شناسهٔ خبر: 24226736 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با شبستان:

دفاع تا پای جان از امام زمان، میراث فاطمی برای منتظران!

خبرگزاری شبستان: شیوه و سبک زندگی حضرت این پیام را به جامعه منتظر القاء می کند که برای دفاع از ولایت، دفاع از ارزش های اصیل و اسلام ناب باید هرچه در توان دارد را به میدان آورد. حتی به قیمت جراحت یا از دست دادن فرزند یا حتی فدای جان!

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علی اکبر روستایی، استاد حوزه و دانشگاه و از کارشناسان شبکه جهانی ولایت در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان در رابطه با جنبه‌های الگوگیری منتظران از حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار کرد: وقتی زندگی و منش حضرت زهرا سلام الله علیها را بررسی می کنیم با محورهای متعددی مواجه می شویم؛ از جمله عرصه زندگی شخصی آن حضرت(س)، تربیت فرزند، برخورد با همسر  و ...که نکات زیبایی در آن نهفته است. دوم؛ عرصه امور سیاسی و اجتماعی و برخورد با دشمن و دفاع از حق و یا حتی در عرصه های دیگری مانند حضور در جامعه به لحاظ علمی که عملکردی جهادی را از ایشان می بینیم.

 

وی تصریح کرد: پیرامون مبارزات حضرت زهرای مرضیه(س) نیز در عرصه سیاسی موارد متعددی وجود دارد که ایشان برنامه هایی را برای زمان حیات شان در نظر می گیرند و مواردی نیز برای زمان بعد از شهادت، که هر یک از این مسایل نشانگر بینش عمیق سیاسی آن حضرت(س) است؛ چیزی که امروز جامعه منتظر بشدت نیازمند آن است.   

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نکته دیگری که در عرصه سیاست درباره این بانوی بزرگوار(س) به چشم می خورد بحث دفاع از امیرالمومنین علیه السلام  است، در تاریخ نقل شده که ایشان با مهاجمان در این رابطه مقابله و برخورد می کنند و حتی کار به جراحت پهلو و بازو و سقط جنین و ... می رسد. همه این مسایل در راستای دفاع از امام و ولی زمان است. البته حضرت زهرا(س) به همین مقدار هم اکتفا نمی کنند و برای روشنگری در سطح شهر به درب منازل مهاجر و انصار می‌روند تا دستور پیامبر(ص) و انتصاب الهی امیرالمومنین علیه السلام و تبلیغ امامت را به آنها برسانند.

 

کارشناس تاریخ اسلام اقدام دیگر حضرت فاطمه سلام الله علیها را در عرصه حمایت و پشتیبانی از حق، مطالبه مستمر فدک معرفی و بیان کرد: حضرت صدیقه سلام الله علیها فدک را به مثابه یک قطعه زمین نگاه نمی کنند، بلکه آن را به عنوان ابزاری برای فشار به هیئت حاکمه و غاصبان حق الهی و برملا کردن غصب این حق، می نگرند. تا به این طریق پرده از چهره مقدس‌مآبانه غاصبان برداشته و قصد آنها را آشکار کنند. لذا در راستای دفاع از حق بحث فدک را مطرح می کنند.

 

حجت الاسلام روستایی در تبیین دلایل اصرار حضرت صدیقه طاهره(س) برای مطالبه فدک گفت: ادامه داد: قرآن کریم در سوره مبارکه بقره آیه 124، می فرماید: وقتی خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام  را به مقام امامت برگزید ایشان به خداوند عرض کرد «آیا ذریه مرا نیز امام قرار می دهی؟» خداوند فرمود: «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ؛ من عهد امامت را به ظالمان نمی دهم.» وقتی شما غاصب بودن فردی را اثبات کنید ظالم بودن او نیز اثبات می شود. به عبارت دیگر به دنبال اثبات غصب، اثبات ظلم نیز می آید و طبیعتا فرد ظالم دیگر لیاقت جایگاه امامت را نخواهد داشت. لذا حضرت زهرا سلام الله علیها  از این طریق و به واسطه مطالبه فدک نیز به دنبال احقاق حق هستند.

 

تلاش همه جانبه برای آگاهی امت نسبت به انحراف

 

محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام ابراز کرد: نکته دیگر در مواجهه حضرت صدیقه سلام الله علیها با مسئله ولایت، بحث غضب ایشان بر غاصبانِ خلافت است که حتی در منابع دسته اول و در منابع اهل سنت از جمله در کتاب «صحیح بخاری» به آن اشاره شده است. محور دیگری که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد موضوع رفتن حضرت(س) به بیت الاحزان و گریه های مکرر دختر پیامبر (ص) است برای اینکه از این طریق مظلومیت حضرت امیرالمومنین علیه السلام را به مردم بفهمانند. یعنی ایشان تلاش می کنند تا به هر طریق ممکن، جامعه را نسبت به انحرافی که در حال رخ دادن است، متوجه سازند.

 

روستایی اظهار کرد: با توجه به جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دختر رسول خداصل الله علیه و آله، با آن پیشینه فضیلتی و همچنین جملاتی که پیامبر(ص) درباره ایشان فرموده اند، همین چند محور که در زمان حیات حضرت زهرا سلام الله علیها اتفاق افتاده، نکات بسیار  اساسی و پیام های جدّی برای جامعه دارد.

 

وی تاکید کرد: با این وجود حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در مبارزه کوتاه نمی آیند. ایشان حتی وصیت می کنند که غاصبان، در مراسم تشیع ایشان حاضر نشوند؛ وصیت دیگر ایشان، دفن شبانه است و همچنین مخفی بودن قبر آن حضرت(س)! که این موارد تا قیام قیامت سندی برای اثبات ظلم و اجحاف در حق یگانه دختر نبی مکرم اسلام (ص) است.

 

کارشناس شبکه جهانی ولایت در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: موضوع مهمی که نباید در این میان از آن غافل شد و شاید بتوان آن را ضروری ترین آموزه برای منتظران دانست، تلاش‌های این بانوی گرامی در رابطه با تبیین جایگاه امامت است. ایشان علاوه بر تمام اقداماتی که انجام می دهند، «جایگاه امامت» را نیز برای جامعه تبیین می کنند. به عنوان مثال در خطبه ای که در مسجد می خوانند، می فرمایند: «خداوند اطاعت از ما را به منظور یکپارچگی امت و امامت و رهبری ما را به دلیل جلوگیری از تفرقه و تشتت واجب کرد.»

 

روشنگری نسبت به جایگاه امامت

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در جای دیگری به بیان نقش محوری امام در جامعه اشاره می فرمایند، آنجا که گروهی از مردم خطاب به ایشان گفتند: «اگر علی علیه السلام  زودتر می آمد با او بیعت می کردیم» حضرت(س) در پاسخ فرمودند: «مَثَل امام مَثَل کعبه است، کعبه به گرد کسی نمی گردد بلکه افراد به دور کعبه می چرخند.» این مسئله کنایه از آن است که شما باید دور امام باشید.

 

حجت الاسلام روستایی ادامه داد: شیوه و سبک زندگی حضرت این پیام را به جامعه منتظر القاء می کند که برای دفاع از ولایت، دفاع از ارزش های اصیل و اسلام ناب باید هرچه در توان دارد را به میدان آورد. حتی به قیمت جراحت یا از دست دادن فرزند یا حتی فدای جان! روشنگری حضرت زهرا سلام الله علیها در باب نقش محوری امام در جامعه نکات ویژه ای را نیز برای امروز ما بیان می کند.

 

وی تصریح کرد: امروز طیف های مختلفی در فضاهای گوناگون در سطح جامعه شبهه افکنی می کنند، دقیقا مانند زمان حضرت زهرا سلام الله علیها که برخی این شبهه را مطرح کردند که «اگر علی بن ابیطالب علیه السلام زودتر می آمد با او بیعت می کردیم» یعنی در اصطلاح امروزی توپ را به زمین اهل بیت(ع) می انداختند و چنین وانمود می کردند که آنها در به وجود آمدن این شرایط نقشی نداشته اند. اما حضرت صدیقه سلام الله علیها با استدلال به تبیین جایگاه امام در جامعه پرداختند و با توضیح اینکه جایگاه امام همانند جایگاه کعبه است بر این شبهه افکنی ها خط بطلان کشید. یا برخی این شبهه را مطرح کردند که پیامبران از خود ارثی به جا نمی گذارند ولی حضرت فاطمه سلام الله علیها با استدلال به آیات قرآن، این شبهه را نیز پاسخ دادند.

  

کارشناس مسائل مهدوی ادامه داد: بنابراین، یکی از وظایف ما در عصر هجوم شبهه ها و سست کردن عقاید، استحکام بخشیدن به اصول اعتقادی خود، پاسخگویی به شبهات و حراست از اصول اعتقادی اسلام است.   

 

کارشناس شبکه جهانی ولایت درباره دیگر آموزه های سبک زندگی فاطمی برای منتظران بیان کرد: علاوه بر همه مواردی که مطرح شد مسایل دیگری نیز در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها در عرصه های مختلف وجود دارد که ناگفته های فراوانی از آنها باقی مانده است. اما مجال بررسی همه آنها وجود ندارد. به عنوان نمونه در رابطه با نحوه تعامل ایشان با همسر، در اطاعت پذیری و حُسن معاشرت آن حضرت(س)، در نحوه تربیت فرزند، زنده کردن روح عبادت و پرورش روحیه ایثار در فرزندان، بحث حضور حضرت فاطمه سلام الله علیها در مسایل علمی و آموزش علوم و ... .

 

روستایی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت علمی حضرت زهرا سلام الله علیها چندان برای جامعه ما تبیین نشده است در حالی که حضور علمی ایشان را می توان نمونه ای از یک اقدام جهادی دانست. چنان که در تاریخ نقل شده است که بانویی از بانوان مدینه نزد حضرت(س) آمد و از ایشان برای نحوه رویارویی علمی با مخالفان اسلام، راهنمایی خواست و حضرت فاطمه سلام الله علیها نحوه مناظره را به او آموختند.

نظر شما