شناسهٔ خبر: 24239511 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سید عمار حکیم: امام خامنه‌ای مایه افتخار ماست

رئیس جریان حکمت ملی عراق حضور آیت الله خامنه‌ای در صدر نظام جمهوری اسلامی و شناخت عمیق ایشان از عراق را یکی از عوامل مهم وجود روابط ممتاز کنونی میان عراق و ایران دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق در گفتگو با الکوثر گفت: رئیس جریان حکمت ملی عراق درباره پیروزی‌هایی که اخیرا دولت و ملت عراق به آن‌ها دست یافته است گفت: ملت عراق و نیرو‌های سیاسی و دولت و نیرو‌های مسلح و در راس آن‌ها مرجعیت عالی دینی در تحقق سه پیروزی اصلی نقش داشتند: نخست، پیروزی نظامی بر اشغالگری داعش؛ طبعا این سخن به معنای پیروزی کامل بر داعش نیست. هسته‌های نهفته داعش همچنان وجود دارند و مقابله با تفکر افراطی از آن نیازمند زمان است. همچنین ارتش بیوه‌ها و یتیمان و شهر‌های ویران شده و بسیاری دیگر نیاز به رسیدگی و بازسازی دارد، ولی پیروزی بر اشغالگری داعش تحقق یافت و اکنون در هیچ نقطه‌ای از خاک عراق پرچم سیاه داعش در اهتزاز نیست. پیروز دوم، پیروزی جامعه عراق بر طایفه گرایی و محاصره آن تا حد زیاد و احیای همبستگی و همزیستی است. پیروزی سوم، پیروزی سیاسی برای حفظ یکپارچگی عراق با توجه به وجود برنامه‌هایی برای جدایی طلبی و ایجاد دو دستگی است که عراق در ماه‌های اخیر با آن مواجه بود و ما به لطف خدا و با خردورزی و آرامش و اجرای قانون اساسی و قانون توانستیم فتیله بحران را پایین بکشیم و به عراق یکپارچه بازگردیم.

وی افزود: اکنون برای دوره جدیدی آماده می‌شویم و این دوره با انتخاباتی همراه است که در ماه‌های آینده برگزار می‌شود و عراق از دوره بی ثباتی وارد دوره ثبات و تشکیل دولت می‌شود. در این راستا چالش‌های جدیدی در برابر ما قرار دارد که به تامین خدمات و رفاه و مسکن برای شهروندان و مبارزه با فساد و تحکیم همبستگی جامعه و تقویت گشایش منطقه‌ای و بین المللی و رونق بخشیدن به اقتصاد و... مربوط می‌شود. به این ترتیب احساس می‌کنیم کشور از تنگنا خارج می‌شود و به سمت آینده پیش می‌رود و فرصت‌های درخشانی در برابر آن قرار دارد. اگر انتخاب مردم عراق در این مرحله انتخابی دقیق و درست باشد ما تیمی قوی و مقتدر خواهیم داشت که می‌تواند پیروزی‌های نظامی و اجتماعی و سیاسی را به پیروزی واقعی در ساخت کشور و تحقق رفاه برای مردم تبدیل کند.

عمار حکیم درباره علت علاقه نشان دادن کشور‌های عربی به توسعه روابط با عراق پس از مدت‌ها تنها گذاشتن این کشور در برابر مشکلات و بحران‌ها گفت: این رویکرد نتیجه پیروزی‌هایی است که عراق به دست آورده است. عراق وقتی قوی باشد مورد احترام همه خواهد بود. عراق وقتی در آن طایفه گرایی باشد موجب برانگیختن حساسیت کشور‌های منطقه می‌شود. گشایش کنونی کشور‌های منطقه به روی عراق نتیجه پیروزی‌های نظامی و اجتماعی و سیاسی است. هرچقدر عراق قدرتمندتر باشد، دیگر کشور‌ها به ارتباط با آن راغب‌تر خواهند شد.

رئیس ائتلاف ملی عراق درباره راز قدرت عراق نیز گفت: قدرت عراق ناشی از تاریخ و انسجام آن و پایبندی آن به ارزش‌ها و فداکاری‌های مردم و نیرو‌های مسلح و بسیج مردمی و حلقه زدن دور مرجعیت عالی و دفاع از وطن و آبرو و سرزمین و مقدسات و صبوری و شکیبایی و پایداری در برابر بلایای دهه اخیر است. این پیروزی‌ها به برکت خون شهدا به دست آمده است.

عمار حکیم درباره علت تشکیل جریان حکمت ملی و اهداف آن نیز گفت: جریان حکمت ملی جریانی برای جوانان عراق است. این جریان تشکیل شد تا همسو و منسجم با اوضاع جدید در عراق باشد. عراق سال ۲۰۱۸ با عراق سال ۲۰۰۳ تفاوت دارد. ما جمعیت جوان بزرگی داریم. ۹۰ درصد مردم عراق زیر ۵۰ ساله اند و ۷۰ درصد آن‌ها زیر ۳۵ ساله هستند و ۴۰ درصد زیر ۱۶ سال دارند. این ارقام ایجاب می‌کند نیروی سیاسی جوانی وجود داشته باشد که بتواند با این موج عظیم انسانی تعامل کند. این جوانان، خواسته‌ها و دغدغه‌ها و رویا‌ها و نیاز‌های متفاوتی دارند و لازم است نیرویی سیاسی برای تعامل با این واقعیت وجود داشته باشد و روی آن سرمایه گذاری کند و آن را توسعه دهد و صدای این جوانان باشد.

حکیم افزود: جریان حکمت ملی چهار ویژگی اصلی دارد: نخست، تشکلی از جوانان است و تا حد زیادی به جوانان تکیه دارد و نقش‌های مهمی در زمینه‌های مختلف به جوانان می‌دهد. دوم، جریان حکمت ملی به زنان توجه دارد که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. میزان حضور زنان عراق در دانشگاه‌ها و در جمع نخبگان بیش از ۵۰ درصد است از این رو زنان عراقی توانا و فهمیده هستند. به همین علت ما سهم ثابتی را در جریان حکمت ملی برای زنان در نظر گرفتیم که شامل اعضای کنگره سراسری و دفتر سیاسی و همه مراکز تصمیم گیری می‌شود که حضور زنان در آن‌ها نباید کمتر از ۲۵ درصد باشد. اختصاص این سهم چشمگیر برای زنان در عراق و در منطقه بی سابقه است. ویژگی سوم جریان حکمت، ملی گرایی آن است. داخل جریان حکمت ملی رهبرانی از قشر‌های مختلف عراق اعم از شیعه و سنی و عرب و کرد و ترکمن و شبک و فیلی و مسلمان و مسیحی و صابئی و ایزدی هستند و این فرصتی فراهم می‌کند که این جریان، نماینده همه ملت عراق باشد. ویژگی چهارم جریان حکت، داشتن برنامه و دیدگاه برای ساخت کشور است و ما تاکید داریم از مرحله شعار و حرف عبور کنیم و راه حل‌هایی علمی و روشن برای مواجه شدن با چالش‌های کشور بیابیم.

رئیس جریان حکمت ملی درباره روابط خود با همکاران سابقش در مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: روابط من با رهبران مجلس اعلا روابطی خوب و برادرانه و دوستانه و تاریخی است. جدا شدن جریان حکمت ملی از مجلس اعلا بیانگر وجود دیدگاهی جدید درباره واقعیت جامعه عراق و ماهیت نیاز‌های آن در مرحله جدید است. ما می‌توانیم در میدانی وسیع‌تر در کنار هم باشیم ما هرکدام بر برخی جنبه‌های این جامعه تمرکز داریم که جامعه به آن نیاز دارد چرا که هر گل یک بویی دارد. در یک تشکل وقتی دیدگاه‌ها درباره خط مشی‌ها و اولویت‌ها متفاوت باشد طرفی که قوی‌تر است آن تشکل را حفظ می‌کند و طرف ضعیف‌تر به دنبال تشکیل جریان دیگری می‌رود. ما جریان دیگری تشکیل دادیم تا با برادرانمان به علت متفاوت بودن خط مشی‌ها و دیدگاه‌ها در میدان عمل، دچار اختلاف نشویم. در راهبرد‌ها بین ما توافق نظر وجود دارد، ولی در تاکتیک‌ها و در عمل و سیاست‌ها و اولویت‌ها ممکن است دیدگاه‌ها متفاوت باشد.

عمار حکیم در پاسخ به این سئوال که چرا شما وارد ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی شدید و سپس از آن خارج شدید؟ گفت: ما به این ائتلاف دعوت شدیم و نیرو‌های مهم دیگری نیز در این ائتلاف حاضر بودند. ما فکر کردیم این فهرست می‌تواند مرکز ثقل باشد و فهرست گسترده و متنوعی تهیه کند که بتواند طرحی فراگیر و ملی برای بعد از انتخابات ارائه کند. اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تشکیل چنین ائتلاف وسیعی پیش از برگزاری انتخابات ممکن نیست. تعداد تشکل‌هایی که در ائتلاف النصر جمع شد بسیار زیاد بود و به ۲۸ تشکل رسید که مدیریت کردن این تشکل‌ها و بلندپروازی‌های آنان و تشکیل فهرست و تحقق اهداف آن‌ها اقدامی دشوار بود. به همین علت ما و العبادی و دیگر فهرست‌ها تصمیم گرفتیم جداگانه وارد انتخابات شویم و بعد از انتخابات بر اساس شرایط آن زمان می‌توان به تفاهم‌ها و ائتلاف‌هایی برای تشکیل کابینه دست یافت. ما بعد از انتخابات برای تشکیل ائتلاف به سراغ گروه‌هایی می‌رویم که دیدگاه آن‌ها درباره ساخت کشور به دیدگاه ما نزدیک باشد، زیرا اصل برای ما ساخت کشور است. ولی روابط را با همگان حفظ می‌کنیم.

حکیم درباره دیدگاه خود درباره ائتلاف الفتح نیز گفت: ائتلاف الفتح بدون شک تشکلی جدید و منحصر به فرد در صحنه سیاسی عراق است ۱۸ تشکل در قالب این ائتلاف با یکدیگر ائتلاف کردند و برای آنان آرزوی موفقیت داریم. این تنوع گروه‌ها و ائتلاف ها، به ملت عراق امکان خوبی می‌دهد تا انتخاب کند و میزان مشارکت در انتخابات را افزایش می‌دهد.

رئیس جریان حکمت ملی که روابط خوبی با احزاب کردستان عراق دارد درباره علت موفق نبودن تلاش هایش برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی درباره جدایی کردستان از عراق گفت: مبنای روابط ما با دیگران، منافع ملی است. همواره با کرد‌ها رابطه خوبی داشته ایم. بر یکپارچگی عراق تاکید داریم. وقتی وحدت عراق هدف قرار گیرد باید بایستیم و اعتراض کنیم و خطرات چنین اقدامی را گوشزد کنیم. به همین علت پیش از همه پرسی، گفتگو‌هایی طولانی پشت در‌های بسته و به دور از چشم رسانه‌ها با دوستانمان در منطقه کردستان انجام دادیم و تلاش کردیم خطرات چنین اقدامی را که نه به نفع عراق و نه کردستان و نه منطقه است به آنان بفهمانیم. اما آن‌ها باور‌های خاصی داشتند. وقتی از تشویق آن‌ها به تغییر عقیده پشت در‌های بسته ناامید شدیم لازم شد که علنی دیدگاه خود را بیان کنیم تا مردم کردستان دیدگاه ما را بدانند و حجت را بر همه درباره لزوم حفظ یکپارچگی عراق تمام کرده باشیم. همه پرسی برگزار شد و ما بعد از همه پرسی نیز یک رشته گفتگو‌ها و تماس‌هایی بدون سر و صدا برقرار کردیم تا فتیله بحران را پایین بکشیم و یکپارچگی کشور را حفظ کنیم و با تلاش‌های انجام شده توانستیم رهبران بزرگوار کردستان را متقاعد کنیم از این رویکرد دست بردارند و بر عراق یکپارچه تکیه کنند.

رئیس ائتلاف ملی عراق درباره روابط کشورش با ایران نیز گفت: بدون شک نگاه ما به جمهوری اسلامی ایران و مواضع آن و روابط آن با عراق نگاهی ممتاز است. جمهوری اسلامی بخاطر عراق و مردم عراق برخی خطوط قرمز خود را زیرپا گذاشت. به عنوان مثال زمانی که عراق تحت اشغال بود و این اشغالگری با قطعنامه‌های سازمان ملل مشروعیت پیدا کرده بود جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که شورای حکومتی موقت عراق را به خاطر عراق و مردم عراق به رسمیت شناخت که در آن شرایط دشوار و پیچیده تشکیل شد. از آن زمان تاکنون همواره می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران حامی و یاور سیاسی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی عراق بوده است. در خصوص مبارزه با داعش، ایران موضعی منحصر به فرد داشت و در لحظه‌ای که نزدیک بود عراق دچار فروپاشی شود و ارتش عراق عملا فروپاشید و داعشی‌ها در سایه سکوت کامل طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای و نادیده گرفتن این خطر راهبردی و بی سابقه برای عراق و منطقه و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی تا پشت دروازه‌های بغداد رسیدند، جمهوری اسلامی در کنار ملت عراق ایستاد و هرچه در اختیار داشت اعم از تجربه و نیرو و سلاح و جنگ افزار و همه امکانات لجستیکی و آموزشی و مستشاری را در اختیار ملت و دولت عراق قرار داد. این خدمات و این نقش آفرینی ایران، تاثیری عظیم داشت.

حکیم افزود: آنچه رابطه ما را با جمهوری اسلامی ایران متمایز می‌کند حضور «امام خامنه ای» مدظله العالی در رأس نظام جمهوری اسلامی است، زیرا ایشان از شخصیت‌هایی است که ده‌ها سال است به عراق توجه دارد و اوضاع عراق را عمیقا درک می‌کند. ایشان مدتی در حوزه نجف اشرف به سر برد و همواره اوضاع در منطقه و عراق را دنبال می‌کرد. وجود چنین شخصیتی در راس نظام ایران با چنین آگاهی عمیقی از اوضاع عراق، قطعا موجب موضع گیری‌های دقیق ایران درباره عراق می‌شود که در آن مقدار زیادی حکمت و عمق وجود دارد و ما به وجود ایشان نه فقط به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران بلکه حامی ملت عراق که شرایط عراق را درک می‌کند افتخار می‌کنیم.

رئیس جریان حکمت ملی در تشریح موضع خود درباره حضور نیرو‌های نظامی بیگانه در خاک عراق گفت: در حقیقت حتی زمانی که اشغالگری داعش ادامه داشت و داعشی‌ها پشت دروازه‌های بغداد بودند ما با حضور هر جنگجوی خارجی در خاک عراق مخالف بودیم و می‌گفتیم نیازی به جنگجو نداریم و عراقی‌ها به اذن خدا و با بازوی فرزندانشان می‌توانند نبرد نظامی را مدیریت کنند. عراق از دیگران در زمینه‌های خدمات مستشاری، پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی، آموزش و تجهیز نیرو‌ها و پوشش هوایی کمک گرفت. این موضع عراق در زمانی بود که داعش ۴۰ درصد خاک عراق را در اختیار داشت پس اکنون که عراق عاری از اشغالگری داعش است قطعا پافشاری بیشتری بر این مسئله دارد. قطعا ما باقدرت و باشدت با هرگونه حضور نظامی و رزمی هر طرف خارجی در عراق مخالف هستیم و با جدیت تلاش خواهیم کرد اطمینان یابیم چنین جنگجویانی در خاک عراق حضور ندارند. ائتلاف ملی عراق از جمله جریان ملی حکمت به شدت با هرگونه حضور رزمی نیرو‌های خارجی در خاک عراق مخالف است. این از خطوط قرمز ما در زمینه ساخت کشور است و بعد از انتخابات عراق، موضعی قاطع در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما