شناسهٔ خبر: 24237703 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

جلسه پرسش و پاسخ در انجمن تایدر استانبول؛

لک زایی: هدف اصلی انقلاب ایران در سطح جهان مبارزه با نظام سلطه بود/ راشد: علت اصلی انقلاب اسلامی، اسلام زدایی در ایران بود

ابنا

معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیرکل سابق اروپا آمریکای مجمع جهانی اهل بیت(ع) در جلسه پرسش و پاسخ در انجمن تایدر استانبول حضور یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دکتر عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی ایران در استانبول و مدیرکل سابق اروپا آمریکای مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشست پرسش و پاسخ در انجمن تایدر استانبول ترکیه که به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده بود به سوالات حضار پاسخ دادند.

 اهداف انقلاب اسلامی چه چیزی بود و آیا انقلاب ایران به این اهداف نایل شد؟

دکتر لک زایی: خدا را شکر می گویم که توفیق داد در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمت شما برسم. به طور خلاصه از اهداف انقلاب اسلامی می توان در سه سطح صحبت کرد:

یکی سطح ایران؛ دومی سطح منطقه و سوم سطح جهانی. در سطح ایران هدف از انقلاب، تحقق جمهوری اسلامی و شعار اصلی مردم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. در واقع مبنایی که حضرت امام(ره) در مورد نظام های سیاسی داشت باعث شد که امام نظام های سیاسی را بر اساس دو مولفه تقسیم بکند: یکی مردم و دیگری خدا. پیش از این حکومت ها به دو دسته تقسیم می شدند و بحث این بود که حکومت ها مردمی هستند یا نیستند که اگر مردمی نبودند به آنها استبدادی و دیکتاتوری گفته می شد و اگر مردمی بودند دموکراتیک نامیده می شدند. حضرت امام(ره) عنصر خدا را هم وارد بحث کرد و به این شکل عنصر معنویت و غیب نیز وارد سیاست شد. بنابراین حکومت ها به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول حکومت هایی که نه به رضایت خدا کار دارند و نه به رضایت مردم مثل حکومت های طاغوتی که در قرآن نمونه آن حکومت فرعون است و رژیم پهلوی نیز از این نوع به حساب می آید. خداوند متعال در قرآن می فرماید:

"استخف قومه فأطاعوه" فرعون قوم خودش را خوار و خفیف می کرد تا اطاعتش کنند. حکومت پهلوی از حکومت فرعون هم بدتر بود چون به آمریکا و اسرائیل نیز وابسته بود و حکومت فرعون ظاهرا به جایی جز نفس شیطان وابستگی نداشت. از این رو هدف مردم از شعار استقلال، نفی وابستگی به آمریکا و منظورشان از شعار آزادی، نفی استبداد بود. امام(ره) این نوع حکومت را نفی می کرد. امام(ره) دسته دوم حکومت ها را نیز نمی پذیرد که فقط مقید به رضایت رای دهندگان است. به این دلیل که به اعتقاد امام(ره) دموکراسی با ایمان به شکل کامل قابل جمع نیست؛ لذا به سمت و سوی حکومت سوم رفت و شکل جدیدی از دموکراسی را مطرح کرد؛ دموکراسی که با ایمان و معنویت قابل جمع باشد و چیزی که با عنوان جمهوری اسلامی از آن یاد شد. این حکومت دو شرط دارد: یکی این که مقید است به رضایت مردم یعنی با رای مردم سر کار می آید و دوم این که به رضایت خداوند متعال بستگی دارد. البته رضایت مردم هم در چارچوب رضایت خداست. در واقع مردم مسلمان حکومت خودشان را خود انتخاب می کنند. اگر بگوییم هدف جمهوری اسلامی، انقلاب در سطح ایران بود این مسئله تحقق پیدا کرده است. البته اهداف دیگری نیز در سطح ملی دارد که اگر لازم شد در ادامه بازگو خواهم کرد. در سطح منطقه ای نیز هدف انقلاب، آزادی فلسطین بود.

چرا که امام(ره) معتقد بود فلسطین اولویت اول و مسئله اصلی جهان اسلام است و راهکار آن را تحقق وحدت امت اسلامی می دانست. امام(ره) به تعبیری می فرمود: اگر هر مسلمانی یک سطل آب در فلسطین اشغالی بریزد اسرائیل را آب می برد. از این رو وحدت امت اسلامی و تشکیل و تقویت آن جزو اهداف انقلاب اسلامی در سطح جهان اسلام و منطقه بود و همین طور تحقق مردم سالاری دینی در سطح جهان اسلام و درواقع استقلال و آزادی برای همه کشورهای منطقه.

هدف اصلی انقلاب در سطح جهان مبارزه با نظام سلطه بود. حضرت امام(ره) اولین کسی بود که فروپاشی مارکسیسم را پیش بینی کرد و در آن نامه مشهور به گورباچف سیاستمداران جهان را به گونه ای غافل گیر کرد. البته مبنای امام(ره) عرفانی بود و این که با خدا نمی توان مبارزه کرد. امیدواریم شاهد تحقق فرمایشات امام(ره) در مورد فروپاشی نظام سلطه آمریکا هم باشیم. بنابراین بخشی از اهداف انقلاب تحقق یافته و بخش دیگر آن نیز امیدواریم ان شاءالله در آینده اتفاق بیفتد. البته این اهداف باید به دست خود مومنان تحقق یابد.

 چه موانعی وجود داشت تا پیام انقلاب اسلامی به گوش مردم جهان برسد؟

امام(ره) معتقد بود که یکی از موانع در وجود خود ما انسان هاست؛ یعنی اولین چیزی که می تواند مانع تحقق و استمرار اهداف انقلاب اسلامی و خود انقلاب اسلامی شود در وجود خود ماست. وسوسه های شیطانی، هواهای نفسانی و دنیاطلبی از بزرگترین مانع های نظام و حکومتی است که بخواهد دنبال اهداف الهی حرکت کند. همین موارد در سطح جامعه در برابر هم قرار می گیرد و دو جبهه به وجود می آید. به هرحال وجود داشته، دارد و خواهد داشت. بحث مربوط به ارزش های دینی و دنیوی است. اگر بین ارزش های دینی و دنیوی تعارض و نزاع شد ما کدام یک را مقدم می کنیم؛ اگر کسی اهداف دینی را بر اهداف دنیوی مقدم کرد این می شود بزرگترین مانع. امام(ره)این حدیث را زیاد می خواند: " حب الدنیا راس کل خطیئه".

این نزاع وقتی در سطح نظام سیاسی متجلی می شود خطرناک تر می گردد. زمانی که در سطح منطقه ای متجلی می شود باز هم خطرناک تر است و در سطح جهانی نیز امنیت و صلح جهانی را به خطر می اندازد. اگر انقلاب اسلامی- همان گونه که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) آنها را در ۵ مرحله رتبه بندی کرده است- مثلا بخواهد به یکی از اهداف خودش در مرحله پنجم آن(تمدن نوین اسلامی) برسد، این امر با همکاری امت اسلامی محقق می شود. ما به تمدن مستقل و اسلامی نمی توانیم برسیم مگر این که حداقل در ۳ عرصه تولید کننده باشیم: اقتصاد برای تولید ثروت. علم و فرهنگ جهت تولید علم و سیاست برای تولید قدرت. الان در هر قسمتی بخواهیم حرکت کنیم نظام سلطه مانع آن می شود و سنگ اندازی می کند. برای مثال در عرصه علمی تصور کنید موانع چقدر زیاد است. خود نظام سلطه بمب اتم دارد ولی از جمهوری اسلامی ایران می خواهند حتی در عرصه فناوری صلح آمیز هم حرکت نکند. کشور غاصبی مثل رژیم صهیونیستی بمب اتم دارد ولی وقتی به ایران می رسند می گویند شما نوع صلح آمیز هسته ای را هم نداشته باشید و می بینید که تحریم ها را شکل می دهند و کاملا برخورد خصمانه ای در مقابل جمهوری اسلامی ایران دارند. شما می خواهید در عرصه اقتصادی فعالیت بکنید می بینید که انبوه تحریم ها شکل گرفته است. وقتی می خواهید در عرصه فرهنگی حرکت می کنید با تهاجم فرهنگی روبه رو می شوید. ایران در تمام سال های پس از انقلاب هم دچار تحریم اقتصادی هم مشکلات امنیتی، تروریستی و جنگ و تهاجمات دشمن بوده و فقط در عملیات های تروریستی ۱۷۰۰۰ (هفده هزار) شهید داده است. بعد ببینید از سازمان های تروریستی چه کسانی حمایت می کنند. این سازمان های تروریستی همین الان در بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت می کنند و پایگاه دارند. بنابراین اگر بخواهیم موانعی را که بر سر راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی است دسته بندی کنیم، می توانیم سه سطح برای آن در نظر بگیریم: ۱. ملی و داخلی که باید بر اهداف انقلاب استقامت کنیم. خداوند متعال فرمود: الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا؛ هرکسی استقامت نکند منحرف می شود. ۲. مانع دوم در سطح منطقه ای است. یکی از بزرگترین موانع تفرقه امت اسلامی است. چنان که اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی هم وجه دیگری از این موانع را تشکیل می دهد. بالاخره بخشی از این تفرقه که در امت اسلام هست به دلیل توطئه های دشمنان امت اسلامی شکل می گیرد.۳. در سطح جهانی بزرگترین مانع اقداماتی است که به وسیله نظام سلطه و در راس آن ها آمریکا صورت می گیرد اما وقتی در سطح کلان نگاه می کنیم، مثلا ۴۰ سال قبل را می بینیم متوجه می شویم خیلی پیشرفت کرده ایم و جلو آمده ایم. بگذارید به یک شکل دیگر برایتان توضیح دهم: آیا جمهوری اسلامی نظام خود را از آمریکا قدرتمند تر می داند یا نه؟

آیا انقلاب اسلامی در خودش قدرت پیروزی بر آمریکا را می بیند یا نه؟ جواب طبق نظر امام و رهبری مثبت است و چرایی این امر به این شکل است که یک فرمولی دارد. فرمولی که امام مطرح کرده این است: وقتی ما به غیب توجه می کنیم قدرت ما بی نهایت می شود؛ چون زمانی که شما به غیب متصل می شوید پدیده های مادی کم ارزش یا بی ارزش، قدرت بی نهایت پیدا می کنند و با قدرت الهی قدرت پدیده های مادی کم ارزش بی نهایت می شود. برای مثال به داستان غار ثور اشاره می کنیم. همان طور که شنیدید مشرکان به کمک رد پاشناسان تا پشت غار ثور آمدند. رد پاشناس گفت: پیامبر اسلام (ص) و همراهانش تا این نقطه آمده اند و از این جا به بعد یا در زمین فرو رفته اند و یا به آسمان عروج کرده اند. یکی از آنان گفت که شاید داخل غار رفته اند و دیگری گفت که امکان ندارد چرا که بر در غار تار عنکبوت است. تار عنکبوت چقدر مهم است؟ این به خودی خود چیز مهمی نیست ولی وقتی خداوند متعال می خواهد و اراده خداوندی بر مهم بودن آن است، همین تار قدرتی پیدا می کند که بر مشرکان فزونی می گیرد. ببینید امام خمینی(ره) چگونه انقلاب را پیروز کرد؛ آیا قدرتی پشت ایشان بود؟ غیر از خداوند متعال هیچ قدرتی پشتیبان انقلاب نبود. فوکو دانشمند فرانسوی که در زمان انقلاب به ایران آمده بود در کتابش چنین نوشته است: من رژیمی را دیدم که همه ابزارهای مادی قدرت را داشت ولی احساس قدرت نمی کرد. مردمی را دیدم که احساس قدرت می کردند اما هیچ ابزار قدرت مادی نداشتند. رژیم منحوس پهلوی ارتش پنجم دنیا را در برخی تجهیزات داشت و آمریکا و اسراییل هم پشتیبان آن بودند، چون سفارت اسراییل در تهران بازگشایی شده بود؛ اما قدرت نداشت و این اراده خداست: ان تنصرالله ینصرکم. هم چنین آیه ای که خواندم: الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا.

طبق تئوری قدرت انقلاب اسلامی در برابر اراده انسان های مومن هیچ قدرتی نمی تواند بایستد؛ همان طور که پیامبر مکرم اسلام (ص) به مدت ۱۰ سال حکومت توانست بر عرصه گسترده ای از زمان پیروز شود. بعد دیدید که اسلام تا امروز چقدر گسترش پیدا کرده است و این ادامه خواهد داشت تا زمانی که: لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون شاهد ظهور امام زمان (عج) باشیم.

چرا در نظام جمهوری اسلامی سیستم احزاب وجود دارد و نقش احزاب چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال به یک ماجرای تاریخی از پیامبر اسلام(ص) اشاره می کنم. همان طور که می دانید در جنگ یا غزوه احد ابتدا مسلمان ها پیروز شدند وسپس به دلیل کوتاهی متحمل شکست شدند. این که چرا آنان با وجود رهبری و فرماندهی و رییس حکومت بودن پیامبر(ص) دچار شکست شدند؟ در پاسخ باید گفت که دلیل این شکست به بحث دنیاطلبی برمی گردد. چون افرادی به خاطر جمع کردن غنایم و دنیا طلبی، محلی را که باید محافظت می کردند ترک کردند. در آن جنگ نزدیک بود پیامبر(ص) به شهادت برسد و جراحت های زیادی برداشت؛ اما به هرحال خواست و اراده خداوندی این نبود. جالب است که بعد از این جنگ باز هم شاورهم فی الامر آمده است. از مردم نمی توان انتظار داشت که همانند پیامبر باشند. در جمهوری اسلامی هم که به پیغمبر مکرم اسلام تاسی کرده تقریبا وضعیت به همین شکل است. برای مثال یکی از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی عدم اعتماد به نظام سلطه و بلکه مبارزه با نظام سلطه است؛ اما برخی اوقات بعضی احزاب و گروه ها که به قدرت می رسند، تصور یا پیشنهادشان این است که اگر در مسئله ای با آمریکا مذاکره کنند اوضاع فرق می کند که یکی از آن مسائل مذاکرات هسته ای بود. رهبر معظم انقلاب فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست ولی شما که می خواهید مذاکره کنید بروید تا بعدا نگویید که اگر مثلا مذاکره می کردیم اوضاع فرق کرده بود. الان دنیا شاهد این است که حق با رهبر ایران بود و آمریکا قابل اعتماد نیست. چرا که طبق فرموده خداوند متعال در قران کریم اینها علاوه بر اینکه ایمان ندارند؛ عهدشکن و پیمان شکن هم هستند.

از این جا بنده وارد این مبحث می شوم که در جمهوری اسلامی روحانیون مناصب بسیار کمی را بر عهده دارند: یکی قوه مقننه که پارلمان است و نمایندگان آن به شکل مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند؛ آنجا روحانی بودن شرط نیست. ما از اول انقلاب هرچه به این سمت آمدیم آمار حضور روحانیون در پارلمان ایران کاهش پیدا کرده است و این به خودی خود معنای خوب یا بد ندارد و صرفا یک گزارش آماری است. قوه مجریه هم که رئیس جمهور است و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. در دهه اول انقلاب پست نخست وزیری هم بود که ایشان توسط پارلمان انتخاب می شد و این سمت در اصلاح قانون اساسی حذف گردید. البته شرط ریاست جمهوری این نیست که حتما روحانی باشد و اگر مردم دوست داشته باشند ممکن است به روحانی رای دهند؛ چنان که الان رئیس جمهور هم به لحاظ اسمی و هم لحاظ لباس، روحانی است. رقبای رئیس جمهور به غیر از یک نفر، روحانی نبودند که آنان هم رای نیاوردند. رییس قوه قضاییه نیز با حکم رهبری انتخاب می شود و اما خود رهبر توسط مجلس دیگری به نام مجلس خبرگان انتخاب می شود. البته رهبر باید مجتهد عادل باشد. شورای شهر هم با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. شورای نگهبان دوازده عضو دارد که شش نفر آن فقیه است و شش نفر دیگر حقوقدان. وظیفه شورای نگهبان این است که مصوبات مجلس را بررسی کند تا خلاف اسلام نباشد. اعضای حقوقدان از میان افرادی که رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی کرده است، انتخاب می شود. و شش نفر فقیه را رهبری منصوب می کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای داوری بین مجلس و شورای نگبان است و وظیفه آن رسیدگی به اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است. در ایران شرط هیچ منصبی روحانی بودن نیست، اما برخی شرط مناصب مجتهد بودن شخص است که به طور طبیعی مجتهد، روحانی هم هست، مثل رهبری یا فقهای شورای نگبان. در ایران حزب زیاد است و بیش از هفتاد حزب ثبت شده داریم. اما احزاب با توجه به تکثرشان به تنهایی موثر نیستند. اینها سعی کردند در ایران در دو ائتلاف قوی شکل بگیرند: یکی احزاب اصلاح طلب و دیگری اصولگرا. برای مثال آقای احمدی نژاد از اصول گرایان بود و آقای روحانی از اصلاح طلبان است. این حالت ائتلافی است و حالت یک حزب نیست. طبیعی است که اینها در جاهایی از اصول رهبری تخطی کنند و طبق نظر خود عمل کنند. جامعه متکثر و سلایق و نظرات مختلف است. مهم این است، همان طور که اشاره کردید، رهبری در سیاست های کلان هم نظرات دارد و هم مراقبت می کند که آن سیاست های اصولی از جمله بحث مقابله با نظام سلطه مشکلی پیدا نکند و دچار خدشه نشود.

دکتر لک زایی در ادامه این نشست به داستان اویس قرنی اشاره و خاطرنشان کردند: اویس قرنی پیامبر اسلام(ص) را ندید اما عاشق ایشان بود. پیامبر هم به ظاهر او را ندید اما شیفته ایشان بود. روزی اویس به دیدار پیامبر رفت ولی با توجه به این که پیامبر در منزل نبود و به مادرش قول داده بود که هنگام غروب برگردد دیدار میسر نشد. هنگامی که پیامبر به منزل آمد گفت که بوی برادرم اویس را استشمام می کنم. انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و امام خامنه ای (مدظله) این بزرگواران مسیری را به ما نشان دادند که مسیر پیغمبر مکرم اسلام است. این طور نیست که پیامبر متعلق به مردم یا گروه خاصی باشد؛ خیلی افراد پیامبر را دیدند ولی با ایشان جنگیدند. ایرانی بودن یا نبودن مهم نیست؛ افراد زیادی عاشق امام خمینی، امام خامنه ای و انقلاب اسلامی هستند اما نه امام خمینی را دیدند و نه توفیق پیدا کرده اند که به دیدار امام خامنه ای بروند این مطلبی که از امام خامنه ای پخش شد خیلی مطلب مهم و معناداری بود؛ آنجا که فرمودند من آرام هستم و هیچ دغدغه و نگرانی ندارم. این حدیث است که از یکی از معصومان نقل شده: حق که طرفدارانش کم هستند، و از کمی طرفداران حق هیچ موقع وحشت نکنید و نگران نشوید. خداوند متعال در قرآن می فرماید: "کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله". چنان که گفتیم امام خمینی می فرمودند: "حب الدنیا راس کل خطیئه". ممکن است کسی انقلابی باشد وانقلاب را رها کند؟ خب جواب مثبت است و امکان دارد. ممکن است کسی ضد انقلاب باشد و بعد انقلابی شود؟ بله امکان دارد. باید هر روز بگوییم: "اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و الضالین". هرروز نه یک بار بلکه چندبار جریان و جایگاه خود را در میان جریانات موجود در دنیا و جامعه خودمان باید روشن کنیم. این آیه شریفه بر همین نکته تاکید دارد که از خدا همیشه بخواهید: " وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا ". سوره ناس خیلی از این جهت مهم است. اینجا یکی از بزرگان می فرماید که خدارا به هر اسمی که بگویید، می گوید شما به خدا پناه ببر. وقتی دچار نگرانی می شوید بگو: "قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس. یعنی اگر دنبال مربی می گردی او مربی است. چنان چه در پی پادشاه و حاکم قدرتمندی او ملک هم است. اگر دنبال عاشق و واله و شیدا می گردی او اله هم است چون اله از همان واله و شیدا می آید و یک محبت و عشق بسیار شدید است. از چه چیزی باید به خدا پناه ببریم؟ می گوید: "من شرالوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس". اگر در درون ما ویروس غیر الهی وارد بشود ما را از قطار انقلاب کم کم به مرور بیرون می گذارد. ان شاءالله خداوند به همه ما توفیق بدهد مسیر مستقیم را طی کنیم.

در ادامه این نشست بیاناتی از رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل مهم جهان اسلام پخش شد.

 راشد: علت اصلی انقلاب اسلامی، اسلام زدایی در ایران بود

همچنین در این جلسه، آقای دکتر راشد وابسته فرهنگی ایران در استانبول هم درباره اهداف انقلاب سخنانی را ایراد کرد. به گفته وی، اهداف انقلاب در همان شعار روزهای اول انقلاب اسلامی ایران که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود نهفته است. در واقع اهداف بنیادین انقلاب اسلامی، گسترش نقش مردم در جامعه است که استاد دکتر لک زایی به مردم سالاری دینی تعبیر فرمودند. هدف تغییر رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی بود. البته شاید بهتر بود سوال کننده محترم از چرایی انقلاب می پرسیدند؛ یعنی اگر ما به چرایی انقلاب اسلامی پاسخ بدهیم آن موقع بهتر می توانیم در مورد اهداف انقلاب سخن بگوییم.

یکی از علل اصلی انقلاب اسلامی، اسلام زدایی در ایران بود. رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی همه کار انجام داده بود تا اسلام در پستوهای خانه ها محافظت شود؛ یعنی دین در اجتماع هیچ دخالتی نداشته باشد. مظاهر دینی در حال نابود شدن بود و چیزی از اسلام و دین و دیانت در اجتماع دیده نمی شد. یک بحث اسلام زدایی بود که این کار را نظام ۲۵۰۰ ساله انجام داده بود و در زمان محمدرضا شاه به اوج خود رسیده بود. موضوع بعد این بود که ایران علیرغم این که سرمایه هنگفتی داشت نوکر آمریکا بود؛ یعنی ایران با وجود داشتن منابع معدنی و زیرزمینی و نفت و منابع انسانی قوی هیچ موقع نمی توانست برای خودش تصمیم بگیرد و مدیریت حاکمیت جامعه در اختیار محمد رضا نبود. موقعی که رضا شاه از دنیا می رود و می خواهند فردی را به جای ایشان انتخاب کنند، سفیر انگلستان به محمد رضا می گوید: شما به رادیو برلین گوش می کنید، اگر می خواهی پادشاه شوی باید به آن گوش نکنی؛ یعنی برای کسی که می خواست پست و مقام بگیرد باید سفارت خانه انگلیس و آمریکا نظر می دادند. حضرت امام (ره) می فرمود: اگر شاه ایران در آمریکا یک سربازی را زیر بگیرد هیچ کاری نمی تواند بکند ولی در ایران اگر یک سرباز آمریکایی شاهی را زیر بگیرد آن دولت حق محاکمه آن سرباز را ندارد. این مسائل دست به دست هم داد تا انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

وابسته فرهنگی ایران در استانبول در پاسخ به این سوال که آیا انقلاب تحقق پیدا کرده و تمام شده یا هنوز ادامه دارد؟ اظهار داشتند: نکته اول این است که مجادله حق و باطل همیشگی است واز زمان حضرت آدم شروع شده و تا قیام مهدی (عج) و ظهور حضرت ادامه خواهد داشت. به نظر من انقلاب اسلامی یک حقی بود که در مقابل ظالم و باطل ایستاد و الان هم ادامه دارد. در انقلاب الجزایر ۲ میلیون نفر شهید شدند و یکی دو سال بعد چیزی از انقلاب شان نمانده بود. انقلاب فرانسه که میشل فوکو به آن عنوان انقلاب می دهد، بعد از سه یا چهار سال از بین رفت و انقلابیون کشته شدند. این تعبیری که انقلاب فرزندانش را می خورد از انقلاب فرانسه گرفته شده است. انقلاب دیگر انقلاب روسیه است که بعد از چند سال استالین آمد؛ یعنی انقلابیون بر علیه ظلم قیام کردند و استالین آمد و جنایات ایشان را شنیدید و خواندید.

دکتر راشد اظهار کرد: انقلاب اسلامی ۴۰ سال است استمرار دارد و این نشان دهنده موفقیت انقلاب اسلامی است؛ البته موانعی دارد و به نظر من طبق نظر استاد لک زایی موانع بیرونی و درونی دارد و مهم ترین عامل درونی این بود که حضرت امام برای حکومت الگو داشتند. امثال آقای دکتر شریعتی، مطهری و بهشتی می گفتند که رژیم شاه باید سرنگون شود. فقط امام الگوی حکومت داشت، اما آن تجربه نشده بود و لذا تا به امروز نفوذی ها را در انقلاب می بینیم. هنوز هم عده ای سازشکار در کشوری مثل ایران که انقلاب رخ داده وجود دارد؛ فکر می کنند که اگر با غرب سازش کنیم، مشکلاتمان حل می شود. آنان نمی دانند که قران خطاب به یهود و نصارا فرموده که {مسلمانان} موقعی راضی می شوند که شما تابع آنها شوید.

وی افزود: مانع اصلی در بحث داخلی به نظر می رسد نفوذی ها، و نزاع های داخلی و تحریم ها بود. یکی از مهم ترین موانع در نظام بین الملل هم سلطه است و همان نزاع حق و باطل. پان عربیسم منطقه را نیز داریم که هلال شیعی، ایران هراسی و شیعه هراسی را مطرح می کنند؛ یعنی پان عربیسم در کنار نظام سلطه علیه انقلاب ایران فعالیت می کند. نکته بعدی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی است که به ۲ نکته اشاره می کنیم: ما در گذشته خود می بینیم که هر موقع اتفاقی افتاده بخشی از کشور ما اشغال شده است، مثل زمان قاجار و پهلوی؛ در زمان قاجار کشورهای آسیای میانه و در زمان پهلوی همین بحرین و بخشی از جزایر خلیج فارس.اما در این ۴۰ سال یک وجب از خاک کشور را به کسی نداده ایم؛ یعنی خودمان بر خود تصمیم می گیریم و این دستاورد بسیار مهمی است.

دکتر راشد در ادامه گفت: آیت الله خامنه ای (مد ظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد دستاورد ۳ نکته فرموده اند که تیتروار اشاره می شود: اولین دستاورد انقلاب، استقلال در تصمیم گیری و حفظ تمامیت ارضی است. دومی، ارتقای جایگاه ایران در جهان است. سومی، گسترش آزادی های عمومی است و نکته مهم، توان ایستادگی در مقابل زورگویان است.

مدیرکل سابق اروپا آمریکای مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه نشست در خصوص موانع داخلی و بیرونی صحبت کردند و اظهارداشتند: اخیرا مقام معظم رهبری در خصوص اغتشاشات و اتفاقاتی که افتاد بیان فرمودند که اگر در جایی زخم باشد مگس روی آن می نشیند؛ بنابراین باید زخم ها را ترمیم دهیم. منتها اینها قابل مقایسه با نظام سلطه نیست؛ یعنی نظام سلطه از الگو شدن انقلاب اسلامی می ترسد؛ چرا که انقلاب اسلامی تنها مکتبی است که توان ایستادگی در مقابل مکتب غرب را دارد.

 راشد در پایان نشست درباره آینده انقلاب به سخنان رهبر انقلاب اشاره داشتند و افزودند: مقام معظم رهبری یعنی ولایت فقیه در مورد فرجام انقلاب این گونه می فرماید: "تحقق حیات طیبه برای همه ملت ها". یعنی انقلاب اسلامی یک حیات پاک و متناسب با شریعت دین را معرفی می کند؛ اول در ایران و بعد خارج از این کشور. حیات طیبه ای که در قران آمده است؛ یعنی انقلاب اسلامی ایران به دنبال تحقق این حیات است. دومین فرجامی که رهبر معظم انقلاب مطرح می کنند، تشکیل تمدن نوین اسلامی است. آیا تمدن نوین اسلامی امکان پذیر است؟ ولی فقیه می فرمایند بله. همان طور که تمدن غرب شکل گرفته، تمدن اسلامی هم با امت اسلامی می تواند شکل بگیرد و اتفاق بیفتد. امت اسلامی اگر از یک رهبری و ولایت پیروی بکند تمدن اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد.

............
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما