شناسهٔ خبر: 24231184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرنوشت فلسطین در میز تحلیل والدای

R1436/P36447/S8,89,90,95,1128/CT1

تحلیلگران از چالش‌های گسترده خاورمیانه در نتیجه اقدام ترامپ درباره مسئله فلسطین می‌گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی تسنیم به نقل از "دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در روسیه"، چهارمین نشست همایش باشگاه مباحثه والدای تحت عنوان "روسیه در خاورمیانه، نقش آفرینی در تمامی صحنه‌ها" به چشم‌اندازهای حل و فصل درگیری فلسطین و اسرائیل اختصاص داشت. چنانچه ایرینا زویاگلساکایا (Irina Zvyagelskaya) مدیر نشست گفته است، تا این اواخر بنظر می‌رسید این رویارویی از خط مقدم خارج شده، ولی تصمیم دولت ایالات متحده در مورد شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل دوباره آن را به خط مقدم منتقل کرد.

میخاییل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه موضع تغییر یافته ایالات متحده در مورد بیت المقدس را تحلیل کرد. وی به این اشاره کرد که جان کری وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده در اواخر دسامبر 2016 جداً به امکان حل مسئله به کمک مذاکره بر اساس پارامترهای شناخته شده تنظیم بحران فلسطین و اسرائیل باور کرده و نتایج دیدار دوره‌ای خود را در اعلامیه مطبوعاتی جمع‌بندی کرد. چنانچه دیپلمات روس خاطر نشان می‌کند رویکردهای بیان شده در آن اعلامیه از مواضع کنونی کاخ سفید تفاوت بنیادی دارد.

به گفته بوگدانوف، ترامپ اصل پایه حل مسئله بر اساس تأسیس "دو کشور" را زیر سئوال برده است. آمریکایی‌ها از اصل مذکور با اشاره به این امر یاد می‌کنند که تحقق اصل مذکور فقط درصورت تفاهم خود اسرائیلی‌ها و فلسطینیان میسر می‌شود. در عمل این اظهار نظر به معنی مشروط کردن مسئله با موضع اسرائیل به عنوان طرف نیرومندتر درگیری است.

معاون وزیر امور خارجه گفت، به این ترتیب، اصل "دو کشور" زیر سئوال برده شده است. نقطه عدم بازگشت به سرعت نزدیک می‌شود که به دنبال آن تنها یک امکان باقی خواهد ماند، اصل "یک کشور". امری که برای هیچکدام از طرفین درگیری قابل قبول نخواهد بود. فلسطینی‌ها قصد ندارند از آرمان‌های ملی خود منصرف شوند، اما اسرائیلی‌ها می‌خواهند کشور آنها ماهیت یهودی خود را حفظ کند که در صورت وارد شدن اراضی فلسطینی به آن می‌تواند در نتیجه دلایل جمعیتی با خطر مواجه شود.

بنظر حسام زکی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب، رویگردان شدن از اساس اصل تأسیس دو کشور حین حل درگیری منفی‌ترین عواقب را به بار خواهد آورد. می‌توان حدس زد فلسطینی‌ها آماده‌اند از خشونت منصرف شده و به راه سیاسی برای نیل به اهداف ملی خود اکتفا کنند، ولی تصمیم ترامپ می‌تواند این پویایی را دگرگون کند. زکی بطور اخص خاطرنشان می‌کند: جهان عرب که در مورد برخی امور شکاف برداشته در مورد سرنوشت فلسطین اختلافی ندارد.

سحر قواسمی عضو شورای قانونگذار فلسطین معتقد است که  رشد احوال راستگرا به تشدید تشنج منجر می‌شود. ولی در عین حال نیروهایی در اسرائیل هست که از پذیرفتن موضع هماهنگ با منافع ملت فلسطین حمایت می‌کنند.

دانیل لوی، رئیس پروژه ایالات متحده-خاورمیانه پیشنهاد کرد که به تصمیم ترامپ از دیدگاه دیگری نگاه شود. به گفته وی، ایالات متحده هرگز اراده سیاسی لازم برای حل درگیری بر اساس اصل دو کشور را نداشت. به همین دلیل ممکن است موجه باشد از موقعیت کنونی برای تجدید نظر در اصول تنظیم مسالمت آمیز بحران استفاده شود. به گفته وی، اصول اسلو که یک ربع قرن پیش تعیین شده بود، دارند کهنه می‌شوند و بجای بازگشت به روند صلح غیر مؤثر باید نقشه جدید تنظیم مسئله طراحی شود. لوی اعلام کرد که گروه چهارگانه خاورمیانه امیدهای بسته شده به آن را تبرئه نکرد.

انتهای پیام/

نظر شما