شناسهٔ خبر: 24225371 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک سال با فریبا محمدیان در ورزش زنان ایران

فریبا محمدیان یک سال و یک ماه است که در سئول هدایتگر ورزش زنان ایران است. او روزهای پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته و راه دشواری برای تحقق ایده‌ال‌ها در پیش خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دی ماه سال گذشته مسعود سلطانی فر حکم معاونت امور ورزش زنان را برای فریبا محمدیان صادر کرد تا او به عنوان نفر نخست ورزش زنان ایران شناخته شود. محمدیان پس از خبر بازنشستگی اش در فدراسیون اسکیت به این سمت منصوب و جایگزین رباب شهریان شد.

فریبا محمدیان از جمله زنانی بود که ریاست یک فدراسیون ورزشی را بر عهده داشت، سمتی که تنها تعداد محدودی از بانوان عهده دار آن هستند و از بین سه زنی که آن زمان ریاست فدراسیونی را بر عهده داشتند، محمدیان سکان دار فدراسیون اسکیت بود. او که عمر ریاستش بر یک فدراسیون ورزشی به دلیل بازنشستگی کوتاه بود در نهایت با حکم وزیر، معاون وزیر در امور ورزش زنان شد.

اردیبهشت ماه سال 96 بود که تصویب قطعی مجوز حجاب برای بسکتبالیست های ایرانی صادر شد و این خبر برای محمدیان آغاز گر خوبی در شروع کارش در امور زنان بود اما مطالبات ورزش زنان نیازمند مدیریت و برنامه جدی تری است که بر این اساس محمدیان را در راه سختی قرار داده است.

در ادامه به برخی از برنامه های ارائه شده از سوی فریبا محمدیان در یک سال گذشته کاری‌اش می‌پردازیم:

* طرح جایگاه حقوقی زنان در اساسنامه فدراسیون‌ها

محمدیان در بهمن ماه سال گذشته در رابطه با اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و جایگاه ورزش بانوان گفت: "در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تمام تلاش ما بر این بود که با معاونت ورزش قهرمانی همپوشانی خوبی داشته باشیم تا در این اساسنامه پاسخگوی مطالبات ورزش بانوان به صورت مکتوب باشیم. همان طور که وزیر ورزش تاکید زیادی برای پررنگ شدن جایگاه ورزش بانوان در برنامه کاری خود داشت، ما نیز سعی کردیم در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی جایگاه حقوقی ورزش بانوان را پررنگ‌تر ببینیم تا زنان بتوانند در تمام بخش‌های فدراسیون‌ها مشارکت فعالی داشته باشند. به عنوان مثال اگر قرار است کمیته‌ای در یک فدراسیون تشکیل شود که ۵ نفر عضو داشته باشد باید در بین اعضا زنان نیز حضور داشته باشند تا بتوانند جایگاه خوبی را در آن فدراسیون به خود اختصاص دهند. در هر صورت تمام تلاش این معاونت بر این است تا بتوانیم جایگاه خوبی را در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی به بانوان اختصاص دهیم".

10 ماه پس از این صحبت، محمدیان در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: "با دستور وزیر ورزش و جوانان، اساسنامه فدراسیون‌ها به جد در حال پیگیری است و مراحل پایانی آن برای حضور در هیات دولت طی می شود. حوزه معاونت قهرمانی وزارت ورزش با همکاری سایر معاونت ها و فدراسیون‌ها، طی برگزاری جلساتی مراحل اصلاح اساسنامه را طی کرده است که با تایید نهایی سلطانی‌فر و مصوبه هیات دولت جایگاه حقوقی بانوان در اساسنامه جدید نه تنها در حوزه نایب رئیسی بلکه در سایر کمیته و عضویت در مجمع های انتخاباتی بسیار بهتر خواهد شد و سعی بر آن است بر اساس قوانین داخلی و حوزه بین‌المللی نیز پاسخگو باشد". حال باید منتظر تایید اساسنامه فدراسیون های ورزشی ماند و دید آیا این اتفاق برای ورزش زنان رخ می دهد یا خیر؟

* حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها

چهار ماه پس از روی کار آمدن محمدیان در امور ورزش زنان نشست تخصصی تبیین راهبردهای ورزش بانوان در برنامه ششم توسعه کشور، با رویکرد "تولید و اشتغال" در هتل المپیک برگزار شد و فریبا محمدیان، معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در شروع مراسم از برنامه‌های آینده در ورزش بانوان گفت‌: "به دنبال تدوین و اجرای آیین‌نامه‌ مناسب‌سازی ورزشگاه‌های کشور برای حضور خانواده‌ها به عنوان تماشاگر در رویدادهای ورزشی هستیم. از دیگر برنامه‌های ما ارتقای محیط حقوقی ورزش بانوان، ساماندهی روند کسب کرسی‌های بین‌المللی ورزش برای بانوان واجد شرایط، ایجاد ساز و کارهای مناسب با فدراسیون‌های جهانی برای حضور بانوان محجبه ایرانی، اجرای طرح‌های ملی "فراغت بانوان با ورزش با هدف افزایش سهم ورزشی در فراغت بانوان، اجرای جشنواره فرهنگی – ورزشی بانوان شاغل با ورزش، اجرای طرح ملی قامت و حرکت، تدوین و اجرای طرح ملی ۲۰۳۰ تا نشاط و تندرستی، اجرای طرح الو ورزش با هدف افزایش ثبات حرکتی بانوان و تدوین و اجرای طرح توسعه کسب و کارهای ورزش ویژه‌ بانوان" از دیگر برنامه‌های آینده در ورزش بانوان است."

محمدیان در حالی برای نخستین بار، خبر حمایتِ وزارت ورزش از حضور خانواده ها در ورزشگاه ها را مطرح کرد که واکنش های زیادی را در پی داشت و وزارت ورزش با چالش جدی برای تحقق این هدف مواجه شد. چالشی که رئیس فدراسیون فوتبال را نیز بی‌نصیب نگذاشت و تاج در ارتباط با حضور بانوان در استادیوم‌ها، گفت: "همانطور که قبلا نیز گفته‌ام ساختار ورزشگاه‌های ما مناسب پذیرش بانوان نیست. ضمن این که این امر در حال حاضر اولویت بانوان و جامعه هم نیست."

این صحبت های تاج واکنش های زیادی را از سوی مردم و اهالی رسانه در پی داشت تا او بار دیگر در واکنشی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، اظهار کند: "شخصا به عنوان رییس فدراسیون فوتبال مخالفتی با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ندارم، اما این مهم نیازمند تصمیم‌گیری کلان و تدبیری ویژه‌ دارد که باید پیش از اجرایی شدن به آنها فکر شود. نشستی در وزارت کشور در این خصوص برگزار شده و از مسئولان کشوری اعم از دولت، نیروی انتظامی، نهادهای نظارتی و امنیتی، وزارت ورزش و جوانان و ... در آن حضور داشته‌اند. در این جلسه درباره موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بحث و بررسی شده است. جمع بندی این جلسه نیز مشکلات زیر ساختی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بوده که باید پیش از اتخاذ هر تصمیمی درباره آن تصمیم‌گیری شود. موضوع ورود بانوان و یا خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها از جمله مسائل کلان مملکتی است. هر وقت نظام و دولت درباره این موضوع به یک راهکار مشخصی رسیدند، فدراسیون فوتبال به عنوان عضوی از کادر اجرایی این موضوع، تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به انجام خواهد رساند".

پس از واکنش های تاج و اتفاقاتی که درباره بحث حضور خانواده های در ورزشگاه ها مطرح شد، فریبا محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: "وزارت ورزش و جوانان تنها نهاد تصمیم گیرنده نیست و نهادها و دستگاه‌های دیگری هستند که وزارت ورزش و جوانان در تلاش است با مدیریت فضا به یک انسجام دست یابد و ظرفیت بالقوه‌ای که وجود دارد را بالفعل تبدیل کند".

در حالی که وزارت ورزش و معاونش  درگیر بحث حضور زنان در ورزشگاه ها بودند، محمدیان با چالش جدی تری مواجه شد.

* حضور خبرنگاران و عکاسان زن در مسابقات

دیدار دوستانه تیم های فوتسال بانوان ایران و ایتالیا در ایران برگزار شد و خبرنگاران زن حق نداشتند گوشی های مویابل خود را به داخل سالن ببرند که با وساطت محمدیان مشکل حل شد اما این تازه آغاز راه برای ممنوعیت های بعدی بود. ممنوعیتی که به وضوح در رقابت های کشتی کلاسیک بانوان دیده شد. رقابتی که برای نخستین بار در حال برگزاری بود اما هیچ خبرنگاری برای پوشش خبری اجازه ورود گوشی موبایلش را نداشت و این بار اما کاری از دست محمدیان برنیامد!

پس از فوتسال و کشتی رشته‌های دیگر نیز بی نصیب نماندند. رکوردگیری از دختران وزنه بردار برای نخستین بار برگزار شد اما این بار علاوه بر محدودیت‌های گذشته محدودیت جدی تری اعمال شد و این بارحتی  مصاحبه با دختران وزنه بردار تنها در حضور نایب رئیس ممکن بود! سپس اوج محدودیت‌ها را در ووشو شاهد بودیم، رشته‌ای که هیچ‌گاه مشکل پوشش تصویر برداری نداشت اما به یک باره ممنوعیت در ووشو هم دیده شد و زمزمه ابلاغیه وزارت ورزش مبنی بر ممنوعیت پوشش خبری و تصویر برداری از ورزش زنان به گوش رسید.

خبری ناراحت کننده که به سرعت در بین اهالی رسانه در حال انتشار بود که نگرانی های بسیاری را به وجود آورد. اما فریبا محمدیان در گفت و گو با ایسنا خیال همه را راحت و اظهار کرد: "وزارت ورزش اختیار برگزاری رویدادهای ورزشی را به عهده فدراسیون‌ها گذاشته است. وزارت ورزش ابلاغیه‌ای برای راه ندادن خبرنگاران خانم به سالن رقابت‌ها نداده‌ است".

پس از اعلام خبر محمدیان در عمل نیز شاهد اجرای آن بودیم و برخی از محدودیت های اعمال شده برای پوشش تصویری و خبری رسانه از ورزش زنان برداشته شد که از جمله می توان به حضور خبرنگاران و عکاسان برای دیدار دوستانه ایران و روسیه اشاره کرد. دیداری که قرار بود خبرنگاران در این بازی با محدودیت حضور داشته باشند اما محمدیان با قاطعیت اعلام کرد که مشکلی برای حضور خبرنگاران وجود ندارد. علی رغم برخی محدودیت ها گام خوبی در این زمینه برداشته شد و پوشش خبری و تصویری خوبی از این بازی ارائه شد اما این سقف عمل در ورزش زنان نیست و محمدیان همچنان باید حامی پوشش اخبار زنان باشد.

* سال ۹۷؛ آرزوهای بانوان و تماشای بازی‌ها

محمدیان همچنین در راستای برنامه هایش درباره حضور تماشاگران اعلام کرد: "در سال ۹۷ سناریویی برای ترویج رشته‌های ورزشی با حضور تماشاگران بانوان داریم تا مسابقات بانوان با حضور تماشاگران زن برگزار شود. تلاش ما این است تا فضا بهبود یابد و حضور بانوان تماشاگر همانند مردان اتفاق افتد. در این مدت مراقبت‌ها و مدیریت‌هایی که رسانه‌ها، فدراسیون و همچنین ما انجام داده‌ایم تا اگر مانعی بر سر راه است برداشته شود. همان طور که شاهد بودید اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و برای شکوفایی این موضوع نیازمند مدیریت‌های بیشتری هستیم".

* کسب کرسی‌های بین‌المللی توسط بانوان

11 اردیبهشت ماه نیز معاون ورزش بانوان درباره کسب کرسی بین المللی بانوان گفت: "وزارت ورزش و جوانان درصدد ایجاد محیط قانونی برای کسب کرسی‌های بین‌المللی توسط بانوان ایرانی است و تلاش می‌کند ساز و کارهای مناسبی را به وجود آورد که فدراسیون‌های جهانی برای بانوان ایرانی و مسلمان که با پوشش اسلامی در مسابقات شرکت می‌کنند، احترام بگذارد". محقق شدن این اتفاق یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات در ورزش زنان خواهد بود و محمدیان باید برای تحقق برنامه اش به جد تلاش کند تا شاهد اجرایی شدنش باشیم.

ورزش زنان ایران امروز پیش تر از هرچیز دیگر تشنه رسانه ای شدن است و از فریبا محمدیان به عنوان بانوی نخست ورزش ایران انتظار می رود برای  اجرایی شدن این هدف مهم کارگشا باشد.

انتهای پیام

نظر شما