چکیده
هدف اصلی این پژوهش، موردکاوی شایستگیهای اخلاقی مدیران دانشگاهی در نظام آموزش عالی بوده است. روش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و با روش مطالعۀ موردی کیفی است. در این راستا، با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، با 21 نفر از مدیران، معاونان و رؤسای دانشگاهها و دانشکدههای دولتی در ارتباط با پدیدۀ «شایستگیهای اخلاقی مدیران دانشگاهی» مصاحبۀ عمیق نیمهساختمند به عمل آمد. یافتهها: بر اساس یافتههای به دست آمده، شبکۀ مضامینِ شایستگیهای اخلاقی مدیران دانشگاهی(مضمون فراگیر)، شامل پنج بُعد شایستگیهای مدیریتی- رهبری، ارتباطی- تعاملی، شخصیتی- رفتاری، ارزشی- اعتقادی و دانشی- تحلیلی(مضامین سازمان دهنده) است که هر یک نیز دارای مؤلفههای گوناگون(مضامین پایه) بودند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاریِ انتخاب و گزینش شایستۀ مدیران و رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و برنامههای بهسازیِ علمی- اخلاقی مدیران دانشگاهی، مورد توجه جدی قرار گیرد.
کلیدواژه ها: اخلاق؛ شایستگیهای اخلاقی؛ مدیران دانشگاهی؛ آموزش عالی؛ مطالعۀ موردی
نویسندگان:
قاسم سلیمی: دکترای مدیریت آموزش عالی ، استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
مهدی محمدی: دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
محمدجواد سلمانپور: دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشیار گروه علوم قران و فقه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز.
جعفر ترک زاده: دکترای مدیریت آموزشی، دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
قدرت الله محمدی: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - دوره 6، شماره 21، زمستان 1395.
∎
نظر شما