شناسهٔ خبر: 24226615 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کاظمی بیان کرد:

پنج‌شنبه‌های قرآنی در راه مدارس/ پرورش دانش‌آموزان نخبه قرآنی

گروه جامعه ــ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح پنج‌شنبه‌های قرآنی و پرورش دانش‌آموزان نخبه از سال آینده در آموزش و پرورش گفت: فعالیت‌های قرآنی را سطح‌بندی کرده و برای هر سطحی مربیان خاص خودش تربیت و توانمند خواهند شد.

صاحب‌خبر -

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/11/24/798708_254.jpg

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به رویکرد قر‌آن محور بودن این معاونت و نحوه اجرا و پیاده‌سازی این اقدامات، گفت: با توجه به فرایند‌های سند تحول بنیادین که به‌عنوان نقشه و اساس کار در وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود، روح حاکم بر این سند، تعلیم و تربیتی است که تمام ساحت‌های شش‌گانه را در بر می‌گیرد؛ لذا با توجه به این سند قرار است دانش‌آموزان با رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر تمام ساعتی بودن، هدایت و در مسیر کمال قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در تعلیم و تربیت تمام ساعتی، آموزش و پرورش، رویکرد عدالت‌محوری به عنوان روح حاکم بر انقلاب و نظام، حاکم می‌شود، افزود: برهمین مبنا و مبنای دینی اولویت ما در تمامی برنامه‌ها قرآن، عترت و نماز انتخاب شده و تبیین آنها جزو مأموریت اصلی ما برای تحقق مبانی دینی و قرآنی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای تحقق سند تحول بنیادین، ترویج و تبلیغ قرآن عترت و نماز را بیش از پیش در آموزش و پرورش جاری و ساری کنیم؛ ادامه داد: آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از دستگاه‌های موفق در ترویج و تبلیغ فعالیت‌های قرآنی همیشه موفق بوده، اما این فعالیت‌ها کافی نیست و بر همین اساس از اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش می‎خواهیم که این فعالیت‎ها را با قوت و توان بیشتری ادامه دهند؛ البته باید استراتژی و رویکردمان را نسبت به این برنامه‌ها تغییر دهیم چرا که قرآن می‌توانند ما را در مسیر صحیح و درست هدایت کرده و نگاه دارد.

توسعه فعالیت‌های مهارت‌محور و اخلاق‌محور در آموزش و پرورش
کاظمی تصریح کرد: به‌دنبال توسعه فعالیت‌های مهارت‌محور و اخلاق‌محور هستیم که راهکار عملیاتی برای آن را تدوین خواهیم کرد. همچنین تلاش می‌کنیم نشاط و امید در بین دانش‌آموزان ایجاد شود، بر این اساس اولویت و استراتژی ما توسعه فرهنگ قرآن نماز و عترت است.

‌وی با اشاره به تقویت و ارتقای سطح قرآنی مربیان و معلمان در جهت تحقق رویکرد جدید این معاونت به ایکنا گفت: یکی از مهمترین عوامل‌ موثر در فعالیت‌های قرآنی مربیان قرآن هستند و ما اگر مربیان با انگیزه و برخوردار از دانش و مهارت‌های قرآنی نداشته باشیم طبیعتا نمی‌توانیم در این حزوه موفق باشیم؛ لذا باید برای سطوح مختلف فعالیت‌های قرآنی بتوانیم مربیان‌ مختلفی تربیت کنیم.

پرورش دانش‌اموزان نخبه قرآنی در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با ذکر مثالی ادامه داد: برای اینکه دانش‌آموزان مستمع خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی باشند همه معلمین می‌توانند مربی قرآن باشند و برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند قرآن را قرائت کرده و بخوانند همه معلمان ما می‌توانند مربی قرآن باشند اما اگر به صورت اختصاصی بخواهیم دانش‌آموزان نخبه قرآنی تربیت کنیم نیاز به قاریان برجسته قرآن کریم خواهیم داشت یعنی مربیانی که قاری هم باشند و به طور کامل با اصول آن آشنا باشند.

محور فعالیت‌های خودمان را بر دارالقرآن‌ها متمرکز می‌کنیم
کاظمی با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌های قرآنی را سطح‌بندی کنیم و برای هر سطحی مربیان خاص خودش را تربیت و توانمند کنیم، به ایکنا گفت: باید مربیان خودمان را توانمند و انگیزه‌های آنها را ارتقا دهیم و در کنار آن برنامه دقیق و منسجمی را برای آنها مد نظر قرار دهیم. اگر مربی ما برنامه نداشته باشد نمی‌تواند به درستی کار کند و به نظر می‌رسد که ما محور فعالیت‌های خودمان را بر دارالقرآن‌ها متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس‌ طرح‌هایی را از جمله راه‌اندازی پنجشنبه‌های قرآنی در مدارس پیش‌بینی کرده‌ایم که بعد از بررسی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. اما اگر ما بتوانیم در مدارس را با توجه به فضای خالی که در آنجا وجود دارد و با توجه به اینکه ممکن است همه دانش‌آموزان به دارالقرآن‌ها دسترسی نداشته باشند، به لحاظ بعد مسافتی که وجود دارد با محوریت خود دانش‌آموزان، به عنوان مثال دانش‌اموزانی که از مهارت بیشتری در حوزه‌های قرآنی برخوردار است و یا معلمی که با قرآن انس بیشتری دارد محفل‌های قرآنی را مدرسه‌ با عنوان «پنجشنبه‌های قرآنی» راه‌اندازی کنیم. این طرح می‌تواند یکی از کارهای خوب و اثرگذاری باشد که با توجه به رویکرد‌های مشخص شده در حوزه پرورشی و فرهنگی می‌تواند بر اهداف مشخص شده جامع عمل پوشانده و آن را محقق کند.

راه‌اندازی کلاس‌های تفسیر قرآن برای معلمان و دانش‌آموزان در سطوح مختلف
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: همچنین کلاس‌های تفسیر قرآن را برای معلمان، دانش‌آموزان در سطوح مختلف راه‌اندازی خواهیم کرد؛ با توجه به رویکردهایی که پیش‌بینی و مشخص شده برنامه‌های مختلف و تاثیرگذاری را در این حوزه طراحی کرده‌ایم که مطمئنا سال آینده با برنامه‌های وسیع قرآنی و با تمرکز بر مدرسه و فعالیت‌های اثر بخش بر عرصه آموزش و پرورش ورود می‌کنیم.

کاظمی یادآور شد: جدا از تمامی این برنامه‌ها، فعالیت‌های مسابقات قرآنی دانش‌آموزان هم به قوت خودش باقی خواهند ماند و از آنها حمایت خواهیم کرد و این فعالیت‌ها در کنار سایر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش انجام خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما