شناسهٔ خبر: 24235127 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توسط محققان کشور صورت گرفت؛

شناسایی نوع جدیدی از محیط‌های طبیعی مصبی در رودخانه مُند

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با تحلیل داده‌های اقیانوس‌شناسی فیزیکی اندازه‌گیری شده در چارچوب طرح پژوهشی "پایش خط ساحلی خلیج‌فارس منطقه ویژه اقتصادی پارس شمالی" نوع جدیدی از محیط‌های طبیعی مصبی را در رودخانه "مند" خلیج فارس شناسایی و معرفی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر سید طالب حسینی، مجری طرح با بیان اینکه این مقاله علمی با همکاری دکتر سیدمصطفی سیادت موسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده است، گفت: مطالعات انجام شده به توصیف فیزیکی این پدیده نادر مصبی تحت عنوان "مصب لنزی آب شیرین" (‏Freshwater Lens Estuary) می پردازد.

به گفته وی، این پدیده نادر برای اولین بار در مصب ‏رود "مُند" در ساحل شمالی خلیج فارس در استان بوشهر مشاهده و گزارش می‌شود.

حسینی تاکید کرد: "مصب" بخش آخر یک رودخانه منتهی به دریا است که در آن آب شیرین رودخانه با آب شور دریا آمیخته می‌شود و در طول رودخانه تا جایی که اثرات جزر و مد دریا دیده می‌شود، امتداد می‌یابد.

وی با بیان اینکه در مصب لنزی، آب شیرین که برای مصب رود مُند به ثبت رسید، آب نسبتاً شیرین رودخانه از هر دو سمت پایین دست (سمت دریا) و بالادست (سمت رودخانه) توسط دو توده آب شور محصور می‌شود، ادامه داد: آب‌های ساحلی خلیج فارس، توده آب شور پایین دست مصب را تولید می‌کنند و منشأ توده آب شور بالا دست، روان‌آب فوق شور از کوه نمک دشتی (گنبد نمکی جاشَک) است که پس از باران‌های سیلاب‌زا به دنبال آب تقریبا شیرین رود مند، وارد محیط مصبی می‌شود.

این محقق تاکید کرد: در این مطالعات علاوه بر معرفی مصب لنزی آب شیرین، اثر این سیلاب فوق شور در ایجاد انسداد کشندی (tidal Blockage) و کاهش طول نفوذ شوری (salt intrusion) خلیج فارس به درون مصب بررسی شد و در نتیجه انسداد کشندی، جریان عرضی (lateral flow) در منطقه نسبتا عمیق نزدیک دهانه مصب، به طور مشهودی رخ داد.

به گفته وی، نتایج این تحقیقات در مجله علمی «Estuarine Coastal and Shelf Science» به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظر شما