شناسهٔ خبر: 24239574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بررسی جابجایی بین حوزه ای آب و مدیریت مصرف در شرق کشور

به گزارش ایرنا، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور طوس آب گفت: طرح انتقال آب ازدریای عمان به سه استان شرقی سیستان و بوچستان، خراسان جنوبی و خراسان

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور طوس آب گفت: طرح انتقال آب ازدریای عمان به سه استان شرقی سیستان و بوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی 15 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که توسط بخش غیر دولتی و خصوصی اجرا خواهد شد.
سعید نیریزی افزود: پیش از انجام طرح های پژوهشی در حوزه مهندسی و ساخت ابتدا پژوهشهای اجتماعی و زیست محیطی را انجام داه ایم و با توجه به نتایج مثبت این پژوهشها اقدام به آغاز پژوهش های مهندسی کرده ایم.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت ناجیان آب نیز گفت: بر اساس سند توسعه آب خراسان که حاصل پژوهش 100 پژوهشگر این حوزه است آب حوزه کشف رود حدود 2 میلیارد متر مکعب است واین حوزه نزدیک به یک میلیارد متر مکعب کمبود دارد و می توان با بازچرخانی، کاهش مصرف و مدیریت آب، این میزان را تامین کرد.
مهدی جمشیدی افزود: هزینه 15 هزار میلیارد تومانی انتقال آب از منابع بیت المال تامین می شود و در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد در حالی که با هزینه های بسیار کمتر می توان با اصلاح مصرف در دشت مشهد و بازچرخانی و تصفیه فاضلاب مشهد و انتقال آن به بالادست 'کشف رود'، کمبود آب این دشت را تامین کرد.
وی اظهار کرد: مسئولان باید پاسخ دهند چرا فاضلاب مشهد تصفیه نمی شود؟ چرا در این مدت طرح خط انتقال 80 کیلومتری فاضلاب تصفیه شده مشهد اجرایی نشده و هنوز فاضلاب این شهر به کشف رود می ریزد. کشف رودی که با تلاش همگانی احیا شد تا موجب تقویت حوزه های زیرزمینی آب مشهد شود.
وی گفت: قرار است با آبی که از طریق خطوط انتقال از دریان عمان به مشهد بیاید صنایع مختلف سیراب شوند اما با این هزینه 15 هزار میلیاردی، محصولات این صنایع به چه قیمیت فروخته خواهد شد؟ محصولات فولادی کارخانه های ذوب آهن چند تمام می شود؟ آب تصفیه شده ای که اکنون دولت به ازای هر متر مکعب 400 تومان به مردم می فروشد، چند تمام خواهد شد؟
این فعال محیط زیست که سابقه خدمت 30 ساله در مجموعه آب و فاضلاب خراسان رضوی را دارد افزود: گفته می شود هر متر مکعب آب شرب و تصفیه شده ای که از خط انتقال آب برای مشهد تامین می شود بین 15 تا 20 هزار تومان قیمت گذاری می شود.
وی اظهار کرد: پرداخت این هزینه برای مردم امکان پذیر نیست لذا دولت باید به ازای هر متر مکعب 19هزار تومان از بیت المال به بخش خصوصی مجری طرح سوبسید بدهد.
نیریزی در پاسخ گفت: بازچرخانی آب به معنی ذخیره آب نیست و نمی توان آب را تصفیه و بازچرخانی کرد، در این فرایند به کمیت آب چیزی افزوده نمی شود بلکه با بازچرخانی آب، محل مصرف آن جابجا می شود.
وی افزود: نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب آب نیاز حوزه دشت مشهد است که باید از خارج این حوزه آورده شود و این نیاز را نمی توان با بازچرخانی، مدیریت مصرف و جلوگیری از کشتهای آب بر و فاقد صرفه تامین کرد.
مدیر عامل شرکت مشاور با پذیرش لزوم اصلاح الگوی مصرف و تقویت آبهای درون حوزه ای منطقه کشف رود اظهار کرد:
معتقدیم راه حل جایگزین برای مشکل کم آبی که در سالهای آینده برای حوزه آبی مشهد ایجاد می شود وجود ندارد.
وی گفت: برای تعادل بخشی مصرف نیازمند حذف برخی کشاورزی های زائد هستیم که آن نیز مشکل بیکاری را برای روستائیان ایجاد می کند.
وی افزود: چالش اصلی این استان ایجاد اشتغال است و این مهم نیازمند تامین آب برای بخشهای اشتغال زا مانند معدن و فولاد است و در 40 سال اخیر این حوزه های صنعتی به دلیل فقدان آب مورد نیاز فعال نشده اند لذا حیات و توسعه شرق کشور، در گرو انتقال آب بین حوزه ای است.
نیریزی اظهار کرد: قیمت تمام شده آب شرب در این طرح افزایش می یابد اما 15 هزار تومان به ازای هر متر مکعب نخواهد بود و بخشی از هزینه تامین آب از طریق فروش به بخش صنعت تامین می شود و از منابع این بخش برای سوبسید به بخش شرب بویژه در بخش روستایی استفاده می شود لذا آب شرب روستائیان در مسیر خطوط انتقال ارزان تر از بخش شهری تمام خواهد شد.
وی گفت: نهایت افزایش قیمت برای محصولات فولادی کارخانه های ذوب آهن با آبی که به آنان فروخته می شود حدود 2 درصد است و این میزان تاثیری بر رقابت پذیری این واحدهای صنعتی نمی گذارد.
وی همچنین افزود: امارات متحده عربی و عربستان هم اکنون سالانه 6 میلیارد متر مکعب از آبهای آزاد برداشت دارند و ایران نیز از 2 حوزه دریای عمان و خلیج فارس حدود 1.2 میلیارد متر مکعب برداشت می کند لذا برداشت تا 10 میلیارد متر مکعب از این آبها در دستور کار قرار دارد و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
نیریزی، میزان آب اضافه شده به حوزه های آبی سه استان شرقی در طرح انتقال آب را حدود 10 درصد حجم فعلی ذخایر آبی آنها دانست.
وی اظهار کرد: عدم تامین آب برای شرق کشور مشکلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی متعدد ایجاد خواهد کرد که نیازمند اقدامات فوری در این زمینه هستیم البته بحث اصلاح الگوی مصرف و بازچرخانی آب نیز باید به عنوان یک اصل پیگیری شود.
وی گفت: این بحثها برای طرح انتقال آب سد دوستی به مشهد نیز مطرح بود اما اگر این طرح عملی نمی شد مشهد با مشکلات مختلف مواجه می شد.
عضو دیگر جمعیت ناجیان آب نیز گفت: شرکت مهندسی مشاور طوس آب طی 30 سال گذشته 90 درصد پروژه های آب استان را در اختیار داشته و امروز باید نسبت به عملکرد خود پاسخ دهد.
زهره بنایی افزود: در طرح انتقال آب سد دوستی ابتدا قرار شد این طرح با هزینه 11 میلیارد تومان انجام شود اما با گذشت زمان مجاز، این طرح با هزینه 29 برابری تکمیل شد.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور طوس آب در پاسخ گفت: در طول فعالیت 33 سال این شرکت حدود 50 درصد طرح های آب استان را اجرا کردیم و اشکالی در افزایش مبلغ هزینه پروژه نمی بینم.
نیریزی افزود: ما مجری این طرح ها هستیم و سیاستگذاری را مسئولان و سیاستگذاران انجام می دهند و در قبال این مسائل ما پاسخگو نیستیم.
این نشست به همت جهاد دانشگاهی و به میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
3221 / 6053
انتهای پیام

نظر شما