شناسهٔ خبر: 24239892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امروز در تاریخ

صاحب‌خبر -
شکست قوم آوار از ارتش ایران
یگان های مرزبانی ایران مستقر در حاشیه سیردریا در یک جنگ یک روزه که ۲۲ فوریه سال ۵۶۰ میلادی روی داد قوم آوار را که در استپ های میان «آلتایی» و «تی ان شان» به سر می بردند و قصد مهاجرت به منطقه «فرارود» ایران را داشتند شکست دادند و مسیر آنان را به سوی اروپا (روسیه امروز و بالکان) منحرف ساختند. این یگان های معروف به مرزبان، یک ارتش کامل و یکی از چهار ارتش ایران بودند.

امضای قرارداد ترکمنچای
پس از افتادن دژ لنکران به دست روس ها در یکم ژانویه ۱۸۲۸ و پیش از آن شکست نیروهای ایران در ۳۱ اکتبر ۱۹۲۷ در اصلاندوز بازهم به ترغیب و دسیسه دولتمردان لندن، دولت تهران پیشنهاد گفت و گو برای ترک جنگ را پذیرفت و در جلسه ۲۲ فوریه که در روستای ترکمنچای برگزار شد به امضای عباس میرزا فرمانده نیروهای نظامی ایران و ژنرال ایوان پاسکویچ فرمانده نظامی روس رسید که مورخان با تفسیر متن، آن را ننگین ترین قراردادی توصیف کرده اند که ایرانیان در طول تاریخ حیات وطن خود امضا کرده اند.
بر پایه این قرارداد، نه تنها وطن ما قسمت های دیگری از قلمرو خود را از دست داد و رود ارس مرز ایران و روسیه تعیین شد بلکه تعهداتی را برعهده گرفت که قبول آن از جانب یک دولت مستقل و حاکم بعید و خلاف منطق به نظر می آید.

کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ تهران
تیپ قزاق [مستقر در قزوین] سوم اسفند۱۲۹۹ تهران را متصرف و فتح الله اکبر رئیس الوزراء به سفارت انگلستان که این دولت خود حامی کودتا بود پناه برد!. تیپ قزاق پس از دیدار و مذاکرات ژنرال انگلیسی ـ «آیرون ساید با ژنرال رضاخان روانه تهران شده بود و نمایندگان احمدشاه را که برای مذاکره با رضاخان و انصراف تیپ از ورود به تهران به شاه آباد آخرین محل استقرار آن رفته بودند بازداشت کرده بود. واحدهای تیپ پس از شنیدن سخنان مهیّج سیّد ضیاءالدین طباطبایی یزدی و دریافت پول هایی را که باخود به شاه آباد برده بود وارد پایتخت شدند و شهررا که تنها در دو نقطه مختصر مقاومتی کرد، متصرف
شدند .
www.iranianshistoryonthisday.com

code

نظر شما