شناسهٔ خبر: 24231422 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

با برگزاری آزمون ورودی نیمه‌متمرکز دکتری سال ۹۷ پرونده آزمون‌ها در سال ۹۶ بسته می‌شود

پـایـان مـاراتـن کـنکورها در سـال ۹۶

اسامی پذیرفته‌شدگان کـنکور در دهه اول شهریور سال ۹۷ روی سایت سنجش قرار می‌گیرد؛ در این گزارش نگاهی داریم به برگزاری آزمون ورودی دکتری نیمه‌متمرکز سال آینده و آنچه داوطلبان باید در این باره بدانند و به آن عمل کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تنها دو روز به برگزاری آزمون ورودی دکتری   (ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۹۷ زمان باقی مانده؛ زمان کمی که قرار است ۲۳۴ هزار و ۴۵۴  داوطلب در روز جمعه 4 اسفند ماه در آن برای رسیدن به صندلی دانشگاه و ادامه‌تحصیل در دوره دکتری به رقابت بپردازند؛ رقابتی که بعد از مشخص شدن نتیجه پذیرفته‌شدگان در این آزمون می‌توانند در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و پردیس‌های خودگران به ادامه تحصیل بپردازند؛ هر چند قطعا از برگزاری آزمون تا مشخص شدن نتایج چند ماهی زمان لازم است ولی داوطلبان بعد از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل نمرات خام، تراز و نمرات کل مورد‌نیاز برای داوطلب در هفته آخر فروردین سال ۹۷ دریافت می‌کنند که می‌توانند با توجه به ضوابط و مندرجات کارنامه، در صورت واجدشرایط بودن در نیمه اول اردیبهشت سال ۹۷ نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های انتخابی اقدام کنند؛ با این حال اسامی پذیرفته‌شدگان در این آزمون در دهه اول شهریور سال ۹۷ روی سایت سنجش قرار می‌گیرد؛ در این گزارش نگاهی داریم به برگزاری آزمون ورودی دکتری نیمه‌متمرکز سال آینده و آنچه داوطلبان باید در این باره بدانند و به آن عمل کنند.

جزئیات پاسخ‌دهی به سوالات و آغاز کنکور  

به تمام داوطلبان به همراه بسته حاوی دفترچه سوال، یک پاسخنامه داده خواهد شد که در مستطیل بالای پاسخنامه نام‌خانوادگی، نام، شماره داوطلب، کد و نام رشته امتحانی وی در آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۹۷ درج شده است.

پس از اطمینان از صحت مندرجات بسته حاوی سوال و پاسخنامه لازم است در زمان مقرر و با اعلام بلندگو اقدام به بازکردن پوشش پلاستیکی کرده و با خارج کردن پاسخنامه امتحانی و دفترچه سوال، کد دفترچه سوال را با کد درج‌شده در قسمت بالای پاسخنامه مقایسه کرده و در صورت مشاهده اختلاف موضوع را به نزدیک‌ترین رابط یا مراقب اطلاع دهد، سپس مشخصات خود را در ذیل پاسخنامه و همچنین در قسمت مربوط به قبل از شروع سوال در دفترچه درج و محل مربوط را امضا کند. عدم‌تکمیل جدول ذیل پاسخنامه به منزله عدم‌حضور داوطلب در جلسه آزمون تلقی خواهد شد. داوطلب باید محل مخصوص جوابی را که در پاسخنامه برای هر سوال در نظر می‌گیرد، فقط به وسیله مداد سیاه نرم پررنگ (نه خودکار، نه مداد کپی )... و پر کند. جواب‌ها فقط در پاسخنامه با پرکردن محل مخصوص مشخص می‌شود. برای هر پاسخ صحیح سه (۳) نمره مثبت و به‌منظور خنثی کردن پاسخ‌های حدسی یا تصادفی برای هر پاسخ غلط یک (۱) نمره منفی منظور خواهد شد. اگر به سوالی بیش از یک پاسخ داده شود همه پاسخ‌ها، غلط محسوب خواهد شد و به آن سوال یک نمره منفی تعلق خواهد گرفت. در جلسه آزمون به تمام داوطلبان دو بسته نایلونی داده خواهد شد که بسته اول حاوی سوالات دروس اختصاصی (دفترچه شماره ۱) همراه با پاسخنامه آزمون و بسته دوم حاوی سوالات آزمون دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی عمومی (دفترچه شماره ۲) است. داوطلبان باید نسبت به پاسخگویی به سوالات هریک از دفترچه‌های مذکور در همان پاسخنامه اقدام کنند.

آزمون استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی عمومی

 دفترچه شماره دو آزمون شامل سوالات دروس استعداد تحصیلی (۳۰ سوال) و زبان انگلیسی عمومی (۳۰ سوال) است که تمام داوطلبان باید در مدت ۹۰ دقیقه درخصوص پاسخگویی به آنها اقدام کنند. تمام دفترچه‌های سوال آزمون داوطلبان شخصی‌سازی شده و شماره داوطلبی، نام‌خانوادگی و نام هر داوطلب روی جلد دفترچه آزمون وی درج شده است. این دفترچه‌ها دارای تنوع بوده و به تناسب در انواع A، B C، D و E تقسیم می‌شوند.

تخلفات آزمون

همراه داشتن هرگونه وسایل ارتباطی و الکترونیکی ازقبیل پیجر، ساعت هوشمند، انگشتر هوشمند، دستبند هوشمند، تلفن همراه و... در جلسه آزمون حتی به صورت خاموش طبق قانون رسیدگی به تخلفات منجر به حذف از گزینش در آزمون خواهد شد. خارج کردن اوراق امتحانی ازقبیل پاسخنامه، دفترچه سوال یا کارت شرکت در آزمون از جلسه امتحان به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود و با داوطلب متخلف برابر قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد. در ابتدای جلسه آزمون، یک برگ فرم نظرخواهی به داوطلبان داده خواهد شد، داوطلبان لازم است پس از دریافت فرم و درج شماره داوطلبی خود در محل مخصوص به صورت دقیق و خوانا، نسبت به پاسخگویی به سوالات آن در همان فرم و در مدت ۱۰ دقیقه اقدام کنند. این نظرات هیچ‌گونه تاثیری در نتایج آزمون آنان نخواهد داشت.

جریمه 100میلیون تومانی در انتظار متخلفان!  

یکی از نکات در برگزاری این آزمون، جرائم و تخلفاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این قوانین به شرح زیر است:

بخش 1- تخلفات و جرائم در این قانون مشتمل بر موارد زیر است:
الف- ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز ازقبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.
ب- ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه‌دار سازد ازقبیل:
1- ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون
2- تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون ازقبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون
3- ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی
ج- استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز ازقبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار
د- کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون برای پاسخ به سوالات
ه‍- دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیرمجاز از آنها
و- هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون
ز- افشای سوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو
ح- خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.
بخش 2- هیات‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌های زیر را درباره متخلفان دارند:
الف- در مورد مشمولان بند‌(الف) بخش 1: اخطار کتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذی‌ربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال.
ب- در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج) بخش1، محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا 10 سال بعد
بخش 3- در مورد مشمولان بندهای (د)، (هـ)، (و) (ز) و (ح) بخش یک هیات‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ده میلیون (000/000/10) ریال تا یک‌میلیارد (000/000/000/1) ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌کنند.

بخش 4 - ارتکاب هر یک از اعمال موضوع بخش یک چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد، موجب تشدید مجازات می‌شود و تشکیل‌دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. مجازات هریک از اعضا که در ارتکاب تخلفات و جرائم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکرشده برای مرتکب است.

بخش 5- رسیدگی در هیات‌های رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها مانع از رسیدگی برابر سایر قوانین جزایی یا رسیدگی در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا هیات‌های انتظامی اعضای هیات‌علمی یا کمیته‌های انضباطی دانشجویان نیست و مرتکب علاوه‌بر مجازات مندرج در بخش 2 و 3 این قانون به مجازات مقرر در سایر قوانین و مقررات محکوم می‌شود.

بخش 6- در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات‌های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند (الف) بخش 2، هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می‌کند. در این صورت موسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد کرد و چنانچه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطا شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی هستند.

بخش 7- چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی ازقبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تایید هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، براساس نتایج حاصل از امتحان مجدد برعهده هیات بدوی است.

توصیه‌هایی که باید جدی گرفته شوند  

قطعا در زمان کم باقی مانده تا برگزاری آزمون ورودی دوره دکتری  (Ph.D)  نیمه‌متمرکز سال 97، داوطلبان امکان خواندن دروس باقی مانده را ندارند؛ از این‌رو نه‌تنها باید فکر خواندن دروس را از ذهن پاک کنند؛ بلکه باید مرور دروس و جزوات را کنار بگذارند و به اصطلاح به ذهن خود آرامش دهند تا ذهن‌شان در زمان حضور سر جلسه آزمون خسته نشود؛ درحقیقت داشتن آرامش جسمی و فکری یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که داوطلبان باید به این موضوع در این دو روز بیش از پیش توجه داشته باشند.

یکی دیگر از مسائلی که همه کارشناسان به داوطلبان شرکت در کنکور توصیه می‌کنند؛ داشتن خواب راحت و مفید است؛ البته اینکه هر فردی به چه میزان خواب نیاز دارد، بستگی به خلق و خوی آن فرد دارد و هر داوطلب بهتر از هر کارشناس می‌تواند در این زمینه برای خود نسخه بپیچد، از این‌رو داوطلبان باید داشتن خواب کافی را مدنظر قرار دهند تا سر جلسه امتحان بتوانند شادابی جسمی و روانی خود را حفظ کنند؛ البته برای این کار نیازی نیست که داوطلبان به سراغ قرص‌های خواب‌آور یا مصرف برخی مواد طبیعی مانند ماست و دوغ و... بروند، بلکه باید همانند روزهای عادی، ذهن‌شان را از استرس و تشویش رها کنند تا بتوانند خوابی با آرامش داشته باشند. با این حال داوطلبان به این مساله توجه داشته باشند که صبح روز آزمون به جای بیدار شدن به وسیله صدای زنگ ساعت؛ از یکی از اعضای خانواده بخواهند تا آنها را بیدار کنند؛ چراکه این کار نه‌تنها استرس خواب ماندن را کاهش می‌دهد، بلکه عضو خانواده، فرد داوطلب را با آرامش بیشتری از خواب بیدار خواهد کرد.

شاید یکی از عمده‌ترین مسائلی که روی همه جنبه‌های زندگی فرد اعم از خواب، هوشیاری، شادابی و حتی داشتن احساس خستگی اثر می‌گذارد، تغذیه باشد؛ موضوعی که داوطلبان شرکت در این آزمون، پیش‌تر و در زمان حضور بر سر جلسه کنکور سراسری و ... به اهمیت آن پی برده‌اند و دیگر نیازی به تشریح کامل آن نیست؛ با این حال نباید فراموش کنند که در این زمان باقی مانده از پرخوری و در مقابل کم‌خوری پرهیز کنند و از غذاهای سبک به‌ویژه در وعده شام خود استفاده کنند؛ با این حال استفاده از مواد مغذی مانند آجیل، شیر و...  را در برنامه روزانه خود بگذارند و از سوی دیگر مصرف مواد مضر مانند فست‌فود را فراموش کنند. داشتن تفریح و ورزش نیز یکی دیگر از نکاتی است که به داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون دکتری توصیه می‌شود؛ چراکه با این کار هم می‌توانند برای ساعاتی ذهن خود را از مساله آزمون منحرف کنند و در حقیقت به ذهن استراحت بدهند و به تبع از استرس ناشی برای حضور در سر جلسه آزمون بکاهند و هم به خاطر فعالیت بدنی، خواب راحت‌تری داشته باشند، خوابی که هرچه کیفیت آن بهتر باشد، عملکرد ذهن را نیز بهبود می‌بخشد. قطعا حضور در فضای تازه برای هر فردی استرس‌زا خواهد بود؛ از این‌رو به داوطلبان شرکت در این آزمون توصیه می‌شود در صورت فراهم بودن شرایط به حوزه امتحانی خود سر بزنند؛ چراکه این کار باعث کاهش استرس در زمان حضور در سر جلسه آزمون خواهد شد؛ موضوعی که طبیعتا می‌تواند کمک زیادی به داوطلبان در راستای کاهش اضطراب‌شان کند.

 

کاهش علاقه به دکترشدن 

مقایسه آمار نهایی ثبت‌نام در آزمون دکتری 97 با سال‌های پیشین، حکایت از کاهش 30هزار نفری تعداد داوطلبان دارد. در جدول مقایسه آماری هشت سال اخیر این آزمون آمده است:

 

 

* نویسنده : محمدرضا حیاتی روزنامه‌نگار

نظر شما