شناسهٔ خبر: 24239316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

روزنامه آلمانی: اروپا به دنبال ساختار جدید مذاکرات با ایران

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


تسنیم: یک روزنامه آلمانی با استناد به اظهارات مقامات اروپایی از طرح اروپا برای مذاکرات جدید ساختاری با تهران به منظور جلوگیری از وقوع تنش های جدید با ایران خبر داد.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در گزارشی از تصمیمات جدید اروپا برای مذاکرات با ایران خبر داد.

به نوشته این روزنامه آلمانی برلین و متحدان اروپایی آن به دنبال مذاکرات منظم با ایران به منظور پیشگیری از بحران های آینده هستند.

زوددویچه سایتونگ در ادامه نوشت: این فرمت جدید یک روند مذاکرات ساختاری و اساسی درباره موضوعات منطقه ای است که آلمان و شرکای اروپایی آن می خواهند از این طریق از بحران جدید با ایران جلوگیری کنند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در این باره به زوددویچه سایتونگ گفت: ما اروپاییان انتقاد و نگرانی متحد آمریکایی خود را با نگاهی به نقش بسیار مسئله ساز ایران در منطفه و با توجه به برنامه های موشکی ایران می پذیریم. اما هم زمان ما نمی خواهیم دستاوردهای غیر قابل انکار توافق هسته ای با ایران را زیر سوال قرار دهیم.

در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اولین نشست در این فرمت جدید مذاکرات با حضور آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا و ایتالیا برگزار شد. بر اساس توافقات انجام شده قرار است در آینده معاونان وزرای امور خارجه یا مدیران سیاسی این وزارتخانه ها حداقل هر سه ماه یکبار برای این منظور با هم دیدار کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شرکای اروپایی خود را تهدید کرده است که اگر در نکات مهم توافق هسته ای با ایران اصلاحات و بهبود ایجاد نشود آن را لغو می کند.آمریکا از طریق سفارتخانه های خود به برلین، پاریس و لندن اعلام کرده است که نقاط ضعف این توافق را برطرف کنند که این کار از طریق تکمیل این توافق و یا توافقی جداگانه می تواند انجام شود. هم زمان آمریکایی ها از اروپاییان فشار بیشتر بر ایران بخصوص به دلیل برنامه های موشکی درخواست می کنند.

گابریل در مقابل هشدار می دهد که ما تنها زمانی می توانیم تنش ها را کاهش دهیم که در کنار فشارهای مداوم تاثیرگذار بر ایران در یک روند مذاکرات با این کشور وارد شویم تا بتوانیم به راه حل هایی دست یابیم. این مذاکرات باید واقعی و همراه با رویارویی های باز وشفاف درباره تصورات متفاوت از منافع و تهدیدها باشد.

در مذاکرات در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به مسئله بحران یمن پرداخته شد. گابریل از طرف ایرانی خواست که برای شرکت در این روند تمایل نشان دهد. در مذاکرات بعدی با این فرمت جدید قرار است به سیاست ایران در قبال سوریه و موضوعات دیگر هم پرداخته شود.

دیپلمات های اروپایی روند مذاکرات جدید را مستقل از بازه زمانی که ترامپ برای تایید و یا امضای مجدد توافق هسته ای در ماه می قرار داده است می دانند.

گابریل و همکاران اروپایی وی می خواهند شرکت در این مذاکرت جدید را برای دیگر کشورها هم باز بگذارند، همانطور که آمریکا هم مدتی بعد از شروع مذاکرات هسته ای به این مذاکرات پیوست.

به نوشته روزنامه "زوددویچه سایتونگ" اینکه آمریکا چگونه به این ابتکار جدید اروپاییان واکنش نشان خواهد داد هنوز مشخص نیست.

نظر شما