شناسهٔ خبر: 24239194 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فقر مانع ازدواج نیست

گروه اجتماعی- خداوند در قرآن، به ازدواج امر کرده و بشارت داده که اگر به دلیل فقر ازدواج نمی‌کنید، ترسی به خود راه ندهید، چون من از فضل خودم شما را بی‌نیاز می‌کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از اصفهان، در آیه 32 سوره نور آمده است« وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛ ( ای اولیاء جوانان ) عزب ها و بی همسرانتان را و از بندگان و کنیزانتان آنهایی را که صلاحیت ازدواج دارند همسر دهید اگر فقیر باشند خداوند از فضل خویش بی نیازشان می کند و خداوند دارای وسعت نامتناهی و داناست».
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه در کتابل ارزشمند المیزان نوشته‌اند: (وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم ان یکونوافقرآء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم: دختران و پسران و غلامان و کنیزان شایسته خود را به ازدواج در آورید که اگر تنگدست باشند، خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می کند و خدا گشایش دهنده داناست ). (ایم) به معنای پسر و دختر عزب و مجرد است و مراد از (صالحین ) صالح و شایسته برای تزویج می‌باشد، نه صالح در عمل .
خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می‌دهد که جوانان عزب را که صلاحیت ازدواج دارند، برده باشند یا آزاد، مزاوجت نمایند و مقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند و آنگاه وعده نیکویی می‌دهد به اینکه از فقر نترسند و مطمئن باشند که خداوند آنها رابی نیاز می‌کند و وسعت رزق می‌دهد و در مقام تأکید می‌فرماید: خداوند وسعت دهنده و داناست، چون رزق تابع صلاحیت مرزوق است و خداوند بر طبق علم و آگاهی خودروزی بندگان را تقدیر می‌نماید.

انتهای پیام

نظر شما