شناسهٔ خبر: 24237165 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

چگونه یک شبکه خانگی برای به اشتراک‌گذاری فایل ایجاد کنیم؟

فایل‌هایی برای همه

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دنیای امروز، دنیای این آدم‌هاست! هر روز هم دنیا برایشان مطلوب‌تر و کارها برایشان ساده‌تر می‌شود.  در این یادداشت می‌خواهیم روشی برای ایجاد یک شبکه خانگی را آموزش بدهیم که بتوانید در بستر آن، فایل‌های موجود (با فرمت‌های گوناگون عکس، فیلم، داکیومنت و... ) روی دستگاه‌تان را با دستگاه‌های دیگری که در منزل دارید، به اشتراک بگذارید.

کارکردهای شبکه خانگی اشتراک‌گذاری فایل
همان‌طور که گفته شد، شبکه به اشتراک‌گذاری فایل، نیاز شما به ابزارهای فیزیکی انتقال فایل و حافظه‌های جانبی را تقریبا به‌طور کامل رفع می‌کند. همین مزیت، باعث جلوگیری از بروز مشکلات زیادی در رابطه با حافظه‌های جانبی (از جمله ویروسی شدن، بد سکتور دادن، گم شدن یا به یغما رفتن!، افشای اطلاعات محرمانه و خصوصی که در آن حافظه وجود دارد، و... ) می‌شود. ضمنا امکان انتقال فایل‌ها به صورت بی‌سیم (بدون اتصال فیزیکی دستگاه‌ها به همدیگر) و نیز بدون نیاز به اینترنت، علاوه‌بر اینکه بسیار جالب به نظر می‌رسد، میزان مصرف ترافیک اینترنت را هم کاهش می‌دهد و در هزینه‌های خانواده صرفه‌جویی می‌شود.  هنگام اتصال به شبکه خانگی اشتراک‌گذاری فایل، مهم نیست در کجای خانه باشید، لازم نیست در نقطه‌ای قرار بگیرید که بتوانید به کابل‌های شبکه متصل شوید! کافی است تنظیمات خاصی را در دستگاه خود انجام بدهید و به شبکه خانگی بپیوندید.

روش ایجاد شبکه خانگی اشتراک‌گذاری فایل
چند روش برای ایجاد چنین شبکه‌ای وجود دارد. در این یادداشت، روشی را آموزش می‌دهیم که با وجود یک شبکه وای‌فای خانگی، دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های ویندوزی و اندرویدی بتوانید بدون استفاده از حجم اینترنت و به کمک شبکه خانگی، فایل‌های خود را با همدیگر به اشتراک بگذارید. به این منظور، مراحل زیر را طی کنید:

الف) تنظیمات Home Group
از قسمت کنترل پنل دستگاه ویندوزی، وارد صفحه Home Group شوید. با کلیک بر Create a Home Group یک شبکه خانگی ایجاد کنید. در صفحه بعد، مجوزهای دسترسی به پوشه‌ها (فیلم، عکس، موسیقی و... ) را تنظیم کنید. می‌توانید به کاربران شبکه، اجازه دسترسی به هیچ‌کدام از این پوشه‌ها را ندهید و تنها یک پوشه خاص را ایجاد کنید و با آنها به اشتراک بگذارید. بعد از فشردن Next، یک رمز برای شبکه شما ایجاد می‌شود که برای اتصال دستگاه‌های دیگر، به آن نیاز دارید؛ پس بهتر است یادداشتش کنید. با کلیک بر کلید Finish، ظاهرا شبکه خانگی ایجاد می‌شود. حالا باید دستگاه‌های ویندوزی دیگر را هم از طریق تنظیمات Home Groupشان، به شبکه خود وصل کنید. در دستگاه‌های دیگر نیز وارد Home Group شوید و Join Now را بزنید. در صفحه ظاهرشده، رمز عبو را وارد کنید.  سپس وارد بخش Change Advanced Sharing Settings شوید و Current Profile و Guest or Public را روی Network Discovery تنظیم کنید (برای تمام دستگاه‌های ویندوزی این کار را انجام دهید).

ب) به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها
برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها در بستر این شبکه بی‌سیم، لازم است در هر دستگاه، یک پوشه به‌خصوص (در درایو دلخواه) ایجاد شود. سپس روی پوشه راست‌کلیک کنید و وارد Properties شوید. از تب Sharing، گزینه Advanced Sharing را بزنید و Share This Folder را انتخاب کنید. در بخش Permissions سطح دسترسی به پوشه را به صورت Full Control تنظیم کنید (اگر میزان دسترسی را Read قرار دهید، کاربر مقابل تنها می‌تواند فایل را بخواند. و اگر Change قرار دهید، امکان تغییر آن را خواهد داشت.)

ج) پیوستن دستگاه اندرویدی به شبکه اشتراک‌گذاری فایل
اگر بخواهید با یک دستگاه اندرویدی به شبکه وصل شوید و فایل‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده را ببینید، لازم است از یک نرم‌افزار مخصوص، کمک بگیرید. یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای این کار، اپلیکیشن ES File Explorer است. از مزایای این نرم‌افزار این است که می‌توانید به کمک آن، فایل‌های موجود در دستگاه‌تان را مدیریت کنید؛ اپلیکیشن‌های نصب‌شده را نیز می‌توانید بدون نیاز به موجود بودن فایل نصبی، برای دیگران بفرستید؛ و... .  بعد از نصب این نرم‌افزار و اتصال به شبکه وای‌فای، از سربرگ بالا، وارد گزینه شبکه، و سپس LAN شوید. با فشردن کلید Scan، شبکه‌های موجود اطراف را جست‌وجو کنید. اگر دستگاه جست‌وجو را درست انجام داده باشد، می‌توانید سیستم‌های ویندوزی را که در شبکه خانگی وارد کرده‌اید، با آدرس IPشان ببینید. با کلیک روی هر کدام از این سیستم‌ها، به پوشه اشتراک‌گذاری‌شده آنها دسترسی خواهید داشت و براساس سطح دسترسی تعریف‌شده، می‌توانید از فایل‌های موجود در آن پوشه‌ها استفاده کنید.

نکات امنیتی در شبکه اشتراک‌گذاری فایل
نفوذ به شبکه و هک، در شبکه‌های کامپیوتری و خصوصا شبکه‌های بی‌سیم، بسیار محتمل است. پس رعایت نکات امنیتی اهمیت زیادی دارد. در وهله اول، رمز عبور مودم یا اکسس‌پوینت و شبکه خانگی را به صورت امن و ترکیبی از کارکترهای انگلیسی کوچک و بزرگ، اعداد، و نیز کارکترهایی مانند @ انتخاب کنید.  میزان دسترسی افراد موجود در شبکه را به پوشه‌های اشتراکی، با دقت و حساسیت، تنظیم کنید. اگر مایل نیستید کاربران شبکه بتوانند فایل‌ها را تغییر دهند، تنها سطح دسترسی Read را برای پوشه در نظر بگیرید و تیک گزینه Full Control را بردارید.  اگر قرار است در شبکه اطلاعات محرمانه و خصوصی جابه‌جا کنید، شبکه را در دسترس Every One قرار ندهید و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور دستگاه، آنها را یکی‌یکی و به صورت User به شبکه اضافه کنید.

نظر شما