شناسهٔ خبر: 24231721 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از سوی سازمان خصوصی‌سازی عنوان شد

واگذاری دوباره بلوک کنترلی «حفارس» در روزهای پایان سال/ از بی پولی خریدار تا فسخ قرارداد

سازمان خصوصی سازی پس از سه نوبت ناکامی در واگذاری بلوک کنترلی حفارس در اردیبهشت 95 این سهام را به قیمت هر سهم 3602 ریال به احیا گستر هرمز واگذار کرد، با توجه به تسویه کمتر از 10 درصد، این سهم دوباره واگذار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، روز دوشنبه 14 اسفند ماه ۹۶ سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت احیاء گستر هرمز تعداد 273 میلیون و 528 هزار سهم معادل بلوک 78.37 درصد کل سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس را به قیمت هر سهم 2366 ریال روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران خواهد کرد.

شرایط واگذاری این بلوک کنترلی که از طریق کد معاملاتی مشمول مالیات "سها 30140" از سوی کارگزاری فیروزه آسیا در بورس عرضه می‌شود به صورت یکجا و تجمیعی با شرایط پرداخت وجه معاملات بر اساس 10 درصد نقد در مهلت 9 روز کاری و مابقی به صورت اقساط مساوی شش ماهه طی شش سال تعیین شده است.

به گزارش فارس، در 28 مرداد ماه امسال محمد قامت مدیر کل دفتر بازار یابی و واگذاری بنگاه‌ها در سازمان خصوصی سازی در نامه‌ای به کارگزاری بانک شهر تقاضای ارائه درخواست به بورس تهران برای عرضه بلوک 68.97 درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس را کرده بود.

در این نامه آمده بود: سازمان خصوصی سازی در نظر دارد، تعداد 240 میلیون و 705 هزار و 172 سهم معادل 68.97 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس را به وکالت از شرکت احیاء گستر هرمز از کد معاملاتی "سها30140" (مشمول مالیات) از طریق بورس به صورت یکجا و تجمیعی با شرایط پرداخت وجه معامله به صورت 20 درصد نقد طی مهلت 9 روز کاری و مابقی به صورت اقساط مساوی شش ماهه طی 4 سال به قیمت پایه هر سهم 4.701 ریال عرضه نماید.

به گزارش فارس 29 اردیبهشت ماه سال 95 سازمان خصوصی سازی در حالی تعداد 303.920.000 سهم معادل 87.08 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به ارزش 1.094 میلیارد ریال را به وکالت از شرکت بازرگانی دولتی ایران به صورت یکجا و نقد و اقساط روانه میز فروش بورس تهران کرد که این بلوک کنترلی به قیمت رقابت شده هر سهم 3.602 ریال معامله و روز بعد نیز پس از احراز شرایط قطعی شد.

بر اساس این گزارش این بلوک کنترلی از سوی شرکت کارگزاری سهم آشنا برای شرکت احیاء گستر هرمز (با مسئولیت محدود) خریداری شد که بخشی از ثمن معامله بابت تسویه بدهی دولت با این شرکت بود.

براساس داده‌های موجود در روزنامه رسمی دفتر مرکزی این شرکت در بندر عباس واقع شده و مدیر عامل آن علی صوفی آبادی عنوان شده است.

اما اکنون با گذشت کمتر از دو سال از این واگذاری سازمان خصوصی سازی با توجه به تسویه تنها کمتر از 10 درصد از سهام واگذار شده به شرکت احیاء گستر هرمز و معوق شدن سایر اقساط، درخواست عرضه مجدد 78.37درصد از سهام "حفارس" به بورس تهران را داده است.

به گزارش فارس، برای نخستین بار 5.77 درصد از کل سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس نزدیک به 5 سال قبل به قیمت هر سهم 1219 ریال در بورس تهران عرضه و کشف قیمت شد .

در عین حال سازمان خصوصی‌سازی بلوک کنترلی 87 درصدی "حفارس" را به طور یکجا در تاریخ اول مرداد ماه 92 و به قیمت پایه هر سهم 1959 ریال روی میز فروش گذاشت که از قیمت بازاری سهم در تابلوی معاملات حدود 44 درصد بیشتر بود.

مجدد این بلوک کنترلی در 28 شهریور ماه 94 برای دومین بار برای عرضه آماده شد که در نهایت معامله نشد، اما در اردیبهشت 95 توانسته بود، این بلوک کنترلی را به قیمت رقابت شده هر سهم 3.602 ریال به احیاء گستر هرمز واگذار کند.

به گزارش فارس، عدم تسویه اقساط از سوی خریدار قبلی «حفارس» در حالی باعث شده تا سازمان خصوصی سازی برای عرضه مجدد بلوک کنترلی این دارایی به امید تسویه مطالبات خود در آخرین روزهای باقیمانده تا پایان سال اقدام کند که گزارش‌های کنترل حسابداری داخلی این شرکت حاکی از افزایش هزینه‌ها و معوقات سنگین در کنار بروز برخی تخلفات از جمله احتمال خروج نقدینگی این شرکت سهامی عام و صرف آن در فرآیند خرید سهام حین انتقال مالکیت جدید حکایت دارد.

انتهای پیام/ب

نظر شما