شناسهٔ خبر: 24224880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بی تعارف با وزیر خارجه انگلیس؛

آقای جانسون لطفا به یمن سفر کنید

«جانسون»بعد از سفر خود به میانمار اظهاراتی را به زبان آورد که از چند سال قبل رسانه ها درباره آن سخن می گفتند اما سخنان اخیر وی در مورد یمن نشان از لزوم سفر وی به این کشور جنگ زده دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی؛ «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه ۳۰ بهمن، از ایران خواست تا از فعالیت هایی که خطر تشدید درگیری و جنگ در یمن را به همراه دارد، متوقف کند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است: عمیقا از یافته‌های کارشناسان سازمان ملل در خصوص موشک ها و تجهیزات نظامی که پس از اعمال ممنوعیت تسلیحاتی از مبدأ ایران به یمن منتقل شده اند، نگران شدم. من از ایران می خواهم فعالیت هایی که خطر تشدید درگیری را به همراه دارد، متوقف و از یک راه حل سیاسی برای درگیری در یمن حمایت کند.

لزوم توجه به صداهای داخلی

وزیر خارجه انگلیس در حالی این اظهارات را بیانن می کند که از همان روزهای آغازین حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن، گروه های حقوق بشری در داخل انگلیس خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان به دلیل جنگ یمن شدند اما دولت بریتانیا هیچ توجهی به این درخواست ها نکرد و حتی میزان فروش تسلیحات به ریاض را افزایش داد.

در این میان از چند هفته قبل موضوع سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به لندن مطرح شده اما اعتراضات داخلی به این سفر موجب به تاخیر افتادن آن شده بطوریکه حتی شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار جلوگیری از سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به لندن شدند.

بر اساس این گزارش ۱۹ نماینده مجلس عوام انگلیس از احزاب مختلف با امضای بیانیه ای از «ترزا می» نخست وزیر این کشور خواستند سفر محمد بن سلمان به لندن را لغو کند. این نمایندگان محمد بن سلمان را به ارتکاب جنایات خطرناکی در عربستان و خارج این کشور متهم کردند.

ایندیپندننت: محمد بن سلمان ممکن است بتواند ترزا می را قانع کند که فردی نوگرا است و تلاش می کند تا آزادی را در کشورش بگستراند؛ اما نمی تواند به آسانی افکار عمومی انگلیس را بفریبد. امضا کنندگان این بیانیه، ولیعهد سعودی را که مسئولیت وزارت دفاع این کشور را هم برعهده دارد، مسئول جنایات خطرناک در جنگ یمن دانستند که باعث وقوع بحران بزرگ انسانی در این کشور شده است. این نمایندگان انگلیسی تاکید کردند بیش از ۷۰ درصد از اعدام ها در عربستان پس از واگذاری مسئولیت ها به محمد بن سلمان بوده است.

در بیانیه این نمایندگان آمده است که ولیعهد سعودی با محاصره کشور قطر، حقوق اساسی شهروندان این کشور و شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس را نقض کرده است و همچنین از دولت بحرین که فعالان را سرکوب و بازداشت و بر ضد آنها احکام ظالمانه ای صادر می کند، حمایت می نماید.

روزنامه ایندیپندنت نیز با اشاره به تعویق افتادن سفر محمد بن سلمان به آنگلیس در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان ممکن است بتواند ترزا می را قانع کند که فردی نوگرا است و تلاش می کند تا آزادی را در کشورش بگستراند؛ اما نمی تواند به آسانی افکار عمومی انگلیس را بفریبد. ولیعهد عربستان در رأس یکی از خودکامه ترین رژیم های جهان بوده و معمار اصلی بمباران های ویرانگر یمن در طول قریب به ۳ سال گذشته به شمار می رود.

حال این سوال مطرح می شود که آقای جانسون آیا تا کنون صدای این اعتراضات را شنیده اید یا شما نیز همانند آمریکا به فکر «دوشیدن» بیشتر عربستان هستید؟

یمن بدتر از میانمار

بوریس جانسون در حدود ۱۰ روز قبل به میانمار سفر کرده و از روستاهای مسلمانان روهینگیا بازدید کرده بود. وی در دیدار با «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار نسبت به وضعیت مسلمانان روهینگیا، ابراز تاسف کرده و عنوان داشت که تاکنون با صحنه هایی که در روستاهای مسلمانان روهینگیا دیده مواجه نشده بود.

جانسون در این دیدار از سوچی خواست با نمایندگان سازمان‌ ملل برای کمک به بازگشت آوارگان همکاری کند.  

جانسون در ادامه گفت: آنچه در میانمار دیدم وحشتناک بود. تاکنون در زندگی‌ام چنین چیزی را ندیده‌ بودم. صدها روستا به آتش کشیده شدند. مسلما چنین چیزی فاجعه‌بار است و فکر می‌کنم که آنچه اکنون نیاز است، یک رهبری برای همکاری با نمایندگان سازمان ملل است تا این افراد را به خانه‌شان بازگرداند.

به گزارش مهر، وزیر خارجه انگلیس در سفر به میانمار از وضعیت بد مسلمانان این کشور که رسانه های کشورهای اسلامی از چند سال قبل درباره آن سخن می گویند مطلع شده اما باید به ایشان این نکته را یادآور شد که وضعیت یمن به لطف حملات متعدد عربستان و همدستانش که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده بسیار بدتر از روستای های محل سکونت مسلمانان روهینگیایی است.

بر اساس آخرین گزارش ها مردم یمن که به دلیل جنگ و محاصره سعودی در وضع بسیار نامطلوبی بسر می برند هم اکنون با بیماری وبای جدیدی مواجه شده اند که ابعاد آن تاکنون مشخص نشده است.

این وبا به شدت به آنفولانزای پرندگان مشابهت دارد و تاکنون ۱۶ تن از شهروندان این کشور را به کام مرگ فرستاده است. این بیماری جدید بیش از ۱۰۰ تن از مردم را نیز آلوده کرده که وضع همه آنان خطرناک اعلام شده است.

«علی المحاقری» مشاور وزیر بهداشت با اشاره به نشانه های این بیماری اظهار داشت که ما نمی توانیم در زمینه وبای جدید تحقیق کنیم زیرا از سال ۲۰۱۷ تاکنون آزمایشگاه های ما از کار افتاده اند.

بر اساس آخرین گزارش ها مردم یمن که به دلیل جنگ و محاصره سعودی در وضع بسیار نامطلوبی بسر می برند هم اکنون با بیماری وبای جدیدی مواجه شده اند که ابعاد آن تاکنون مشخص نشده است.پیش از این وبا نیز وبای کولیرا در یمن شایع شده و صدها هزار تن از مردم این کشور به آن دچار شده بودند.

این در حالی است که نیروهای ائتلاف سعودی مرزهای یمن را بسته اند تا بدینوسیله از ورود کمک های انسان دوستانه به مردم یمن که در وضع بسیار نامطلوبی بسر می برند، جلوگیری شود.

دکتر «عبدالوهاب الکحلانی» سخنگوی وزارت بهداشت یمن، مهرماه امسال، آخرین آمار بیماران مبتلا به بیماری وبا را در این کشور اعلام کرد و اظهار داشت که تاکنون در این کشور بیش از ۸۰۰ هزار نفر به بیماری وبا مبتلا شدند که دو هزار نفر از این بیماران جان خودشان را از دست دادند.

وی افزود: در طول سال های اخیر به دلیل محاصره یمن توسط نیروهای ارتش رژیم سعودی، شاهد درگذشت ۱۴ هزار بیمار در این کشور بودیم. اکنون ۹۵ هزار بیمار در یمن نیاز به سفر به خارج برای درمان دارند. همچنین نیم میلیون کودک یمنی به دلیل جنگ و محاصره این کشور دچار سوء تغذیه شدند.

در این میان گزارش سازمان ملل از محرومیت بیش از ۳ میلیون یمن از آب شرب بهداشتی به عنوان یکی از مهمترین دلایل بروز بیماریهای متعدد در این کشور یاد کرده است.

این موراد تنها بخشی از مشکلات روزافزون مردم یمن هستند که ارتباط مستقیم به حملات عربستان سعودی دارد و البته باید یادآور شد که قحطی نیز مردم یمن را تهدید می کند. بر همین اساس از آقای بوریس جانسون وزیر خارجه دولت فخیمه انگلیس درخواست می شود تا به یمن سفر کرده و با حقایق موجود در این کشور آشنا شوند تا شاید بعد از این دیدار بتوانند بگویند اوضاع در روستاهای مسلمان نشین میانمار «وحشتناک» است یا یمن.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما