شناسهٔ خبر: 24231326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

شهرام خدایی خبر داد:

نمایش نسخه‌های خطی قدیمی در تبریز

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان تبریز از حضور مسئولین و اعضای شورای شهر درکنار مردم برای برگزاری تور کتابخانه‌گردی خبرداد و گفت: علاوه همراهی مسئولین با مردم در تور کتابخانه‌گردی، موزه‌ای از نسخه‌های خطی نایاب در کتابخانه مرکزی این استان به نمایش گذاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -
 
شهرام خدایی
شهرام خدایی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به تور کتابخانه‌گردی که در اسفند ماه سال جاری به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ۱۷ اسفند ماه به مدت سه روز در استان تبریز، برگزار خواهد شد؛ گفت: نهادکتابخانه‌های استان تبریز مانند دیگر استان‌ها برای برگزاری تور کتابخانه‌گردی برنامه‌های ویژه کتابخانه‌ای را برای عموم مردم در نظر دارد.

وی ضمن اشاره به دعوت از مسئولین و مردم برای شرکت در این مراسم  افزود: تور کتابخانه‌گردی امسال در سه روز متوالی برگزار می‌شود و کتابخانه‌ها در این روزها امکانات ویژه‌تری برای عموم مردم ارائه می‌دهند.

خدایی خاطر نشان کرد: برگزاری هرساله تور کتابخانه‌گردی بهانه‌ای است تا مردم به کتابخانه‌ها بیشتر مراجعه کنند و این امر باعث حفظ بیشتر ارزش کتابخانه‌ها می‌شود.
 
خدایی گفت: برای برگزاری بهتر تور کتابخانه‌گردی از شورای شهر تبریز، شهردار، استاندار و فرمانداران دعوت خواهیم کرد که همراه مردم به کتابخانه‌گردی بپردازند و سخنرانی‌هایی درباره کتاب و افزایش فرهنگ کتابخوانی انجام دهند. از دیگر برنامه‌هایی که قرار است در تور کتابخانه‌گردی انجام شود عضویت رایگان برخی کتابخانه‌ها به عموم مردم است.
 
مدیر کل نهاد کتابخانه استان تبریز از افتتاح کتابخانه‌ای به نام المیزان در یکی از روستاهای استان به نام شاد‌آباد مشایخ خبر داد و گفت: روستای شادآباد مشایخ (زادگاه علامه طبابایی) در نزدیکی شهر تبریز واقع شده است؛ از چندی پیش ساخت کتابخانه‌ای با نام المیزان در این روستا آغاز شده بود که روند ساخت این کتابخانه رو به اتمام است. مراسم بازگشایی این کتابخانه در روزهای کتابخانه‌گردی انجام خواهد شد.
 
خدایی درباره کیفیت و قدمت کتابخانه‌های موجود در شهر تبریز گفت: کتابخانه تربیت، قدیمی‌ترین کتابخانه ایران است که در شهر تبریز واقع شده است و بزرگترین کتابخانه نهادی کشور نیز در این شهر قرار دارد؛ همچنین کتابخانه مرکزی تبریز از دیگر کتابخانه‌هایی است که دارای مخزن غنی از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی نایاب است.
 
وی افزود: مخزن کتابخانه مرکزی تبریز دارای بیش از سیصدهزار جلد کتاب است که برخی از این کتاب‌ها فقط یک یا دو نسخه از آ‌ن‌ها در سراسر دنیا  موجود است که یک جلد از این کتاب‌ها در کتابخانه مرکزی استان تبریز نگه‌داری می‌شود. همچنین این کتابخانه بیش از سه هزار جلد نسخ خطی منحصر به فرد جهانی را در خود جای داده است که به شکل موزه‌ای نگه‌داری می‌شود و در ایام خاص برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.
 
به گفته خدایی در تور کتابخانه‌گردی قرار است این نسخه‌های خطی برای بازدیکنندگان به نمایش گذاشته شود.

نظر شما