شناسهٔ خبر: 24224657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اختلاف ایران و FATF در تعاریف ومصادیق تروریسم

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد اختلاف ایران و سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشو‌یی در تعاریف مصادیق است.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی مفتح در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به احتمال بازگشت ایران به فهرست سیاه FATF به دلیل عدم تصویب برخی قوانین اظهار کرد: برای روابط بین بانکها نظامی مبتنی بر FATF در نظر گرفته شده که همه کشورها به این نظام پایبند هستند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نظام مالی پروتکل بینالمللی نیست، بیان کرد: FATF پروتکل بینالمللی به معنای سازمان ملل نیست اما بانکهای بزرگ به این نظام بانکی میپردازند به همین جهت بانکهای ما نیز برای ارتباط و مواجهه پولی و بانکی به کشورهای دیگر باید این پروتکل را بپذیرند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عین حال ایران اصول خود را در روابط مالی دارد، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه شفافسازی مالی و عدم همکاری مالی با برخی گروهها از جمله گروههای تروریستی، اصولی دارد که هرگز از آن عبور نمیکند.

وی گفت: ایران قوانینی در زمینه عدمهمکاری و عدم کمک مالی به گروههای تروریستی دارد و با پولشویی مبارزه و مقابله میکند، بنابراین ما نیز مانند سازمان FATF با کمک به تروریست و پولشویی مخالفت میکنیم اما اختلافنظر ما با آنها در تعریف مفاهیم است.

مفتح با تاکید بر اینکه ایران کلیت مفاهیم مرتبط با FATF را قبول دارد، افزود: قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا این مفاهیم را به نفع خود مصادره کردهاند و گروههای مقاومت را تروریست میداند و هر کشوری را که از این گروهها حمایت کنند در فهرست حامیان تروریست قرار میدهند.

نظر شما