شناسهٔ خبر: 24237955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

محرومیت شهرستان لنده از زیرساخت های توسعه

خبرگزاری صداوسیما

محرومیت برای برخی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد زیبنده تر از جمله کمتر توسعه یافته است .

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 730 هزار نفر دارای 8محرومیت شهرستان لنده از زیرساخت های توسعه شهرستان و 1700 روستای دارای سکنه است این در حالی است که یاسوج با جمعیت بیش از 300 هزار نفر و گچساران با جمعیت بیش از 124 هزار نفر و کهگیلویه با جمعیت حدود 131 هزار نفر سه کلان شهر این شهرستان محسوب می شوند .
بنا به این گزارش 5 شهرستان این استان شامل لنده، چرام ، بهمئی ، باشت و سی سخت جمعیتی حدود کمتر از 150 هزار نفر دارند و در یک دهه اخیر بدون داشتن هیچ گونه زیرساخت های شهری به شهرستان ارتقاء یافتند .
شهرستان لنده با 22هزارنفر جمعیت در فاصله 208کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده و در سال 1391 به شهرستان ارتقاء یافت .
شعار دولت در سالهای اخیر اشتغالزایی است اما این شهرستان هیچ گونه کارخانه تولیدی نداشته و کارگاههای تولید تیرچه و بلوک تنها کارگاههای این شهرستان است این در حالی است که در سالهای اخیر بنیاد مسکن استفاده از بلوک در ساختمان سازی را ممنوع کرده و همین هم موجب شد تا این کارگاهها رو به زوال رفته و تا حدودی اندک اشتغالزایی این شهرستان نیز از بین برود.
سهم صفر درصدی این شهرستان در خصوص ایجاد کارخانه تولیدی در سطح استان و وجود چندین شهرک صنعتی در یک شهرستان نشان از عدم توزیع عادلانه صنایع و کارخانجات در جای جای این استان است.
افزایش میزان بیکاری و رسیدن آن به بالای 18درصد نشان از رشد فزاینده این موضوع و گرفتار شدن بیشتر جوانان این شهرستان به دام شوم اعتیاد است ، همچنین افزایش میزان طلاق ، کاهش میل به ادامه تحصیل و بعضاً ترک تحصیل، افزایش میزان مهاجرت از شهرستان لنده به سایر شهرستان های کشور نتیجه روشنی از نبود کارخانه ای تولیدی در این منطقه و به تبع آن نبود اشتغال است.
مسئولان استان و برخی مسئولان کشوری که بومی این منطقه هستند فروردین ماه امسال را با همایش توسعه شهرستان لنده آغاز کردند که دارا کریمی نژاد فرماندار این شهرستان در این همایش گفت: در استان ها یا شهرستان هایی که حقوق اولیه مردم به آرزوهاشان تبدیل شده است بوی توسعه نیافتگی به خوبی احساس می شود.
فرماندار شهرستان لنده با اشاره به معادن گچ و فسفات موجود درشهرستان عنوان کرد: با تاسیس یک کارخانه عظیم برای معدن گچ می توان روسفیدی و سربلندی را برای پدرانمان و مسئولان به ارمغان آورد همچنین جاذبه های گردشگری ، کوه نوردی، آبزی پروری، کشت گیاهان دارویی، زراعی و باغی این منطقه می تواند راهی به سوی توسعه باشد.
وی عامل توسعه نیافتگی این شهرستان را نبود راه ارتباطی و بن بست بودن این منطقه دانست .
معاون امور اقتصادی استاندار شهریور ماه امسال با اشاره به انتخاب شهرستان قلعه گنج کرمان به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی توسط بنیاد مستضعفان، گفت: بنیاد مستضعفان شهرستان لنده را نیز در کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای این طرح انتخاب کرده و به زودی عملیات آبادانی آن محقق می‌شود.
محنایی از انعقاد تفاهم نامه‌ای با بنیاد مستضعفان در راستای کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و افزود: این بنیاد متعهد شده در 3 سال نرخ بیکاری استان را تا 5 درصد کاهش دهد.
این در حالی است مسئولان استان اعلام کردند که طی 4 سال اخیر نرخ بیکاری استان از 17 ممیز 7 دهم به 12 ممیز 95 کاهش یافته است .
گفتنی است درسالهای اخیر سه شهرستان کهگیلویه، لنده، بهمئی با مشکل مهاجرت و کاهش جمعیت مواجه شده اند.
 

نظر شما