شناسهٔ خبر: 24232193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

ظریف: ایران همواره حامی هر گروهی است که با تروریسم مبارزه کند/ سعودی‌ها می‌خواهند داعش پیروز جنگ سوریه باشد

باشگاه خبرنگاران

وزیر خارجه کشورمان با نشریه «فرانت لاین» در خصوص مسائل منطقه‌ای و روابط ایران و عربستان گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

صراط: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای تهیه مستندی تحت عنوان «رقبای سرسخت: ایران و عربستان» از سوی فرانت لاین، با این نشریه مصاحبه کرد.

او در مصاحبه با این نشریه در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای عربی اظهار کرد: «(انقلاب اسلامی ایران) دو تاثیر متفاوت و جداگانه بر توده مردم و دولت های عربی داشت. مردم کشورهای عربی دریافتند که قادر خواهند بود خود را از ظلم دیکتاتوری خلاص کنند؛ این یعنی ایران نمونه ای است از قیام مردمی بدون کمک های خارجی علیه یک رژیم بسیار ظالم که در نهایت توانست این رژیم را که تحت حمایت آمریکا نیز بود، شکست دهد. از سوی دیگر، دولت های عربی از بیم پیامدهای احتمالی انقلاب اسلامی ایران برای آینده آنها، در مقابل این انقلاب صف آرایی کردند و بدون اینکه ایران کاری انجام دهد، با شکست مواجه شدند. واضح ترین نمونه اقدامات دولت های عربی در مقابله با انقلاب اسلامی، تجهیز و حمایت مالی از عامل هشت سال تجاوز وحشیانه به ایران بود.»

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در خصوص اینکه انقلاب ایران یک انقلاب شیعه است نه یک انقلاب اسلامی، اظهار کرد: «آنها سعی دارند با انقلاب شیعه خواندن انقلاب اسلامی ایران، تخم نفرت را در جهان پراکنده کنند و بدین منظور پول زیادی صرف می کنند. در حال حاضر، ریشه تمامی گروه هایی که سعی دارند در گوشه و کنار جهان نفرت پراکنی کنند، به حامیان و طرفداران رژیم سعودی ختم می شود. شما مشاهده می کنید که ریشه های اعتقادی تمامی این سازمان های تروریستی در جهان بدون استثنا به آن دسته از تعلیمات افراطی باز می گردد که با صرف هزینه های مالی بسیار در جهان در حال گسترش است.»

ظریف همچنین در خصوص آزمایش های موشکی ایران گفت: «لازم است ما تجهیزاتی را برای دفاع از خود تولید کنیم؛ زیرا آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به تجهیزات دفاعی کمپینی را از زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق به راه انداخته است. بنابراین ما مجبوریم تجهیزات دفاعی مورد نیازمان را خودمان تولید کنیم.»

مجری فرانت لاین در ادامه از ظریف پرسید: «سعودی ها از حمایت تهران از حزب الله لبنان عصبانی هستند. چرا از حزب الله حمایت می کنید؟»

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: «اول از همه اینکه به آنها هیچ ارتباطی ندارد. ما باور داریم حزب الله یک نیروی مقاومت و یک دارایی بزرگ برای مردم لبنان است. حزب الله در پارلمان لبنان نماینده دارد. سوالی که باید پرسید این است که چرا سعودی ها از گروه های تروریستی حمایت می کنند؟ حزب الله یک حزب سیاسی در لبنان است؛ پیشینه شجاعانه در آزادی لبنان از اشغال اسرائیل دارد و همواره یک نیروی نظامی برقرار کننده ثبات در این کشور بوده است. سعودی ها در تلاشند این نیروی مقاومت را تضعیف و در امور داخلی لبنان مداخله کنند. من در نخستین دیدار خود با رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان حمایت کامل دولت ایران از سازندگی و پیشرفت لبنان را اعلام کردم.»

ظریف همچنین اظهار کرد: «ایران و عربستان در جایگاهی نیستند که سیاست های خود را به کشورهای منطقه دیکته کنند. ما باید این تکبر را از خود دور کنیم. به عنوان دو کشور بزرگ خاورمیانه، ما باید به پایان دادن جنگ در عراق و سوریه کمک کنیم؛ ما باید به خاتمه یافتن سرکوب مردم بحرین کمک کنیم؛ ما باید به خشونت ها در یمن پایان دهیم و ما همواره آماده کمک هستیم.»

او در پاسخ به پرسشی در خصوص حمایت ایران از دولت بشار اسد نیز گفت: «در صورت حمایت نکردن از دولت بشار اسد امروزه با کشوری مواجه بودیم که داعش در آن حکومت می کرد. منافع راهبردی ما در حمایت از بشار اسد در چارچوب مقابله با پیدایش افراط گرایی در منطقه است.»

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در واکنش به ادعای حمایت ایران از شیعیان برای ایجاد حکومت های شیعه و تشدید فرقه گرایی اظهار کرد: «ما از بارزانی (که سنی است) در عراق در مقابله با داعش حمایت کردیم. ظرف دو ساعت پس از درخواست وی برای مقابله با پیشروی داعش در اربیل ما اعلام آمادگی کردیم. اربیل نشان می دهد هدف ایران فقط مبارزه با تروریسم است. ما از دولت افغانستان، که یک دولت سنی است، حمایت می کنیم. این در حالی است که عربستان از طالبان در افغانستان حمایت می کند. ما حامی متحدان شمالی در افغانستان هستیم. آنها نیز شیعه نیستند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «ما از حماس حمایت می کنیم. ما حامی مردم فلسطین هستیم. ما از هر کسی که با تروریسم مبارزه کند حمایت می کنیم؛ چه شیعه باشد، چه سنی؛ آیا ما باید از حمایت نیروهای شیعه به این دلیل که شیعه هستند دست بکشیم؟ این تناقض است. ما از هر گروهی که با داعش و النصره مبارزه کند، حمایت می کنیم.»

وی در واکنش به ادعای عربستان سعودی در تروریستی خواندن حکومت بشار اسد و حمایت ایران از دولت سوریه اظهار کرد: «در واقع سعودی ها می خواهند داعش پیروز این مبارزه شود. متاسفانه پادشاه عربستان اظهار کرده بود که داعش را به حکومت اسد ترجیح می دهد. آنها نمی دانند که اگر داعش دمشق را تصرف می کرد و حکومت سوریه را به دست می گرفت در نهایت تهدیدی جدی علیه سعودی ها بود.»

ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ایران در جنگ یمن گفت: «ما هیچ منافعی در این کشور نداریم. پیش از اینکه وضع یمن تا این حد بحرانی شود ما به ریاض پیام دادیم و گفتیم برای حل این معضل آماده همکاری هستیم. اما آنها چه جواب دادند؟ آنها گفتند مسائل جهان عرب به شما ارتباطی ندارد.»

نظر شما