شناسهٔ خبر: 24230553 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با نگاهی به برنامه تلویزیونی «دورهمی»/

وقتی چهره ها مجری تلویزیون می شوند/ «مدیری»؛ مجری منتقد یا بازیگر سیاسی؟

خبرگزاری شبستان: مهران مدیری که با سرمایه اجتماعی حاصل از کارگردانی و بازیگری سریال های طنز به اجرای شوی تلویزیونی «دورهمی» آمده، این روزها به خاطر سخنانش درباره عدم امکان انتقاد از نهادها، بیش از هر زمان دیگر با واکنش مسئولان حاکمیتی روبروست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، دورهمی که از پرمخاطب ترین برنامه های این روزهای رسانه ملی است در ابتدا با تیمی از بازیگران محبوب و البته اجرای مهران مدیری شروع به کار کرد؛ سیامک انصاری که در همه کارهای مهران مدیری حضور دارد و به نظر می رسد هرگز مدیری پروژه ای را بدون او تصور نمی کند و شقایق دهقان، محمد نادری، الیکا عبدالرزاقی، رامین ناصرنصیر، مهران رنجبر که دیگر بازیگران بخش نمایش این برنامه بودند.

 

در کنار نام این بازیگران اسامی دیگری نیز در لیست بازیگران دورهمی دیده می شدند که هیچ کدام چهره مطرحی در بازیگری نبودند؛ سروش جمشیدی که پیش از این در تئاتر و رادیو حضور داشت و هرگز به این اندازه دیده و شناخته نشده بود؛ او به واسطه حضور در دورهمی در فاصله زمانی کوتاهی به یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین کمدین های فعلی ایران تبدیل شد.

 

 

 

امیرمهدی ژوله هم در ابتدا روزنامه نگار و طنز نویس مطبوعاتی بود و بعد به فیلم نامه نویسی روی آورد و نویسنده تعداد زیادی از مجموعه های طنز مهران مدیری از جمله پاورچین، نقطه چین ، در حاشیه ، گنج مظفر، مرد هزار چهره 1 و 2 ،باغ مظفر و ... بود. ژوله نیز که چهره شناخته شده ای در حوزه بازیگری نبود و تجربه ای در این زمینه نداشت بعد از حضور در دورهمی و البته در مرحله ای از مسابقه استندآپ کمدین برتر خندوانه در میان مردم به چهره ای محبوب و شناخته شده تبدیل شد.

 

ژوله در صحبت هائی در گفت وگو با رسانه ها گفت: مهران مدیری دست کم برای نویسنده‌ها یک امکان ویژه است. او آدمی است که به متن خیلی اهمیت می‌دهد و همیشه به تو این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را نشان دهی. نویسنده هم همین را می‌خواهد؛ اینکه تلاشش دیده شود و شما در کارهای مهران مدیری در بهترین حالت ممکن دیده می‌شوید. من با مهران مدیری سال‌هاست که همکاری می‌کنم و از همان ابتدا آنقدر به من اعتماد کرد که اجازه داد ایده‌هایی را وارد کار کنم که در روند داستان ها حفظ شد. او هوشمندانه عمل می‌کند؛‌ یعنی می‌داند چه چیزی می‌تواند به کار اضافه شود و بی‌علت مخالفت یا موافقت نمی‌کند.

 

 

 

 

بعدها و در فصل دوم این مجموعه تیم بازیگران از دورهمی جدا شدند و اجراهای نمایشی برنامه به حضور تنها دو بازیگر روی صحنه تقلیل پیدا کرد. در ابتدا مه لقا جابری به دورهمی پیوست و همراه با سروش جمشیدی بخش نمایشی دورهمی را اجرا می کردند ، بعدترها او هم رفت و سحرولدبیگی جای او را پر کرد و این روزها بخش نمایشی دورهمی را سحرولدبیگی و سروش جمشیدی اجرا می کنند.

 

 

 

مدیری از آن دست کارگردان هائی است که اغلب بازیگران مطرح علاقه دارند برای یکبار هم شده با او کار کنند و تجربه حضور در تیم او را داشته باشند، کما اینکه بارها این جمله از زبان مهمانان دورهمی خطاب به شخص مدیری شنیده شد.

 

هر قسمت از برنامه دورهمی موضوع مشخصی دارد که مدیری در صحبت هایش به آن می پردازد؛ اگرچه تیم نویسندگان متن های برنامه را می نویسند اما شنیدن این حرفها شاید از زبان شخص دیگری به جز او به این اندازه تاثیرگذار نباشد.

 

یکی از مهمترین ویژگی های متن های دورهمی، پرداختن به موضوعات اجتماعی با زبان طنز است. دورهمی در هر برنامه یک معضل اجتماعی را به عنوان سوژه برمی گزیند و مدیری در طول برنامه در قالب مونولوگ و گفتگو با میهمانان درباره آن سخن می گوید.

 

اما سخنان مدیری در برنامه های مختلف دورهمی شائبه سیاسی بودن و حمله جناحی به دولت را به وجود آورد؛ تا آن جا که پس از یکی از برنامه ها که تیغ انتقاد مهران مدیری دولت را هدف گرفت، وی در سخنانی گفت: «من نه سیاسی ام، نه در این زمینه تخصصی دارم و اگر حرفی نیز می زنم، سیاسی نیست و به کسانی برنخورد و واقعاً هم برنخورد و یک عده آمدند جوی را بسازند. دورهمی و حرف هایی که میزنم صرفاً فرهنگی و اجتماعی است. هرکسی را برای کاری دست کردند. من فیلمسازی و کار هنری ام را می کنم و سیاسیون، سیاسی اند. امیدوارم قبل از قضاوت، از آدم بپرسند منظورت چه بود؛ من یا توضیح می دهم یا نه، بعد می توانند با تانک از روی آدم رد بشوند.»

 

شائبه برخورد دوگانه رسانه ملی با نهادها و جناح های سیاسی اما دست از سر مدیری برنداشت تا بالاخره این مجری مطرح در برنامه هفت و در گفتگو با رضا رشیدپور  در پاسخ به این سوال که «درباره شما گفته می‌شود که به شما دستور داده‌اند از دولت انتقاد کنید و نسبت به سایر نهادهای حاکمیتی مثلا قوه قضائیه و سایر نهادها نقدی نداشته باشید!» خطاب به رشیدپور گفت: واقعا خودت چه فکری می‌کنی؟!واقعا می‌شود از نهادهای دیگر انتقاد کرد؟خیر!از قوه قضائیه می‌شود انتقاد کرد؟خیر!اگر می‌توانستم حتما این کار را می‌کردم.نمی‌شود حرف زد! درباره یکسری چیزها می‌شود حرف زد اما درباره یکسری چیزها اصلا نمی‌توانید نزدیکش بروید؛ به‌هر حال همه می‌دانیم در آن نهادها هم مشکلاتی وجود دارد.

 

واکنش رشیدپور این بود که مگر شده مثلا از قاضی یا سیستمی انتقاد بکنید و واکنشی بر علیه شما وجود داشته باشد که مدیری پاسخ داد: بله؛ یک جاهایی را نمی‌شود نزدیکش شد وگرنه همه می‌دانیم همه نهادها پر از مشکلند که می‌شود در تلویزیون آن را مطرح کرد.

 

البته صحبت های مدیری در برنامه دورهمی و مصاحبه های دیگر او از سوی مدیران و مسئولان بی واکنش نمانده. تا آن جا که سخنان حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سخنان مدیری در برنامه هفت، آخرین واکنش از این دست محسوب می شود.

 

 

 

باید به این نکته دقت کرد که نقدهای دورهمی به معضل های اجتماعی مختلف موجود در جامعه به زبان طنز بسیار مورد توجه قرار می گیرد؛ معمولا در تمام دنیا بر همین روال است و شخصیت های محبوب و معروف به واسطه شهرت و محبوبیتشان قدرت تاثیرگذاری فراوانی روی مردم دارند.

 

بخشی دیگر از جذابیت «دورهمی» به دلیل حضور مهمان هایی است که به برنامه می آیند و از آن جا که جنس سوال هائی که از آنها پرسیده می شود خلاف معمول برنامه های گفت و گو محور تلویزیون است مورد توجه مخاطب و بیننده قرار می گیرد. البته اصرار بیش از حد مجری برنامه بر پرسش هایی چون «تاکنون عاشق شده اید؟ چگونه عاشق شدید؟» و تحت فشار قراردادن مهمان ها برای پاسخ، از نکات منفی اجرای دورهمی است؛ هرچند نسبت به اصلاح مو و ریش میهمانان در فصل گذشته دورهمی آزاردهندگی کمتری دارد.

 

مهران مدیری اما پیش از آنکه مجری و شومن باشد، بازیگر و کارگردان است و در گذشته تئاتر و گویندگی و کار در رادیو را تجربه کرده است. اما آنچه که بیش از همه او را به شهرت و محبوبیت رساند کارگردانی مجموعه برنامه های طنزی بود که او ساختنشان را از سال 72 با مجموعه طنز پرواز 57 آغاز کرد و بعدها به ساخت ساعت خوش، جنگ 77، پاورچین، نقطه چین، شب های برره، باغ مظفر، گنج مظفر، شوخی کردم، در حاشیه 1و 2 ، مرد هزار چهره یک و دو و ... رسید.

 

  مدیری از جمله افرادی است که تخصص اصلی او اجرا نیست اما وقتی در کسوت مجری و کارگردانی مجموعه ای باشد مخاطب را به اعتبار نام  و سابقه اش پای تلویزیون می نشاند و  به نظر می رسد سیاست شبکه نسیم که استفاده از مجری هایی است که سابقه اجرا ندارند اما شناخته شده هستند به همین دلیل است؛ انتخاب پژمان بازغی برای اجرای کودک شو، کامران تفتی برای اجرای وقتشه، تعدادی از بازیگران در قسمتهای مختلف از برنامه هزارداستان مهر تاییدی بر این ادعا است.

 

 

دورهمی که اگرچه مشخص شد به تقلید و الگو برداری از برنامه ای هندی (در مدل دکور چینش وسایل آن و جای گیری مدیری در میان جمعیت و مهمانها) طراحی و ساخته شده است، اما برای مخاطبان رسانه ملی که همیشه در آرزوی تماشای چنین برنامه هایی بوده اند، دیدنی است.

 

دورهمی برنامه ای گفت و گو محور و اجتماعی با تم طنز است روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه هر هفته ساعت 23 روی آنتن شبکه نسیم می رود.

 

الهام عطائی

 

نظر شما