شناسهٔ خبر: 24237434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

روزی که در آمریکا ۷۶ نفر را سوزاندند

آمریکا با فرقه داوودیه چه کرد؟

کشتار ویکو و سوزاندن پیروان فرقه دیویدیان آنقدر مهم است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از آن به‌عنوان لکه ننگی در تاریخ آمریکای مدعی حقوق بشر یاد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، 19 آوریل 1993 منطقه ویکو در منطقه الک در ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا صحنه لشکرکشی تانک‌های ارتش و هجوم ماموران فدرال این کشور به مزرعه «جبل کارمل» بود. ساکنان این مزرعه را افراد معتقد به فرقه‌ای موسوم به داوودیه تشکیل می‌دادند که از سال 1955 به این سو با جدا شدن از کلیسای ادونتیست‌های روز هفتم تحت رهبری فردی به نام دیوید کورش اعلام موجودیت کرد. در پی ارسال گزارش‌هایی به مراکز امنیتی وقت آمریکا مبنی‌بر فعالیت‌های مشکوک از جمله نقض قوانین خرید و حمل سلاح، خرید و مصرف مشروبات الکلی و تنباکو توسط اعضای این گروه، پلیس آمریکا در عملیاتی این مزرعه را محاصره و اقدام به حمله به آن کرد.  یورش ماموران به این مزرعه با پاسخ مسلحانه اعضای این فرقه همراه شد و درنهایت چهار مامور دولتی و 6 عضو فرقه داوودیه در این تیراندازی جان خود را از دست دادند.

در ادامه و با افزایش تنش‌ها، پلیس فدرال وارد ماجرا شد و محاصره مزرعه با حضور تانک‌های ارتش شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ این محاصره بعد از 51 روز بدون داشتن نتیجه ادامه داشت تا اینکه پلیس سعی کرد با استفاده از گاز اشک‌آور ساکنان مزرعه را وادار به تسلیم کند. حمله پلیس فدرال به مزرعه منجر به آتش‌سوزی شد؛ آتشی که در آن حدود 76 تن از اعضای این فرقه از جمله دیوید کورش رهبر آن سوختند. دادگاه نمایشی که در سال 2000 میلادی برای بررسی دلیل رخ دادن این حادثه و مرگ این افراد برگزار شد، در اقدامی عجیب اعضای این گروه را عامل بروز آتش‌سوزی و مرگ‌شان قلمداد کرد. در واقع دولت آمریکا به بهانه نگرانی از وضعیت بهداشتی مزرعه و پیشگیری از آزار و اذیت کودکان و در پی خسته شدن نیروهای پلیس فدرال دستور حمله تانک‌ها را به مزرعه صادر کرده بود. اما شواهد و مدارک موجود حاکی بود که شیوه برخورد ماموران فدرال منجر به بروز آتش‌سوزی وسیع در ساختمان مزرعه شده بود؛ آتشی که در زمان کوتاهی کل ساختمان را با ساکنانش سوزاند و یک کشتار فرقه‌ای را در تاریخ جنایت علیه بشریت توسط آمریکاییان ثبت کرد. هنوز بعد از گذشت سال‌های زیاد از این حادثه دلیل اصلی وقوع این کشتار مشخص نشده است. اما کشتار ویکو و سوزاندن پیروان فرقه دیویدیان آنقدر مهم است که آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از آن به‌عنوان لکه ننگی در تاریخ آمریکای مدعی حقوق بشر یاد کرده‌اند.

ایشان در سخنرانی خود در 28 خرداد 1388 این مساله را به آمریکاییان یادآور می‌شوند کسانی که دست‌شان به خون زنان و کودکان فرقه داوودیه آلوده است حق ندارند دم از حقوق بشر بزنند و دیگر کشورها را به عدم رعایت حقوق بشر متهم کنند.

 

* نویسنده : زهرا معتمدی روزنامه‌نگار

نظر شما