شناسهٔ خبر: 24234780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دکتر خنفیر؛

ضرورت حرکت از معلم دانشی به سمت معلم دانشی مهارتی/تنها ۴درصد از محتوای کتاب های درسی مهارتی است

خبرگزاری شبستان: سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور تحقق شعار«حرکت از معلم دانشی به سمت معلم دانشی مهارتی» را مستلزم بازنگری در شش بُعد نظام آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: تنها چهار درصد از محتوای کتاب های درسی ابتدایی تا دیپلم در کشور مهارتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، دکتر حسین خنفیر در هیجدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی، پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان در هتل هما از هرمزگان به عنوان استانی استراتژیک نام برد و با اشاره به رشد توسعه ای آن، گفت: چهره این استان به ویژه شهر بندرعباس نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و این مایه امیدواری است.

 

وی افزود: هرمزگان علاوه بر ظرفیت ها و ویژگی های تجاری و اقتصادی، از مردمانی فرهیخته، دوراندیش، سخندان و سخنور برخوردار است.

 

بیکاری چالشی بین المللی است

 

دکتر خنفیر با اشاره به وجود برخی از مشکلات در جامعه، معضل بیکاری را چالشی بین المللی دانست و عنوان کرد: روانشناسان معتقدند که عصر کنونی، عصر افسردگی است زیرا هوش مصنوعی کنترل 80 درصد از زندگی انسان ها را در اختیار گرفته و به ظاهر انسان ها را بیسواد و بیکار کرده است.

 

وی توضیح داد: در این عصر بیسواد به کسانی اطلاق می شود که نمی توانند مهارت بیاموزند و بازآموزی کنند و خود را برای عصر تغییر آماده سازند.

 

خنفیر خاطرنشان کرد: کشورهای کوچکی نظیر امارات و ... که مستعمره هستند چون دارای الگو می باشند در اقتصاد موفق عمل کرده اند.

 

توجه ویژه به منابع انسانی، تحول در نظام آموزشی را درپی خواهد داشت

 

وی با اشاره به شعار دانشگاه فرهنگیان «حرکت از معلم دانشی به سمت معلم دانشی مهارتی»، اذعان کرد: زمانی شاهد ایجاد تحول در نظام آموزشی خواهیم بود که به منابع انسانی به عنوان مهمترین بُعد این نظام توجه ویژه شود.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با اذعان به اینکه هیچ کشوری سراغ نداریم که تنها با تکیه بر امکانات و پول توسعه یافته بلکه این نیروی انسانی است که در پیشرفت و اعتلای هر جامعه نقش آفرین است، یادآور شد: در کتاب های درسی کشور ژاپن که 80 درصد این کشور را سنگ تشکیل داده آمده است که ما نفت، گاز و منابع معدنی نداریم و تنها یک راه برای پیشرفت داریم و آن به ظرفیت رساندن مغرهایی است که می گویند بدون منابع نیز می توان فاتح اقتصاد جهان بود.

 

وی با بیان اینکه مدیریت واقعی زمانی است که پول نباشد، گفت: مدیریت واقعی مادامی آغاز می شود که قانون تمام شود و این به معنای قانون گریزی نیست؛ آنهایی که در آینده زندگی می کنند فاتح آینده خواهند بود.

 

شمار دانش آموزان در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۷ میلیون نفر می رسد

 

خنفیر در ادامه به چشم انداز و افق آینده دانشگاه فرهنگیان در دو دوره زمانی 10 و 100 ساله(از سال ۹۶ تا۹۹ و از۹۹ تا۱۴۰۴) اشاره کرد و افزود: باتوجه به پیش بینی افزایش جمعیت دانش آموزی از نزدیک به ۱۳ میلیون نفر امسال به بیش از ۱۷میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۴، ظرفیت پذیرش دانشجو علمان را در دانشگاه فرهنگیان افزایش خواهیم داد.

 

وی افزود: در طرح جامع 100 ساله که بر اساس اصول و ارزش های نظام جمهوری اسلامی و در طراز جهانی طی سه دوره اجرا خواهد شد هرمزگان از 11 استان دوره اول این طرح است.

 

وجود ۲۱ هزار تخت خالی در دانشگاه فرهنگیان

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر، ۹۸ مرکز و پردیس دانشگاه فرهنگیان با 39 هزار دانشجو و 830 عضو هیات علمی فعالیت می کنند، اذعان کرد: هم اینک حدود 21 هزار تخت خالی در این مراکز وجود دارد و برای مهر ماه سال 97 آمادگی پذیرش 15 تا 25 هزار دانشجو در رشته های 16 گانه این دانشگاه را داریم.

 

وی از استانداردسازی کلاس های درس از 40 نفر به 20 نفر و غربالگری محتواهای موجود را از دیگر برنامه های دانشگاه فرهنگیان برشمرد و تاکید کرد: مدیریت هر استان باید مجله علمی پژوهشی آن تایم راه اندازی کند.

 

دکتر خنفیر در مقایسه محتوای نظام آموزشی مراکز دانشگاهی کشور با کشورهای پیشرفته، تصریح کرد: امروز کشورهای پیشرفته با بنز در حال حرکت هستند و ما با دوچرخه؛ ما و آنها در یک مسیر در حال حرکت هستیم اما فاصله ها روز به روز بیشتر می شود.

 

بودجه گاهی فرصت سازی است

 

وی با ذکر این جمله که بودجه همیشه پول نیست، گاهی فرصت سازی است، گفت: اعضای هیات علمی و اساتید به نقد وضع موجود محتوای نظام آموزشی بپردازند تا در توسعه عقب نمانیم.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، عدم مطالعات آینده پژوهی را از مشکلات حوزه های مختلف ازجمله آموزش و پرورش دانست و با اذعان به اینکه هم اکنون در شرایط شبه باخت باخت هستیم، افزود: تا سال 99 حدود 320 هزار معلم و تا سال 1404 نزدیک به 910 هزار معلم در کشور بازنشسته می شوند و همچنین شمار اعضای هیات علمی این دانشگاه به دو هزار و 80 نفر خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: اگر هرساله بین 30 تا 40 هزار معلم در کشور تربیت شود می تواند معلم مورد نیاز فضاهای آموزشی رسمی کشور را تامین کند.

 

برای تحقق شعار دانشگاه ۲۰ سال زمان نیاز است

 

خنفیر به موضوع شعار دانشگاه اشاره و بیان کرد: برای تحقق این مهم، نگاه مهارتی به محتوا و برنامه ها در اولویت این برنامه درازمدت قرار گرفته است و حداقل 20 سال زمان لازم است تا شاهد نتایج ملموس آن باشیم و زمانی به این برنامه می رسیم که به آموزشس و پرورش به جای نگاه حمایتی و هزینه ای، نگاه حرفه ای و سرمایه ای صورت گیرد.

 

وی ابراز امیدواری کرد که روزی فرارسد که هر دانش آموز فارغ التحصیل از دبیرستان، حداقل یک مهارت را فرا گرفته باشد.

 

دکتر خنفیر دانشگاه فرهنگیان هرمزگان را از موفق ترین دانشگاه های فرهنگیان کشور معرفی کرد و گفت: هرمزگان به لحاظ اجرای برنامه های مورد نیاز همواره استانی همراه بوده و هست.

 

 

 

 

نظر شما