شناسهٔ خبر: 24237987 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی دوم اسفند بخوانید؛

کاهش دید خلبان، علت سقوط/بررسی حوادث گلستان هفتم/عربستان به دنبال ساخت نیروگاه هسته‌ای و...

گسترش روابط نظامی و دفاعی ایران و آذربایجان، گزارش ایسنا از دوازدهمین روز بررسی بودجه ۹۷، توضیحات وزیر راه در جلسه کمیسیون عمران درباره دلایل سقوط هواپیما، اعلام وصول سوال مطهری از وزیر دادگستری؛ علت تداوم حصر چیست؟، برجام نمونه‌ای از دیپلماسی صبورانه، دیدارهای ولایتی با وزرای امورخارجه اسپانیا و هلند، هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده "بقایی"، بررسی حوادث گلستان هفتم در مجلس شورای اسلامی، تکذیب کشته شدن سه تن از دراویش، گفت‌وگوی ظریف با شبکه پی‌بی‌اس، بررسی غیررسمی لایحه بودجه ۹۷ در شورای نگهبان و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه (دوم) بهمن ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

بررسی حوادث گلستان هفتم

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی صبح امروز به بررسی حوادث دو شب گذشته گلستان هفتم پرداختند. نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تشریح جلسه غیرعلنی صبح امروز درباره حوادث گلستان هفتم گفت که این وقایع از یک سرقت آغاز شده و راننده اتوبوسی که ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفته برادر همان سارق است.

همچنین جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با حضور مسئولین انتظامی و امنیتی به منظور بررسی مسائل اخیر دراویش در شمال تهران و گلستان هفتم برگزار شد. رحیمی به تشریح جزئیات این جلسه پرداخت و گفت:قبل از اقدام به هرگونه دستگیری افراد توسط نیروی انتظامی فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یکساعت به آنها مهلت داده ولی با سپری شدن زمان و اصرار به اقدامات غیر عادی خود، بیش از ۳۶۰ نفر بازداشت شدند. وی همچنین با باین اینکه گروهی افراطی با پوشش دراویش وارد معرکه شدند ، گفت: علیرغم گفت‌وگوهای صورت گرفته و حتی توافق ضمنی سردار رحیمی رییس نیروی انتظامی به توافق‌شان عمل نکردند و نشان دادند اهل گفت‌وگو و منطق نیستند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس  با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشکلی با دراویش ندارد گفت که تامین امنیت رهبر دراویش با تامین کننده امنیت جامعه است.

در همین ارتباط یک منبع مطلع اعلام کرد :خبر کشته شدن سه تن از دراویش صحت ندارد.  وی با اشاره به منابع منتشر کننده این شایعه گفت: پیش از این نیز همین منابع در خبری اقدام به انتشار تصاویری از راننده اتوبوس مرگ که منجر به شهادت سه تن از عوامل فداکار و حافظ امنیت و آرامش در نیروی انتظامی شده بود کردند و مدعی شده بودند این فرد نیز کشته شده است و در تصاویر خود برای  مظلومیت قاتل فضاسازی کردند که با مصاحبه تلویزیونی این فرد کذب بودن این ادعا نیز مشخص شد.

***

گزارش ایسنا از دوازدهمین روز بررسی بودجه ۹۷

اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث به دیه محکومان معسر، صدور مجوز آزادی زندانیان حوادث رانندگی، مخالفت سازمان بازرسی با مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تکلیف اراضی واگذارشده به افراد، اختصاص ۵ درصد از درآمد خرید سربازی برای آموزش مهارتی پرسنل وظیفه پادگان‌ها و ... مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ بود.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون متبوعش با وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این جلسه صرفا به تشریح علل و عوامل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج پرداخته شد و هیچ صحبتی درباره استیضاح آخوندی مطرح نشد.

در همین ارتباط رییس کمیسیون عمران مجلسبا بیان اینکه احتمالا کاهش دید خلبان دلیل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج می‌باشد، در عین حال گفت: باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه پیدا شود و بر اساس آن اعلام نظر کنیم ولی به هر حال سوال اصلی آن است که چرا علیرغم بدی شرایط جوی، اجازه پرواز صادر شده است.

همچنین یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال علی مطهری نماینده مردم تهران درباره علت تداوم حصر را اعلام وصول کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که عربستان به دنبال ساخت نیروگاه‌های چرخه سوخت هسته‌ای در راستای کاهش وابستگی به نفت است. وی تاکید کرد که این کشور به دنبال ساخت نیروگاه‌های چرخه تولید سوخت هسته‌ای برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش صادرات آن است. این دیپلمات ارشد سعودی از آمریکا خواست تا به ریاض اجازه تولید سوخت هسته‌ای در خاک این کشور را مثل حقوق دیگر کشورها برای تولید سوخت هسته‌ای در خاک خود بدهد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در یک نشست خبری با بیان اینکه به هیچ‌کس اجازه نخواهیم داد در کشورما حضور نظامی داشته باشد، گفت: به نیروهای ناتو اجازه نخواهیم داد از خاک عراق علیه ایران استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه امروز درگیری‌های منطقه‌ای وجود دارد و هر کشوری خواهان تحقق منافع خودش است، گفت: به نیروهای ناتو و یا دیگر نیروها اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق علیه ایران استفاده کنند.

در اجلاس کمیته منشور ملل متحد غلامعلی خوشرو  سفیر و نماینده دائم کشورمان به بیان مواضع کشورمان در زمینه موضوعات مرتبط به صلح و امنیت بین‌المللی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات پرداخت. وی با استقبال از تصمیم کمیته منشور در زمینه بحث و بررسی ابزارهای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات وفق ماده ۳۳ منشور ملل متحد، برجام را به عنوان نمونه موفق مذاکراتی،  معرفی کرد و اضافه کرد برجام نمونه‌ای از دیپلماسی صبورانه بود که می‌تواند الگویی برای مذاکره موفق به شمار رود.

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با آلفون داستیس، وزیرامورخارجه اسپانیا  دیدار کردند.

ولایتی در این دیدار تاکید کرد: آنهایی که حساسیت منطقه را می‌دانند به این نکته توجه کنند که پیش از اینکه ضرر بزنند خودشان از حضور نامناسب در منطقه ضرر می‌کنند.وی با بیان اینکه راه‌حل مسائل منطقه سیاسی است نه نظامی صریح کرد: سرنوشت مردم منطقه باید به خودشان واگذار شود. وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار گفت: امیدوارم در سایه گفت‌وگو به برقراری ثبات در منطقه و جهان عمق ببخشیم

همچنین  علی‌اکبر ولایتی در دیدار با خانم سیخرید کاخ وزیر امور خارجه هلند در مورد تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و بر تقویت روابط دو جانبه و حل مسایل منطقه تاکید کردند.

در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان انقلاب اسلامی ایران را درخواست مردم برای شان و منزلت‌شان توصیف کرد و گفت: مردم ایران پیش از انقلاب احترامی که استحقاقش را داشتند دریافت نمی‌کردند. وی در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ برای ایرانی‌ها چه معنی به همراه دارد، گفت: من فکر می‌کنم که مردم مختلف احساسات متفاوتی درباره انقلاب دارند اما بر این باورم که این یک درخواست برای شان و منزلت مردم ایران بود. آنها می‌خواستند که برای آنچه بودند، آنچه تاریخ‌شان بود و آنچه هویت‌شان بود به رسمیت شناخته شوند.

هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده "بقایی"در شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر برگزار شد. معاون اجرایی دولت دهم پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه رسیدگی بعدی، شنبه - 5 اسفند ماه – است و این جلسه، آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان بررسی غیررسمی و همزمان لایحه بودجه را آغاز کرده است تا در فرصت مناسب پس از تصویب نهایی این لایحه، اعلام نظر کند. کدخدایی  افزود: در هفته‌های آینده این شورا جلسات فوق‌العاده‌ای خواهد داشت تا با بررسی همزمان لایحه بودجه در فرصت مناسبی پس از تصویب نهایی اعلام نظر کند.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

نظر شما