شناسهٔ خبر: 24224680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

انتقال پیکر ها تا آخر هفته طول می کشد

پایان 3 روز جست وجو برای یافتن آسمان در دل دنا

صاحب‌خبر - لاشه هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یک شنبه در ارتفاعات دنا سقوط کرده بود روز گذشته و در سومین روز عملیات جست وجو، توسط پهپادها و بالگردها پیدا و عملیات جست وجوی اجساد نیز آغاز شد. هواپیمای «ای تی آر ۷۲ – ۵۰۰ » متعلق به هواپیمایی آسمان ساعت 8:45 یک شنبه از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه یاسوج «تیک آف» کرد و در حدود ۴۵ دقیقه بعد هواپیما از صفحه رادار ناپدید شد. مطابق اطلاعات اولیه اعلام‌شده از سوی مسئولان هواپیمایی آسمان، هواپیما در ۱۴ مایلی شهر یاسوج و در نزدیکی روستای «بیده» به کوه دنا برخورد کرده است. پس از شنیدن خبر سقوط هواپیما گروه‌های امدادی به منطقه احتمالی اعزام شدند اما نامشخص بودن نقطه سقوط، جست وجوها را بی‌ثمر کرد که در نهایت صبح روز سه شنبه بالگردهای سپاه موفق به یافتن لاشه هواپیما شدند. توضیحات رئیس سازمان هواپیمایی درباره کشف لاشه هواپیما در همین حال عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : تجسس نقطه سقوط هواپیما بسیار سخت بود و شرایط سخت آب و هوایی در منطقه حاکم بود که نیاز به مهندسی جدیدی داشتیم تا محل سقوط را بیابیم. این موضوع در دنیا هم شایع است و کشورهای صاحب فناوری نیز در شرایط سخت آب و هوایی در تعیین نقطه سقوط هواپیما مشکل دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از طریق روسیه و سازمان فضایی کشور توانستیم عکس هایی از محل سانحه به دست بیاوریم. همچنین از هواپیماهایی که دستگاه های خاص دارند، کمک گرفتیم. وزارت ارتباطات نیز برای یافتن محل سانحه به سازمان هواپیمایی کمک کرد.عابدزاده اظهار کرد: صبح روز سه شنبه قطعه ای از بدنه هواپیما رویت شد و بلافاصله گروه های امدادی به منطقه اعزام شدند که به دلیل صعب العبور بودن منطقه تاکنون هیچ یک از گروه های کوهنوردی به منطقه نرسیده اند. وی با اشاره به پراکندگی احتمالی قطعات اظهار کرد: هنوز از سایت اصلی وقوع سانحه اطلاع نداریم. اگر پراکندگی قطعات هواپیما زیاد باشد کار سختی در پیش داریم. همچنین شیارها در رشته کوه منطقه زیاد است. کشف ۴۵ پیکر سرنشینان هواپیما این منطقه در جوار رشته‌کوه بلند دنا قرارگرفته است و با جغرافیای کوهستانی خود، استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را به هم متصل می‌کند. با توجه به صعب العبور بودن منطقه نیروهای امداد باید از طریق هلی برد به آن جا اعزام و پیکرها را منتقل کنند .در همین حال معاون عملیات نیروی زمینی ارتش، از آغاز عملیات تکاوران ارتشی برای دست یابی به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در ارتفاعات دنا خبر داد.امیر سرتیپ دوم کیومرث شرفی اظهار کرد: پس از گشت های هوایی و کشف محل سقوط هواپیما، عملیات اعزام کماندوها و تکاورهای تیپ ۶۵ نیروی مخصوص و تکاوران شیراز برای صعود به ارتفاعات ۱۳ هزار پایی دنا، آغاز شده است.وی افزود: هم اکنون در حال امدادرسانی هستیم تا زنده های احتمالی را از منطقه خارج کنیم و باقی مانده تجهیزات را به محل سقوط برسانیم و اجساد را منتقل کنیم.در همین حال مهر عصر روز گذشته خبرداد:هم اکنون، ۱۵ نفر در محل سقوط هواپیما حضور دارند که ۱۲ نفر کوهنورد حرفه ای و سه نفر نیز ارزیاب هستند. این گروه با تشکیل کمپی، شب در محل مستقر هستند و پیکرهای جان باختگان هواپیما را برای انتقال آماده می کنند که صبح چهار شنبه کار انتقال با سرعت انجام شود. در همین حال با توجه به شرایط، پیش بینی می شود کار انتقال پیکرها، تا آخر هفته طول بکشد. مدیر کل صدا و سیمای کهگیلویه و بویر احمد هم خبرداد : تیم نجات و تجسس به منطقه رفته و در همان محل سقوط حدود 30 پیکر را کشف کرده است. شامگاه روز گذشته نیز شبکه خبر از کشف ۴۵ پیکر سرنشینان خبر داد. مدیرعامل هلال احمر اصفهان نیز گفت: محل متلاشی شدن هواپیما چندین کیلومترمربع وسعت دارد. محسن مومنی در گفت و گو با خبرنگار مهر ادامه داد: محل اصابت هواپیما جای سختی در دیواره و دسترسی به آن دشوار است. سخنگوی اورژانس گفت: در محل سقوط هواپیما دو متر برف وجود دارد و از وضعیت اجساد جان باختگان اطلاعی در دست نیست. مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان هم به شبکه خبر گفت: به دلیل پراکندگی اجساد، همه شعاع نقطه مد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جست‌وجو می‌شود. توضیح وزیر ارتباطات درباره موبایل روشن مسافر هواپیما در همین حال اظهار نظر ها درباره احتمال زنده بودن برخی مسافران با توجه به این که بدنه هواپیما منفجر نشده و انتشار اخباری مبنی بر تماس از موبایل یکی از مسافران قوت بیشتری گرفت . محمدجواد ِآذری جهرمی در اینستاگرام خود تایید کرد که مسافران پرواز تهران-یاسوج از درون هواپیما تماس گرفته‌اند. وی نوشت:مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن و تا ساعت 19 همان‌روز در دسترس بوده است سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج با یکی از مسافران و دو مکالمه 30 ثانیه‌ای و 72 ثانیه‌ای بررسی شد و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت سی و یک ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن 9:34 صبح بوده است. بنابراین تماس ها قبل از سقوط بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما