شناسهٔ خبر: 24225281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دریچه

صاحب‌خبر -

گزارش 16 هزار کودک‌آزاري به اورژانس اجتماعي
ايسنا: رئيس اورژانس اجتماعي کشور از گزارش 16 هزار مورد کودک‌آزاري به اورژانس اجتماعي کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.
رضا جعفري در سمينار «کودک‌آزاري در مناطق حاشيه‌‌نشين» با بيان اينکه حدود ٣٠٠ پايگاه خدمات اجتماعي در مناطق حاشيه‌نشين و دوهزارو 500 نيروي مددکار و روان‌شناس در اين مراکز فعال هستند، گفت: تاکنون 27هزارو 500 مورد کودک‌آزاري از انواع کودک‌آزاري جنسي، جسمي، عاطفي و غفلت به اورژانس اجتماعي اطلاع داده شده است. همچنين تاکنون ١٤هزارو ٥٩٩ مورد همسر‌آزاري به اورژانس اجتماعي ارجاع داده شده‌ است. او با تأکيد بر اينکه هرقدر سن کودک پايين‌تر باشد، به‌لحاظ جسماني وابسته‌تر و وضعيت کودک حادتر است، افزود: ٣٨ درصد از اين کودکان در سن دبستان و زير دبستان و ١٢ درصد راهنمايي بوده‌اند. ٢٩ درصد از آزارها جسمي و سه ‌درصد جنسي بوده است، چراکه بسياري از خانواده‌ها از ترس امنيت و آبرو خيلي از اين موارد را گزارش نمي‌کنند.
رئيس اورژانس اجتماعي کشور با بيان اينکه بررسي‌ها نشان مي‌دهد ١٢ درصد از موارد کودک‌آزاري چند روز بعد از کودک‌آزاري و  ٤.٥ درصد يک هفته بعد از آن گزارش شده‌اند، تصريح کرد: در بسياري از موارد، همسايه‌ها متوجه کودک‌آزاري مي‌شوند، ولي آن را گزارش نمي‌دهند و حتي جرئت نمي‌کنند با ١٢٣ تماس بگيرند، درحالي‌که اين يک بحث مسئوليت‌پذيري اجتماعي است. 
جعفري با اشاره به اينکه کودک‌آزاري به چارچوب خانه و خانواده منتهي نمي‌شود، اضافه کرد: مسائل و مشکلات فرهنگي بسياري در اين زمينه وجود دارد. مردم بايد مسئوليت‌پذيري اجتماعي داشته باشند. در بعضي موارد ديده شده که کودک ماه‌ها مورد آزار قرار گرفته‌اند و همسايه‌ها با وجود اطلاع از اين موضوع حاضر به ارائه گزارش به اورژانس اجتماعي نبوده‌اند.

مهلت يک‌ماهه استاندار تهران براي تعيين تکليف واحدهاي صنعتي تعطيل و نيمه‌تعطيل 
تسنيم: استاندار تهران با اشاره به فعاليت‌هاي صنعتي در استان تهران گفت: همه فرمانداران موظف به ارائه گزارش تحليلي براي تعيين تکليف واحدهاي صنعتي تعطيل و نيمه‌تعطيل تا يک ماه ديگر در استان هستند.
محمدحسين مقيمي در کارگروه شوراي برنامه‌ريزي استان تهران مشترک با کميته برنامه‌ريزي شهرستان پاکدشت با اشاره به استقرار سه شهرک صنعتي در پاکدشت خواستار تعيين تکليف آن دسته از واحدهاي صنعتي تعطيل يا نيمه‌تعطيل در شهرستان پاکدشت و شهرستان‌هاي استان تهران شد.
او با بيان اين مطلب که مشکلات واحدهاي صنعتي هرچه سريع‌تر بايد رفع شود، يادآور شد: در بررسي‌هاي کارشناسي به‌دست‌آمده درباره مشکلات مربوط به واحدهاي صنعتي تعطيل و نيمه‌تعطيل مشخص شد به‌روزنبودن فناوري اين واحدها، بالابودن قيمت تمام‌شده محصولات توليدي و نداشتن صرفه اقتصادي براي صاحبان صنايع، از مهم‌ترين عوامل تعطيل‌شدن يا نيمه‌تعطيل‌شدن واحدهاي صنعتي در سطح استان هستند.
استاندار تهران با تعيين مهلت براي فرمانداران استان براي تعيين‌تکليف واحدهاي صنعتي تعطيل يا نيمه‌تعطيل تأکيد کرد: برخي از اين واحدها براي دريافت تسهيلات از بانک‌ها با مشکلاتي مواجه هستند و فرمانداران بايد تا پايان سال گزارشي تفصيلي، تحليلي و مبسوط از علل تعطيلي صنايع در شهرستان‌هاي متبوع خود ارائه کنند.

کاهش مسافت تهران - شمال با اجراي تونل ريلي البرز
مهر: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در نشست بررسي طرح تونل ريلي البرز گفت: اجراي اين تونل مي‌تواند زمان سفر تهران به شمال را تا نيم‌ساعت کاهش دهد.
محسن هاشمي‌رفسنجاني در نشست بررسي طرح تونل ريلي البرز اظهار کرد: به‌لحاظ تکنولوژيکي اجراي اين تونل ريلي البرز قابل تصور بوده، همچنان که نظاير اين تونل در ديگر کشور‌ها اجرا شده است.
وي با بيان اينکه اگر اين تونل اجرا شود ظرفيت جابه‌جايي ۲۰۰ هزار مسافر در روز و نيز جابه‌جايي ۴.۵ ميليون تن بار را خواهد داشت، افزود: اين امر به‌ويژه براي شبکه سراسري استان مازندران و نيز حمل بار از بنادر شمالي بسيار حائز اهميت است، اين در شرايطي است که هم‌اکنون استان مازندران در برخي مواقع با محدوديت خودرويي مواجه است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تأکيد بر اينکه اجراي اين تونل مي‌تواند زمان سفر  تهران به شمال را تا نيم‌ساعت کاهش دهد افزود: درحال‌حاضر مهم‌ترين نکته، کار مطالعاتي اين پروژه است، چراکه به‌دليل طويل‌بودن و عميق‌بودن اين تونل بايد مطالعات به دقت انجام شود تا در حين اجراي کار به مشکل برنخورد. 

نظر شما