شناسهٔ خبر: 24225605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار جبهه آزادیبخش مورو درباره حضور دوباره داعش در فیلیپین

کوالالامپور- ایرنا – رهبر جبهه آزادیبخش اسلامی مورو (میلف) فیلیپین بتازگی هشدار داد که شکست‌های گروه تروریستی داعش در خاورمیانه باعث شده تا بخشی از این نیروهای تروریستی برای انجام عملیات دیگری پس از بحران مراوی وارد فیلیپین شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «مراد ابراهیم» که گروه استقلال طلب مسلح تحت رهبری اش با دولت فیلیپین توافق نامه صلح امضا کرده و مخالف گروه‌های تروریستی وابسته به داعش محسوب می‌شود، دربیانیه ای افزود: تروریست‌های وابسته به داعش به دنبال تحت تأثیر قرار دادن جوانان مسلمان عصبانی از فقر در جنوب فیلیپین هستند.
سال گذشته گروه های تروریستی مسلح حامی داعش به بخشی از جزیره «میندانائو» در جنوب فیلیپین حمله کردند که باعث سقوط شهر «ماراوی» و پنج ماه درگیری نظامی ارتش این کشور با آ نها شد که در آن زمان جبهه آزادیبخش اسلامی مورو (MILF) و ارتش فیلیپین با یکدیگر در مقابل تروریست‌ها مبارزه می‌کردند.
جبهه آزادیبخش اسلامی مورو و دولت فیلیپین سال 2014 در کوالالامپور مالزی توافقنامه صلح امضاء کردند.
«مراد ابراهیم» همچنین در این بیانیه که در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب داشت تاکید کرد: گروه تحت رهبری اش همواره در حال مبارزه با نفوذ داعش در میان جوانان فیلیپینی بوده است.
وی در عین حال گفت : در همین حال مردان مسلح داعش از مالزی و اندونزی خود را به سواحل جنوبی جزیره فیلیپین می‌رسانند.
به گزارش فیل استار رهبر جبهه آزادیبخش اسلامی مورو همچنین در گفت و گو با خبرنگاران فیلیپینی هشدار داد: وضعیت در جنوب فیلیپین به گونه‌ای است که احتمال دارد درگیری جدیدی همچون ناآرامی‌های سال گذشته که باعث کشته شدن بیش از 1 هزار و 100 نفر شد، رخ دهد.
دولت فیلیپین با استقلال طلبان جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در سال 2014 صلح نامه‌ای امضا کرد تا به چند دهه درگیری مسلحانه که به کشته شدن بیش از 100 هزار نفر در جنوب این کشور منجر شده بود، پایان دهد.
نگرانی درباره گسترش پدیده تروریسم در جنوب شرق آسیا پس از سقوط داعش در خاورمیانه، نخستین بار نیست که مطرح می‌شود و در همین خصوص چندی قبل، وزیران دفاع اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) با شناسایی «تروریسم» به عنوان جدی‌ترین خطر منطقه، توافق کردند تا به منظور مقابله با آن با یکدیگر همکاری کنند.
وزیران دفاع «آ.سه.آن» در بیانیه ای مشترک ذکر کردند که پس از بازگشت تروریست ها از خاورمیانه به کشورهایشان درجنوب شرق آسیا، این منطقه با چالش های مهم امنیتی در مقیاس های وسیع و پیچیده روبه رو شده است.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین در یکی از نخستین اقداماتش پس از کسب ریاست جمهوری در برنامه اش برای برقراری صلح در کشورش با تعلیق حکم بازداشت 'نو میسواری' موسس و رهبر وقت فراری جبهه ملی آزادیبخش مورو، با وی دیدار و مذاکره کرده بود.
نور میسواری از سال 2013 میلادی به اتهام رهبری یک قیام خونین تحت تعقیب بود، اما دوترته با گفت وگو با وی در مورد نحوه پایان دادن به نزدیک به پنج دهه حرکت های استقلال طلبانه مسلمانان در جنوب فیلیپین به توافق همکاری دست یافت.
رهبر وقت جبهه ملی آزادیبخش مورو پس از این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران در مالاکانانگ، کاخ ریاست جمهوری فیلیپین، گفته بود: اجازه دهید تا حس خود و قدردانی ام را از رئیس جمهوری اعلام کنم و او نیاز به همکاری ما برای تحقق صلح و شعار مبارزات انتخاباتی خود را دارد. آقای رئیس جمهور، شما می توانید روی ما حساب کنید.
'نور میسواری' جبهه ملی آزادیبخش مورو را سال 1969 تاسیس کرد. مبارزه چند دهه ای استقلال طلبان مسلمان جنوب فیلیپین با دولت مرکزی تاکنون بیش از 100 هزار کشته برجای گذاشته است.
تلاش 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین برای تصویب قانون پایه بانگسامورو (بی.بی.ال) به منظور صلح و ثبات در میندانائو در مجلس سنا این کشور جواب نداد.
پیش نویس این قانون که سنا خواستار تجدیدنظر در آن شده بود بخشی از توافقنامه صلح جامع بین دولت و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو بود که براساس آن دولت خودمختار بانگسامورو جایگزین منطقه خودمختار مسلمان نشین میندانائو می شد.
دوترته پس از کسب قدرت وعده داد از طریق کنگره طرح 'قانون پایه بانگسامورو' را که به طور مشترک توسط مقامات دولتی و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو نوشته شده را مد نظر قرار دهد.
'دوترته' و رهبران جبهه آزادیبخش اسلامی مورو (میلف) اعلام کردند با توجه به اینکه اصلی ترین جمعیت این کشور را که کاتولیک های مسیحی تشکیل می دهند، اقلیت های فقیر مسلمان گزینه مناسبی برای هدف قرار گرفتن توسط گروه های افراط گرا هستند.
'مراد ابراهیم' رئیس کنونی 'میلف' در مورد ارتباط گروه تروریستی 'مائوته' با داعش، گفته بود: این افراد گمراه، خلاء موجود را که با اشتباهات ما در عدم تصویب قانون پایه ایجاد شده بود، پر کرده اند.
جبهه آزادی خواه اسلامی مورو سال 2014 با 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین پیمان صلحی امضاء کرد که کنگره از تصویب آن که خود حاکمیتی نیز بخش اصلی آن بود، سر باز زد.
پس از آن برخی گروه های افراطی فیلیپین با گروه تروریستی داعش بیعت کردند که حمله به شهر 'مراوی' در اواخر ماه می 2017(خرداد96) از جمله اصلی ترین اقدامات این گروه ها بود.
پیشتر یک منطقه خودمختار در جنوب فیلیپین در سال 1996 که حاصل توافق مانیل و جبهه آزادیبخش ملی مورو (MNLF) (دیگر گروه مسلح جنوب فیلیپین) بود، شکل گرفت اما این توافق موفق به پایان دادن به خشونت ها و شورش ها در این منطقه نشد.
آساق****241**1599

انتهای پیام /*

نظر شما