شناسهٔ خبر: 24224582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آبروریزی «اف ۱۶»؛

«ماست مالی» سعودی‌ها برای سقوط جنگنده اسرائیل +عکس

رسانه‌های سعودی در طول این مدت تلاش کردند توجیه‌های مختلفی را برای حادثه سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی در سوریه مطرح کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - یکی از شاخص های همگرایی میان رژیم آل سعود با رژیم صهیونیستی را می‌توان نحوه پوشش رسانه‌ای اتفاق اخیر و سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی توسط سامانه های راداری دولت سوریه ارزیابی کرد. ریاض در راستای اجرای معامله قرن که بخشی از آنها مبتنی بر عادی‌سازی کامل روابط میان با تل‌آویو است، از تریبون تبلیغاتی خود برای استحکام این ائتلاف استفاده کرده و دستورالعمل‌های خود را در مقابله دائمی با محور مقاومت قرار داده است. به همین مناسبت ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی در سقوط جنگنده اف ۱۶ خود دریافت کرد، در رسانه‌های سعودی به عنوان مناسبتی برای تقویت ائتلاف کنونی انعکاس پیدا کرده و به موضوعی برای ناامیدی و عزای متقابل تبدیل شد. 

در این رابطه بیشتر بخوانید:

سقوط جنگنده «اف ۱۶» رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی +عکس

فیلم/ بررسی ابعاد سقوط جنگنده اسرائیل در جهان آرا

اهمیت راهبردی یک سقوط

بعد از اعلام سقوط جنگنده اف ۱۶ رژیم صهیونیستی بر فراز اراضی اشغالی الجلیل و ناکامی نیروی هوایی اسرائیل در حمایت از این جنگنده در برابر موشک‌های سوریه، رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای عربستان سعودی تلاش کردند توجیهی برای این شکست نظامی دشمن دست و پا کنند. 

شبکه العربیه که به صورت مستقیم تحت نظر دفتر پادشاهی عربستان برنامه‌های خود را پخش می‌کند و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور کنترل کامل بر این شبکه دارد، در چینش میهمانان خود تلاش کرد بر روی حمله صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های نظامی در سوریه متمرکز شده و حادثه سقوط جنگنده این رژیم را نادیده بگیرد. 

روزنامه الریاض مدعی شد که جنگنده مذکور در نتیجه  اشتباه خلبان در مدیریت اوضاع، ساقط شده است.

العربیه تحولات سوریه را به این ترتیب پوشش داد که ارتش اسرائیل از انجام حملات گسترده ضد اهداف ایرانی در سوریه خبر داده و دو حمله نظامی نیز به  پایگاه‌های نظامی در سوریه انجام شده است. 

روزنامه الریاض عربستان سعودی نیز روایت روزنامه صهیونیستی هاآرتص در خصوص ساقط کردن جنگنده اف ۱۶ اسرائیل را مورد توجه قرار داده و مدعی شد که جنگنده مذکور در نتیجه  اشتباه خلبان در مدیریت اوضاع، ساقط شده است.

این روزنامه همچنین مدعی شد که رژیم صهیونیستی نیمی از سامانه‌های دفاع موشکی  سوریه را منهدم کرده است. 

سایت الکترونیکی ایلاف رژیم سعودی نیز که پیش از این مصاحبه هایی را با  مقامات رژیم صهیونیستی انجام داده بود،  برای دومین بار با «یسرائیل کاتس»  وزیر اطلاعات و حمل و نقل کابینه رژیم صهیونیستی مصاحبه کرد.  این مصاحبه یک روز بعد از سقوط جنگنده اسرائیلی در آسمان سوریه انجام شده و در آن کاتس  تهدید کرد که به ایران درسی خواهد داد که فراموش نخواهد کرد! 

مصاحبه سایت الکترونیکی ایلاف با یسرائیل کاتس  وزیر اطلاعات و حمل و نقل کابینه رژیم صهیونیستی

ایلاف در اظهاراتی ضد و نقیض یک بار مدعی شد که تهران در پشت پرده عملیات پرتاب موشک به سمت این جنگنده قرار داشته و بار دیگر در تناقض آشکار میان اظهارات خود مدعی شد که یک اشتباه از سوی خلبان یا یک اشتباه آماری در نتیجه کثرت پروازهای جنگنده‌های کشورهای مختلف عامل این اتفاق بوده است. 

به هر حال رسانه های سعودی به قدری در انعکاس این خبر جانب رژیم صهیونیستی را نگه داشتند که حتی در این عرصه پا را از برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز فراتر گذاشتند.

نظر شما