شناسهٔ خبر: 24226100 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در نمایشگاه کتاب دین برگزار شد؛

مراسم رونمایی از جلدهای موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه درباره حضرت زهرا

مراسم رونمایی ازجلدهای ۲۱ تا ۲۵ موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه درباره زندگانی سیره اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، فضایل حضرت زهرا در نمایشگاه کتاب دین قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی ازجلدهای 21 تا 25 «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنة» درباره زندگانی سیره اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، فضایل حضرت زهرا(س)با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مرعشی مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی در نمایشگاه کتاب دین قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی نجفی در این مراسم با بیان اینکه آیت الله مرعشی در اهل‌بیت فانی بودند و خود را خادم ائمه اطهار(ع) معرفی کرده‌اند، گفت:«موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنة» اثری ماندگار و منحصر به فرد از حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی است و  علمای اهل سنت نیز از این موسوعه استقبال خوبی کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی نجفی با بیان اینکه تمام جلدهای این مجموعه جدید از منابع اهل سنت درباره اهل‌بیت نقل شده است، گفت: این موسوعه مقام برتر کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را کسب کرده است و نسخه‌های این موسوعه در کشورهای دیگر نیز عرضه شده و با استقبال آنها مواجه شده است.

 حجت‌الاسلام  محمد جواد محمودی از پژوهشگران این موسوعه با بیان اینکه در صدر اسلام نقل و کتابت حدیث از اهل‌بیت ممنوع شده بود، گفت: با این وجود، تولید 5 جلد درباره سیره اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و مناقب و فضایل حضرت زهرا(س) از منابع اهل سنت تا قرن هقتم هجری ، فعالیت پژوهشی سخت، برجسته و مهمی است.

 وی درباره پیشینه موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه گفت: علامه حلی کتاب «نهج الحق و کشف الصدق» را درباره اثبات ولایت حضرت علی(ع) نوشته‌اند و دو قرن بعد فردی با عنوان روزبهان ردی بر این کتاب نوشت، ازاین رو  شهید قاضی نورالله شوشتری در پاسخ به آن، کتاب «احقاق الحق و ازهاق الباطل»  نوشت و همچنین حضرت آیت الله سید شهاب الدین  مرعشی نجفی این کتاب را دوباره چاپ و شرح مفصلی بر آن نوشته اند..

حجت‌الاسلام محمودی بیان کرد: حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی خواستار تصحیح و بازنگری و بازنویسی این مجموعه شده‌اند و این پژوهش در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در حال تدوین و تنظیم است.

این پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: تا پایان جلد ۲۵ این مجموعه بیش از ۶۷ هزار حدیث از منابع اهل سنت تا قرن هفتم جمع­ آوری شده است.

وی درباره منابع موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه گفت: برای تدوین و نگارش این مجموعه از نسخ خطی و چاپی و عکسی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و برخی نرم افزارهای رایانه‌ای استفاده شده است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام حسین تقی زاده گفت: برای تدوین 5 جلد از این مجموعه درباره حضرت زهرا از ۵۰۰ مصدر اصلی و فرعی از قرن سوم تا قرن هفتم بهره برده‌ایم.

همچنین در ادامه این نشست، حجت الاسلام بیات یکی دیگر از پدیدآورندگان اثر، به معرفی ساختار و محتوای 5 جلد از موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه درباره حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: جلد ۲۱ تا ۲۵ این مجموعه از ۵۴۰ عنوان در ۵ فصل، ۳۸ باب و ۲۷۸ فرع سامان یافته است.

 وی با بیان اینکه در این ۵ جلد ۶۷۰۰ روایت از اهل سنت درباره حضرت زهرا(س) آمده است، ابراز کرد: جلد اول درباره حیات طیبه حضرت زهرا(س)، جلد دوم درباره ارتباط ایشان با پیامبر اسلام، جلد سوم نیز در موضوع ارتباط حضرت فاطمه(س) با همسر گرامی خویش حضرت علی(ع) است.

حجت الاسلام بیات گفت: همچنین در جلد چهارم سیره و رفتار سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا(س) بیان شده و جلد پنجم نیز درباره فضایل و مناقب ایشان است./۹۹۸/پ۲۰۲/ش

 

 

 

نظر شما