو پرداخته است. مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران  در گفت‌وگو با ایسنا، به 4 راهکار شورا برای توسعه مترو اشاره کرد و گفت: مطالبه اصلی مردم گسترش حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا است که در این راستا باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوانیم به مطالبه مردم پاسخ مناسبی دهیم.

وی با بیان اینکه باید بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود تا خطوط فعلی مترو تکمیل شود،‌ تصریح کرد: این عدد،‌ رقم بالایی است و برای آن توانستیم از سوی مدیریت شهری پایتخت چند اقدام مهم انجام دهیم که یکی از آنها مصوبه انتشار 4000 میلیارد تومان اوراق مشارکت بود.

نجفی: مشکلات بانکی و بیمه ای مهمترین مانع برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران است

علاوه بر مترو سرویس شهری ایسنا، امروز به موانع حضور شرکت‌های خارجی در ایران پرداخته است. محمدعلی نجفی شهردار تهران به دعوت هانا گرونکویچ والتز، شهردار ورشو به لهستان سفر کرده است.

وی در جمع فعالان بخش خصوصی این کشور گفت: حدود سه میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند و شهرداری تهران برای حل مشکلات ناشی از این موتورسیکلت ها برنامه جامع برقی کردن آن ها را تهیه کرده که مورد حمایت رئیس جمهور نیز قرار دارد. پروژه موتورسیکلت های برقی از مهم ترین پروژه های پیش روی شهرداری تهران برای حضور شرکت های خارجی از جمله لهستانی‌ها است.

نجفی همچنین از مشکلات بانکی و بیمه ای به عنوان بخشی از مهم ترین موانع بر سر راه حضور شرکت های خارجی در ایران یاد کرد و افزود: در صورتی که سیستم بانکی و بیمه ای لهستان در این زمینه فعال شود، حضور فعالان بخش خصوصی این کشور در ایران بسیار تسهیل خواهد شد. سفر رئیس بانک مرکزی به تهران که تا چند روز دیگر انجام می شود، می تواند راهگشای مشکلات مالی و بانکی موجود بر سر راه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

لایروبی ناجی خلیج گرگان است

سرویس محیط زیست ایسنا امروز به یکی از مهمترین سوژه‌های پرچالش محیط زیست طی ماه‌های اخیر پرداخته است. خشکی خلیج گرکان و تالاب میانکاله موضوعی است که دستگاه‌های مختلف را چند ماه پیش مجبور به تشکیل کمیته احیای خلیج گرکان و تالاب میانکاله کرد و در همین کمیته، لایروبی به عنوان مهمترین راهکار احیای خلیج مطرح شد.

امروز بهزاد لایقی مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با ایسنا کاهش تراز دریای خزر و رسوب‌گذاری را مهمترین عوامل خشکی خلیج گرگان دانست و گفت: اگر لایروبی خلیج گرگان انجام نشود؛ خیلی طول نمی‌کشد که این منطقه به طور کامل خشک شود.

این نماینده سازمان هواشناسی در کمیته ملی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تاکید کرد: اگر رسوب‌های شکل گرفته در خلیج گرگان، لایروبی نشود به تدریج باعث کم‌عمقی و در نهایت از بین رفتن خلیج می‌شود.

هوای پایتخت، بهمن امسال آلوده‌تر از سال گذشته بود

افزون بر این، سرویس محیط زیست ایسنا امروز به بررسی روزهای آلوده بهمن در سال جاری و سال گذشته پرداخته است. بر اساس این گزارش، هوای پایتخت در بهمن ماه امسال اوضاع خوبی نسبت به سال‌های گذشته نداشت و تهرانی‌ها طی ماه گذشته ۲۲ روز هوای نامطلوب تنفس کردند.

تهران طی بهمن ماه امسال ۱ روز هوای پاک، ۷ روز هوای سالم، ۱۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روزهوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشت. این آمار در مقایسه با آمار بهمن‌ ماه‌ سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تهران امسال، یکی از آلوده‌ترین بهمن‌ ماه‌های خود را پشت سر گذاشته است.

بارش خفیف برف و باران در محدوده سقوط هواپیما

همچنین به دلیل انجام عملیات جستجو و انتقال پیکر مسافران هواپیمای تهران-یاسوج در ارتفاعات دنا، در مورد وضعیت جوی این منطقه احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هم‌اکنون شاهد بارش خفیف برف و باران در ارتفاعات دنا هستیم. جنوب منطقه بارش نداشته اما از عرض‌های شمالی‌تر بارش هایی گزارش شده است.

وی تاکید کرد: تشدید بارش از روز جمعه تا شنبه (۴ و ۵ اسفندماه) صورت خواهد گرفت و موج اصلی وارد می‌شود و مقدار و حوزه بارشی گسترده خواهد شد و بر ضخامت ابرها اضافه می‌شود.

اعمال جراحی که اشتباهی انجام می‌شوند...

سرویس سلامت هم امروز به وقایع ناخواسته در جراحی‌ها پرداخت. علیرضا عسگری مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، از اقدام معاونت درمان برای پیشگیری از اشتباهات درمانی و وقایع ناخواسته خبر داد و گفت: به عنوان مثال یکی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی، دقت و برنامه‌ریزی شود، فرایندهایی که منجر به چنین اشتباهاتی می‌شوند اصلاح خواهند شد.

وی‌ با اشاره به اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از وقوع وقایع ناخواسته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: در معاونت درمان ۲۸ واقعه ناخواسته مانند انجام جراحی روی عضو دیگر پیش‌بینی شده است. به طور کلی وقایع ناخواسته، حوادثی هستند که انتظار وقوع آنها را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نداریم.

جمعیت ایران در اوج وضعیت مطلوب

همچنین این سرویس گزارشی در مورد وضعیت جمعیتی ایران منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، آخرین بررسی‌های جمعیتی نشان می‌دهد ایران در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۴۲۰ در اوج وضعیت مطلوب جمعیتی قرار دارد و از آغاز این دهه، پنجره فرصت جمعیتی رو به بسته شدن می‌رود. از آغاز دهه ۷۰ و کاهش شمار کودکان در اثر کاهش سطح باروری، سهم گروه سنی زیر ۲۰ سال به سرعت رو به کاهش گذاشته و در غیاب افزایش سهم جمعیت ۶۵ سال و بالاتر، نسبت بار تکفل به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در این زمان جمعیت به سمت دوره و شرایط جدیدی به نام پنجره فرصت جمعیتی حرکت کرده است.

آزمون ورودی مدارس خاص، «آزمون هوش» نبود

در سرویس آموزش و پرورش نیز مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، به آزمون ورودی مدارس خاص پرداخت و با اشاره به اینکه آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود بلکه آزمون پیشرفت تحصیلی بود گفت: به کسی تیزهوش می‌گوییم که حداقل 30 نمره هوشی بالاتر از افراد عادی داشته باشد و بتواند این هوش بالا را در قالب توانمندی‌های هنری، فنی، کلامی، اجتماعی و ... بروز دهد.

وی با اشاره به مصوبه حذف آزمون از دوره ابتدایی اظهار کرد: حذف آزمون‌ها از دوره ابتدایی باید گام جدی در جهت تحول در آموزش ابتدایی تلقی شود. در واقع وقتی سخن از سند تحول بنیادین به میان می آید باید برای تحقق آن تصمیمات مهمی اتخاذ کرد.

شروع ثبت نام در سامانه «اسکان نوروزی» فرهنگیان/ افزایش 10 درصدی نرخ اسکان

همچنین در همین سرویس خبری، امروز محسن بهارلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهرتهران از افزایش 10 درصدی نرخ اسکان برای غیرفرهنگیان خبر داد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام اسکان نوروزی در سامانه eskan.medu.ir شروع شده و پذیرش از 29 اسفند انجام می‌شود، گفت: تهران در سال گذشته پذیرای بالغ بر 90 هزار نفر بود و رغبت برای آمدن به تهران افزایش یافته است.

پاتوق‌ها وخانه‌های تیمی،محل سکونت ۳۱درصد کودکان آزاردیده/کودکان «متکدی» درمعرض بیشترین آزارها

سرویس خانواده ایسنا نیز ضمن پوشش خبری سمینار «کودک‌آزاری در سکونت‌گاه‌های فقیرنشین» به اظهارات رویا منوچهری عضو جمعیت امام علی (ع) اشاره کرده است. در این سمینار منوچهری با استناد به بررسی میدانی این جمعیت درباره ۷۷۱ کودک و ۱۱۷۵ مورد کودک‎‌آزاری در مناطق حاشیه‌ای گفت: ۵۰ درصد از کودکانی که مورد غفلت قرار گرفته و ۵۱ درصد از کودکان در معرض آزار جنسی از آزاری که اتفاق افتاده آگاه نیستند؛ این در حالیست که تنها ۲.۷۲ درصد از کودکان و ۱.۹۵ درصد از خانواده‌ها حاضر به طرح شکایت در مرکز پلیس یا دادسرا بودند.

وی ادامه داد: جامعه آماری این پژوهش کودکان زیر ۱۸ سال دختر و پسر آزار دیده در سکونتگاه‌های فقیرنشین تحت پوشش جمعیت بوده‌اند. انواع کودک آزاری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل کودک آزاری جسمی، جنسی و غفلت مانند ازدواج، اعتیاد، استثمار کودک و... هستند.

به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار سرویس اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه (دوم  اسفندماه) به شرح زیر است:

تعدادی از پیکرها به پایین کوه رسید/ عملیات انتقال پیکرها موقتا متوقف شد

اعمال جراحی که اشتباهی انجام می‌شوند...

هیأت ۷ نفره فرانسوی وارد تهران شدند

آزمون ورودی مدارس خاص، «آزمون هوش» نبود

انتهای پیام

نظر شما