شناسهٔ خبر: 24226834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راههای روستایی استان سمنان نیازمند توجه ویژه

سمنان - ایرنا- روستاهای سمنان علاوه بر نقش تاثیرگذار بر اقتصاد شهرها ،بخشی قابل توجه ای از محصولات کشاورزی و دامی موردنیاز استان را تولید می کنند که به اعتقاد مسوولان راه دسترسی بیش از 40 درصد این مناطق به مراکز شهری مطلوب نبوده و به توجه ویژه نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، الگوی رشد روستایی به مثابه راهبرد با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی است.
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب های اجتماعی می رهاند.
استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتر از مسیر بیش از 900 کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.
به باور کارشناسان ساخت و تامین راه روستایی مسیری هموار برای افزایش روزافزون توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذار و کاهش مهاجرت در 284 روستای استان سمنان است.
گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده های 6 استان کشور است، این استان با 97 هزار و 491 کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد .
براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن 1395، 141 هزار و 858 نفر در 284 روستای استان سمنان زندگی می کنند و که برخی از مسوولان استان معتقدند اهالی بیش از 30 درصد مناطق روستایی، راه دسترسی مناسب بی بهره هستند.
به گفته مسوولان امر جاده های بی کیفیت روستایی عامل 10 درصد تصادفات جاده ای است که برای رفع این چالش باید اقدمات اعتبارات قابل توجه ای درنظر گرفت اما برخی از مسوولان استان معتقدند حدود 50 درصد جاده های روستایی سمنان برای تردد مناسب نیست در حالی که اجرای طرح حادی روستایی می تواند به افزایش رونق اقتصادی و اشتغال در این مناطق تاثیرگذار باشد.
سید شهاب الدین چاوشی استاندا رسمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در رابطه ضرورت توجه ویژه به توسعه جاده های روستایی گفت : بهسازی راه ها نقش اساسی در توسعه سمنان و اشتغالزایی دارد و در این بخش آسفالت و بهسازی راه های روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود : در راستای تحول اقتصادی و جذب سرمایه گذاری ، تقویت و مناسب سازی راه های روستایی بسیار اهمیت دارد .
وی اظهارداشت : سمنان جز استان های بحران خیز کشور است به همین دلیل نیاز است راه های روستایی آن تقویت شوند.
چاوشی ادامه داد : همواره سمنان جز استان های برخوردار مطرح بوده است این در حالی است که در بخش های مختلف عقب مانده ایم که یکی از این حوزه ها راه های روستایی است.
استاندار سمنان با بیان این که برخورداری سمنان از سهم گردشگری در توسعه و اشتغال باتوجه به ظرفیت خیرکننده استان بسیار پایین است ، تصریح کرد : امسال باید فرصت سرمایه گذاری را دربخش گردشگری را بیش از پیش فراهم کنیم اما یکی از زیرساختهای آن که راه های روستایی است.
وی اظهارداشت : تعداد زیادی از مناطق روستایی سمنان با مشکل نبود راه های دسترسی با کیفیت مواجه است که این امر در حضور نیافتن گردشگران در این مناطق خوش آب و هوا و افزایش آمار بیکاری تاثیر شایانی دارد.
وی خاطرنشان کرد : استان سمنان به دلیل برخورداری از طبیعتی چهار فصل تمام روستاهای آن از ظرفیت گردشگری برخوردار است که باید با ساخت اقامتگاه های بوم گردی و توجه به زیرساخت های گردشگری برای افزایش اشتغال در این مناطق تلاش کرد.
استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتر از مسیر بیش از 900 کیلومتری محور تهران - مشهد از استان سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.
6026/7339

انتهای پیام /*

نظر شما