شناسهٔ خبر: 24227123 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گفت و گو با نخستین ایرانی دارنده «دان 7» جودو از مهد جودوی جهان:

محسن منافی: آرزویم تأسیس مرکز جودو در ایران است

نخستین ایرانی دارنده «دان 7» جودو از مهد جودوی جهان می گوید: من از زمانی که جودو را شروع کرده‌ام، در خدمت جودوی کشورم بودم و حالا هم امیدوارم بتوانم مرکز جودویی را در آینده در ایران تأسیس کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین به نقل از روزنامه ایران، چند روز پیش خبری جالب، توجه علاقه‌مندان به ورزش‌های رزمی را جلب کرد. محسن منافی، جودوکار سابق تیم ملی ایران و داور بین‌المللی این رشته، توانست  در مهد جودوی جهان (کودوکان)، دان 7 جودو را در 50 سالگی دریافت کند. این موضوع باعث شد تا به سراغ منافی برویم و گفت‌وگویی با او داشته باشیم. منافی صحبت‌های جالبی را درباره مسیری که طی کرده، مطرح کرد.

دریافت دان 7 جودوی جهان توسط شما یک اتفاق جالب توجه بود. در این باره صحبت می‌کنید؟
از سال 1990 کارم را به عنوان یک ورزشکار مبتدی و از کمربند سفید، در مرکز کودوکان ژاپن در جیگروکانو آغاز کردم که این مرکز از 136 سال پیش در جودو فعالیت می‌کند و من بعد از 28 سال، موفق به دریافت دان 7 شدم.
چه شد که جودو را انتخاب کردید؟
من در آن سال‌ها که در ایران بودم و 22 سالم بود، می‌خواستم یک رشته ورزشی را شروع کنم و خسرو گل‌کار که یکی از دوستان نزدیک من بود و رزمی کار می‌کرد، وقتی استعداد ورزش را در من دید، خیلی اصرار کرد که در جودو فعالیت کنم.
پس به نظر می‌رسد خیلی انگیزه برای این کار و پیشرفت در جودو داشتید؟
بله. گرفتن دان 7 من از کودوکان سرعت بالایی داشت که این موضوع برای ژاپنی‌ها هم عجیب بود اما به نظرم هرکسی در هر کاری در مسیر درست حرکت کند، می‌تواند به اهدافش برسد. خود ژاپنی‌ها در سن ۵۰ سالگی هم دان 7 ندارند، کسب دان هفت توسط من اتفاق نادری بود.
شما اولین نفری هستید که از ایران دان 7 را می‌گیرد؟
بله. من اولین نفری هستم که از کمربند سفید کارم را شروع کردم و در کودوکان، دان 7 را گرفتم. البته گویا استاد کیهان اعلام کرده که دان 7 را دارد. ایشان جایگاه پیشکسوت را برای من دارد و این یک خبر خوب برای من بود.
دان 8 را چه زمانی می‌گیرید؟
دان 6 را 12 سال پیش در سن 36 سالگی گرفتم و جوان‌ترین دان 6 شدم. این پروسه تقریباً هر 12 سال یک بار انجام می‌شود و ما باید حضوری فعال در جودو داشته باشیم و با هم سن و سال‌های خودمان رقابت کنیم تا دان 8 را بگیریم.
یعنی در 62 سالگی شاید دان 8 را بگیرید.
بله همین طور است. من از 28 آوریل مسابقاتم را برای دان هشت شروع می‌کنم و باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارم.
تا چه مرحله‌ای می‌خواهید پیش بروید؟
در جودو تا دان 10 می‌توان فعالیت کرد که سه نفر کلاً این دان را دارند. دایگو، آوه و اوزاوا از ژاپن. سن هرکدام از اینها بالای 90 سال است. رسم بر این است که اگر کسی دان 9 را دارد و اگر فوت کند، دان 10 را به او می‌دهند.
در تیم ملی جودو هم بودید؟
بله من چون دیر جودو را شروع کردم، برای همین هم دیر به تیم ملی رسیدم و 30 سالم بود. تا 34 سالگی هم در تیم ملی بودم و بعد به عنوان داور بین‌المللی در جودو فعالیت کردم.
آیا برای همکاری با فدراسیون به شما پیشنهادی شده؟
نه من هیچ پیشنهادی از فدراسیون جودو نداشته و ندارم و فقط می‌خواهم خالصانه در خدمت فدراسیون باشم، من از زمانی که جودو را شروع کرده‌ام، در خدمت جودوی کشورم بودم و حالا هم امیدوارم بتوانم مرکز جودویی را در آینده در ایران تأسیس کنم.

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما