شناسهٔ خبر: 24225178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قاسم سلیمی، مهدی محمدی، محمدجواد سلمانپور، جعفر ترک زاده، قدرت الله محمدی

موردکاوی شایستگی‌های اخلاقی مدیران آموزش عالی به سوی یک چارچوب مفهومی

هدف اصلی این پژوهش، موردکاوی شایستگی‌های اخلاقی مدیران دانشگاهی در نظام آموزش عالی بوده است.

صاحب‌خبر -

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش، موردکاوی شایستگی‌های اخلاقی مدیران دانشگاهی در نظام آموزش عالی بوده است. روش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و با روش مطالعۀ موردی کیفی است. در این راستا، با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، با 21 نفر از مدیران، معاونان و رؤسای دانشگاهها و دانشکده‌های دولتی در ارتباط با پدیدۀ «شایستگی‌های اخلاقی مدیران دانشگاهی» مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختمند به عمل آمد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های به دست آمده، شبکۀ مضامینِ شایستگی‌های اخلاقی مدیران دانشگاهی(مضمون فراگیر)، شامل پنج بُعد شایستگی‌های مدیریتی- رهبری، ارتباطی- تعاملی، شخصیتی- رفتاری، ارزشی- اعتقادی و دانشی- تحلیلی(مضامین سازمان دهنده) است که هر یک نیز دارای مؤلفه‌های گوناگون(مضامین پایه) بودند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه می‌تواند در سیاستگذاریِ انتخاب و گزینش شایستۀ مدیران و رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و برنامه‌های بهسازیِ علمی- اخلاقی مدیران دانشگاهی، مورد توجه جدی قرار گیرد.

کلیدواژه ها: اخلاق؛ شایستگی‌های اخلاقی؛ مدیران دانشگاهی؛ آموزش عالی؛ مطالعۀ موردی

نویسندگان:

قاسم سلیمی: دکترای مدیریت آموزش عالی ، استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

مهدی محمدی: دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

 محمدجواد سلمانپور: دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشیار گروه علوم قران و فقه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز.

 جعفر ترک زاده: دکترای مدیریت آموزشی، دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

 قدرت الله محمدی: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز.

فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - دوره 6، شماره 21، زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما