شناسهٔ خبر: 24233146 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حمید قبادی در نشست هفتمین جشنواره مد و لباس فجر:

بهره مندی از ظرفیت‌ مد و لباس به استقلال و عدم وابستگی کشور کمک می کند

خبرگزاری شبستان: رییس کارگروه مد و لباس با بیان اینکه حوزه مد و لباس حجم اقتصادی بسیار بالایی دارد و اجازه نمی‌دهد مافیای لباس خارجی و برندهای غیرقانونی فعالیت کنند، گفت: لباس عنصر هویتی است که استفاده از ظرفیت‌های آن به عدم وابستگی کمک می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست هفتمین جشنواره مد و لباس فجر پیش از ظهر امروز چهارشنبه 2 اسفند با حضور حمید قبادی رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس، صدیقه پاک بین دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، حمید قبادی، رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از 6 تا 13 اسفند در سه نقطه تهران و 15 استان کشور همزمان برگزار می شود.

 

وی افزود: در تالار وحدت مجموعه نمایش بخش مسابقه و مسابقه زنده و معرفی آثار بخش بین الملل در برج میلاد، ویترین ملی و برندهای فعال ایرانی و در سالن حجاب بخش علمی و دانشگاهی و موسسات فرهنگی هنری و بخش صنعت حضور دارند.

 

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اهداف هفتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی، ارج نهادن به چهره‌های فعال حوزه مد و لباس، ایجاد و زمینه بکارگیری نهادها و موسسات هویت اسلامی و ایرانی، دیدار با اساتید حوزه مد و لباس، ورود به مفاهیم علمی و آموزشی، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های مد و لباس ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اهداف این دوره از جشنواره مد و لباس فجر است.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش کاربردی دو سال است به جشنواره مد و لباس فجر اضافه شده است و امسال تعداد زیادی از آثار که برای جشنواره عرضه شده است امکان عرضه در سراسر کشور خواهند داشت.

 

قبادی همچنین گفت: فراخوان هفتمین جشنواره مد و لباس فجر را از 30 مهرماه امسال سه بار منتشر کردیم. بر اساس اعلام فراخوان شش هزار و 100 اثر به دبیرخانه راه پیدا کرد. امسال بیش از 10 درصد ورودی آثار داشتیم که این آثار مربوط به طراحی لباس، زیورآلات و کیف و کفش بودند.

 

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین با اشاره به داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر گفت: امسال برای نخستین بار ظرفیت های جدیدی به بدنه داوری با توجه به نیاز اضافه شده است و بر همین اساس بازنگری در نحوه انتخاب داوران شد و تعداد هفت نفر از اساتید در حوزه صنعت و تولید و عرضه به داوران اضافه شدند.

 

حمید قبادی سپس با اشاره به بخش های مختلف جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: در بخش خارج از مسابقه به مدسازی ایرانی با چند موضوع بسیار مهم پرداخته ایم؛ مد ایرانی شامل مفهوم ایرانی که طرح ایرانی، پارچه ایرانی و طراح تولید ایرانی بر اساس این مفهوم کاخ گلستان انتخاب شد و طراحان بر اساس این کانسبت اقبال نشان دادند و 10 طراح اعلام آمادگی کردند که این کار را انجام دهند و هر کدام از آنها در مجموع پنج طرح در این بخش حضور دارند.

 

وی سپس با اشاره به بخش مسابقه زنده اظهار داشت: در بخش مسابقه زنده 54 نفر در تیم های سه نفره حضور دارند. همچنین در بخش ویترین ملی در تالار وحدت و بخش ویترین ملی علاوه بر آن در برج میلاد هم دایر می باشد. در بخش زیورآلات 444 اثر، در بخش کیف و کفش 391 اثر، در بخش پارچه 181 اثر، در بخش کاربردی بانوان 2 هزار و 225 اثر و در بخش چادر 65 اثر و لباس آقایان 53 اثر وجود دارند.

 

قبادی تصریح کرد: همزمان با این جشنواره 15 نمایشگاه استانی در استان های گلستان، فارس، آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری، مازندران، سمنان از نیمه دوم بهمن آغاز به کار کرده است و این نمایشگاه تا اسفندماه ادامه خواهد داشت.

 

حمید قبادی خاطرنشان کرد: 1250 طرح تصویری، 48 مقاله، 70 پایان نامه در مقاطع مختلف تحصیلی، پنج پژوهش مد و لباس به دبیرخانه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر رسیده است و همچنین 18 نشست و کارگاه در بخش های علمی و دانشگاهی برگزار می شود.

 

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین گفت: در هفتمین جشنواره مد و لباس فجر 33 موسسه فرهنگی هنری حضور دارد. همچنین در بخش صنعت 12 صنعتگر و تولیدکننده پارچه ایرانی در سالن حجاب مستقر هستند و دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند.

 

رییس کارگروه مد و لباس با اشاره به حضور 10 کشور خارجی در هفتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: امسال کشورهای اسپانیا، فرانسه، قطر، ترکیه، ایتالیا، روسیه، هند، قزاقستان، افغانستان و دانمارک در بخش بین الملل جشنواره مد و لباس حضور دارند.

 

حمید قبادی با بیان اینکه امسال موسسه مد و لباس برتر کشور در سال 96 در این رویداد هنری معرفی می شوند، گفت: ما 250 موسسه فعال مد و لباس در کشور داریم. همچنین 15 عنوان محصول جدید در بخش های مختلف همزمان با برگزاری جشنواره مد و لباس فجر رونمایی می شود.

 

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر با انتقاد از وزارت علوم برای عدم حمایت از پایان نامه های دانشجویی با موضوع مد و لباس گفت: ما از پایان نامه های دانشجویی با موضوع مد و لباس حمایت کردیم و طبق قراردادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از این پایان نامه ها حمایت می کردند اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون از هیچ پایان نامه دانشجویی با موضوع مد و لباس حمایت نکرده است.

 

وی در ادامه افزود: ما امسال 340 عنوان موضوع پایان نامه کاربردی را پیشنهاد می دهیم که موضوعات تخصصی لباس نیست و میان رشته ای است.

 

قبادی خاطرنشان کرد: در بخش بین الملل علاوه بر طاووس طلایی جشنواره مد و لباس فجر فعال عرصه مد و لباس ایرانی در عرصه بین المللی معرفی خواهد شد.

 

وی با اشاره به ثمرات برگزاری مد و لباس فجر در کشور اظهار داشت: جشنواره مد و لباس فجر زمینه معرفی ظرفیت های گسترده هنر ایرانی و تولید ایرانی را بر عهده دارد. اتفاقات زیادی در کشور در این حوزه رخ داده است و منشا آن جشنواره مد و لباس فجر بوده است. معرفی ظرفیت های استانی ثمره برگزاری همین رویداد هنری بوده است.

 

قبادی همچنین اظهار داشت: یکی از مهمترین بخش هایی که به استقبال فرهنگی و سیاسی کشور کمک می کند، حوزه مد و لباس است. لباس عنصر هویتی است که اتکا به آن و استفاده از ظرفیت‌های آن به استقلال و عدم وابستگی آن کمک می کند. این حوزه حجم اقتصادی بالایی دارد و اجازه نمی دهد مافیای لباس خارجی و برندهای غیرقانونی فعالیت کنند.

 

حمید قبادی همچنین گفت: برندهایی که مجوز فعالیت از کارگروه ساماندهی مد و لباس گرفته اند باید به تعهدات خود پایبند باشند.

 

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر در پاسخ به سوالی درباره حضور کشورهای دیگر در جشنواره مد و لباس فجر گفت: حضور این کشورها برای معرفی ظرفیت‌های ماست و همچنین معرفی ظرفیت های آنها در عرصه مد و لباس است. سال گذشته گروه فرانسوی که در جشنواره مد و لباس شرکت کرده بود ظرفیت های کشور ما آنها را شگفت زده کرده بود و به یکی از کشورها گفته بودند در مرحله آخر باید یک رایحه تولید کنند.


وی درباره معرفی دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: دبیر جشنواره وظایف مهمی دارد که از جمله این وظایف معرفی داوران، سیاستگذاری و پیشنهاد دبیر برای بخش های مختلف جشنواره است.

 

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره چادر تولید ایرانی گفت: متاسفانه یکی از مافیایی که در مد و لباس وجود دارد همان چادر مشکی است، الان کارخانه های تولید چادر مشکی فعالیت شده است و استقبال خوبی از چادر مشکی ایرانی صورت گرفته است.

 

حمید قبادی درباره حذف بخش فروش در جشنواره مد و لباس فجر گفت: حذف بخش فروش با نظر شورای برنامه ریزی مد و لباس فجر بود. از سال آینده ممکن است این بخش فعال شود، دوره دوم و سوم که بخش فروش فعال بود و با اقبال مردمی بیشتری مواجه بود، ما به دنبال تقویت رویکرد هنری جشنواره بودیم.

 

وی سپس در پاسخ به سوالی در حوزه تبلیغ کالای قاچاق در شبکه های مجازی نیز گفت: تدبیر می کنیم که این موضوع را حل کنیم، نزدیک 400 شبکه تلگرامی در حوزه مد و لباس فعالیت می کنند. بخش اعظم قاچاق امروز در شبکه مجازی است که از چشم نهادهای ذیربط دور نمانده است و آن ها پیگیری می کنند.

 

 

نظر شما