شناسهٔ خبر: 24232287 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

حمایت متقابل صنعت خودرو از تولید ورق گالوانیزه در آینده

صاحب‌خبر -

صنعت خودرو یکی از صنایع مصرف‌کننده ورق گالوانیزه محسوب می‌شود که سهم قابل توجهی از بازار مصرف این محصول فولادی را به‌خود اختصاص داده است. تولید خودرو در سال‌های اخیر تغییرات شدیدی داشت. از جمله تغییرات عمده صنعت خودرو در چند سال گذشته، باید از کاهش تولید خودرو در سال‌های 1391 و 1392، به‌دنبال افزایش نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی نام برد. با توجه به چشم‌انداز تولید خودرو می‌توان آینده خوبی را برای این صنعت متصور شد. تولید داخلی ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودرو نیز می‌تواند تقاضای خودروسازان را برآورده کند، چه بسا تولید این محصول فولادی در آینده به دلیل رشد تقاضای داخلی افزایش یابد.

به گزارش فولادنیوز، تولید خودرو در ایران در انحصار چند شرکت تولیدکننده است. از جمله تولیدکنندگان مطرح در بازار ایران، گروه تولیدی ایران خودرو و سایپا هستند که سهم اعظم بازار خودروی ایران را در اختیار دارند. در سال‌های اخیر روند صنعت خودرو در ایران ثبات چندانی نداشته است. عمده تغییرات در آمار تولید کشور مربوط به تولید خودرو‌های سواری است. ایران طی سال‌های اخیر تلاش کرد تا نه‌تنها در زمینه تولید خودرو و قطعات آن به خودکفایی برسد، بلکه قدم‌هایی در راستای تولید خودروهای ملی نیز برداشت. در سال‌ 1390 تولید خودرو در ایران رشد قابل‌ توجهی داشت. در این سال، تولید خودروهای ملی  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. با این حال سقوط آزاد تولید خودرو در سال‌های 1391 و 1392 در نمودار 1 مشهود است.

                                          

کاهش تولید خودرو در این سال‌ها با افزایش قیمت همراه بود (دوران عبور پرتبختر پراید در شوارع کشور طی آن سال‌ها،‌ یقینا سر فصلی را در کتب درسی آیندگان اشغال خواهد کرد). تحریم‌های بین‌المللی در آن سال‌ها، واردات قطعات خودرو را نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرد و بسیاری از خودرو‌سازان برای تأمین قطعات مورد نیاز خود ناچار به پرداخت هزینه‌ بیشتری بودند که این موضوع توأم با افزایش سرسام‌آور نرخ ارز (وضعیت کنونی ارز، خاطرات آن دوران شکوهمند را در ذهن مردم تداعی می‌کند) موجب افزایش شدید هزینه‌ تولید خودرو شد. در پی مشکلات واردات قطعات خودرو، در کنار کاهش قدرت خرید مردم و متعاقبا کاهش تقاضا، خودروسازان تیراژ تولید خود را کاهش دادند که البته این کاهش تولید همراه با افزایش بیشتر قیمت تمام‌شده هر خودرو بود.

به‌نظر می‌رسد صنعت خودرو پس از آن سقوط آزاد، اینک دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارد و بار دیگر شاهد رشد تولید صنعت خودرو خواهیم بود. همچنین چشم‌انداز 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 نیز نوید بخش رشد تولید در آینده است. در حال حاضر  ورق گالواینزه با گرید مورد نیاز صنعت خودرو تولید می‌شود. این موضوع می‌تواند در صورت تغییر وضعیت سیاسی در آینده نیز این امید را بدهد که در مقوله ورق گالوانیزه تولید خودرو، مشکلی برای تأمین بازار داخل وجود نخواهد داشت. البته با حمایت خودروسازان (جهت خرید ورق تولید داخل) صنعت ورق گالوانیزه نیز رشد بیشتری خواهد داشت. بنابراین افزایش تولید خودرو در آینده، افزایش تقاضای ورق گالوانیزه را  به‌دنبال خواهد داشت.

 

نظر شما