شناسهٔ خبر: 24229053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

۱۷۱ هزار قطعه مرغ گوشتی مادر در زنجان معدوم شد

زنجان-مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به چهار واحد تولیدی و صنعتی در زنجان که دچار بیماری آنفولانزا شدند بیش از ۲۵ میلیارد ریال غرامت پرداخت شد و ۱۷۱ هزار قطعه مرغ گوشتی مادر معدوم شد.

صاحب‌خبر -

محمدباقر حاج کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر  به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان زنجان اشاره کرد و افزود: پایش های مداوم مراقبت و کنترل توسط سازمان دامپزشکی استان زنجان انجام‌شده و مدیریت لازم در دستور کار است. 

وی اظهار کرد: از آغاز سال جاری تاکنون  بیش از ۱۷۱ هزار قطعه مرغ مادر گوشتی،  یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تخم مرغ نطفه‌دار و ۵۲ هزار و ۶۰ قطعه جوجه یک روزه که به این  بیماری آلوده‌شده بودند معدوم شدند. 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به چهار واحد تولیدی و صنعتی در استان زنجان که دچار بیماری آنفولانزا شده بودند بیش از ۲۵ میلیارد ریال غرامت پرداخت شد. 

حاج کاظمی تأکید کرد: اجرای طرح پایش آنفولانزا در خصوص این بیماری از برنامه‌های انجام‌شده برای جلوگیری از آنفلوانزای پرندگان در استان زنجان است و با آموزش‌های انجام‌شده درصدد این هستیم که این بیماری به انسان و سایر طیور سرایت نکند.

وی افزود: در راستای پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از تردد به سالن‌ها و محل دام و طیور، جلوگیری از ورود پرندگان مهاجر و ممانعت از ورود و خروج طیور انجام‌شده چراکه آنفلوانزای پرندگان بیماری مشترک بین انسان، طیور و پرندگان است و توجه به موازین بهداشتی ضروری است.

حاج کاظمی به نگهداری مرغ و طیور خانگی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: طیوری که در منازل نگهداری می‌شوند باید در محیط بسته بوده و نباید با پرندگان مهاجر و بومی در تماس باشند و باید محیط نگهداری طیور از آلودگی مبرا و ضدعفونی شود و از تماس کودکان و افراد حساس با پرندگان خودداری شود و به مردم توصیه می‌شود طیور، اردک، مرغ و پرندگان از بازارچه‌ها نخرند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ابراز کرد: همزمان با نمونه‌برداری از مرغداری‌ها و نیز مناطق زیست پرندگان در زنجان، گروه‌های دامپزشکی استان بر سلامت مرغ‌ها و پرندگان کشتار شده هم نظارت می‌کنند.

نظر شما