شناسهٔ خبر: 24224667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

طرح استیضاح آخوندی با حمایت مدافعان دولت

استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای چندمین بار در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است؛ البته این بار نمایندگان حامی دولت و اصلاح‌طلب برای استیضاح آخوندی پیشقدم شده‌اند.

صاحب‌خبر -

وقوع مکرر سوانح و عدم مدیریت جدی وزیر راه و شهرسازی، مهمترین دلیل استیضاحکنندگان است. علاوه بر وزیر راه، عدهای از نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح علی ربیعی، وزیر کار هم هستند، اما به نظر میرسد شرایط عمومی برای استیضاح آخوندی مهیاتر باشد. آخوندی تاکنون چند بار از مهلکه استیضاح فرار کرده است، اما این بار شاید فضا برای او دشوارتر باشد، زیرا چند نفر از حامیان دولت در نامه به حسن روحانی خواستار استعفای او و ربیعی شدهاند.

نامه به روحانی برای استعفای وزرا

در همین زمینه، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از ارسال نامهای به رئیسجمهور جهت استعفای آخوندی و ربیعی خبر داد.

عضو فراکسیون امید در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: مدتها این بحث مطرح بود که به نظر میرسد مقداری رخوت و سستی در برخی از ارکان دولت وجود دارد که ممکن است به تیره شدن رابطه دولت و مجلس منجر شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هرچند وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دوستان خوب ما هستند اما جمعی از نمایندگان مجلس در راستای اجرای قانون اساسی و توجه به حقوق ملت خواستار استعفای وزرای مذکور شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو نامه برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای جمعی از نمایندگان که از تمامی طیفهای سیاسی مجلس هستند، رسیده و تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

تاجگردون تصریح کرد: رویکرد نمایندگان برای استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک رویکرد و موضوع کاری است که باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانههای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقصر هستند، البته شاید شخص وزیر مقصر نباشد، اما در هر صورت وزارتخانه تحت مدیریت وزرای مذکور است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: علاوه بر تقاضای استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مشخص است از طرفداران رئیسجمهور نیز بودند در نامهای به رئیسجمهور خواستار این موضوع شدند که علاقهمند نیستند وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس استیضاح شوند، بنابراین باید وزرای مذکور استعفا بدهند تا روح تازهای در کالبد وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی دولت دمیده شود.

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم از برگزاری نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان سازمان هواپیمایی در کمیسیون متبوعش برای بررسی زوایای سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به آزردهخاطر شدن مردم از حوادث اخیر بویژه سقوط هواپیما لازم است مسئولان حتی وزرای مربوطه خود اقدام به استعفا کنند، افزود: قصور و کوتاهی دستگاههای مسئول بدون هیچگونه مماشاتی مورد بررسی و برخورد واقع خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: موضوع محرز این است که مسیر منتخب از سوی خلبان در شرایط جوی بد بسیار پرتنش بوده و در این شرایط هوایی نامناسب باید با مسیر دیگری
جایگزین میشد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان استعفا دهد

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس طی تذکری از مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان خواست به دلیل مشکلات مدیریتی از سمت خود استعفا دهد.

رامین نورقلیپور در نشست علنی دوشنبه، 30 بهمنماه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر راه در مورد سقوط هواپیمای یاسوج گفت: در اینگونه حوادث انتظار این است که مسئولان مربوطه از سمت خود استعفا دهند، بنابراین انتظار میرود مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل مشکلات مدیریتی که در این حوزه وجود داشته است، استعفا دهد.نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان خطاب به وزیر راه ادامه داد: انتظار میرود در این موضوع ورود پیدا کنید ضمن اینکه بنا نداریم در مورد مسائل فنی و وضعیت هوا بحث کنیم، اما موردی که باید متذکر شوم این است که در ارتباط با مشکلات مدیریتی که در این حوزه وجود دارد فشارهایی بهطور مستقیم به کارکنان، خلبانان و کادر پرواز این شرکت وارد میشود.

وی تصریح کرد: در ماههای اخیر تعدادی از خلبانان ماهر این شرکت به دلایل مشکلاتی پیرامون دستمزد و وضعیت بیمه که با آن مواجه بودهاند از کار خود استعفا دادهاند.

دلایل استیضاح وزیر راه و شهرسازی

ـ ناتوانی در مواجهه با بحرانهای موجود در سیستم حملونقل کشور

ـ عدم نظارت بر سیستم حملونقل هوایی و دریایی و بروز مشکلات در کشور و فوت تعداد بسیاری از هموطنان عزیز

ـ اجرایی نشدن برنامههای ارائهشده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی

ـ بیانگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذیربط

ـ عدم پاسخگویی مناسب به مردم شریف و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی

نظر شما